Unconfigured Ad

Collapse

Trøbbel med magnum 61

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bad scientist
    • Oct 2006
    • 1506

Trøbbel med magnum 61

Kom meg endelig ned på isen i dag. Litt kaldt, noe vind, men ellers helt nydelig.
    Men fikk ikke start på motoren i det hele tatt! Holdt på i nesten to timer. Bytta plugg, primet, tømte ut overflødig fuel, brukte to forskjellige glødere der begge ble brukt med hell på en annen motor. Startet med chickenstickstart, det pleier å virke... Fortsatte med elektrisk starter, virker alltid!!!, men ikke i dag. Jeg ga opp da spinneren smeltet!!!!!
    For tre dager siden startet den uten problemer. Jeg brukte samme fuel, har ikke gjort noen endringer på fuelslanger, har skjekket at klunken henger der den skal, men det virker som den ikke suger fuel. Fikk ikke tid til å plukke fra hverandre motoren, da kona måtte på jobb og datteren på 11 mnd ikke liker å være alene hjemme, så det kan jo hende at det er noe rusk i forgasseren eller noe slikt da. Brukte os8 plugg, skal prøve noe litt varmere neste gang. Noen andre gode ideer der ute? Jeg vet at det ikke er en os, så det er ikke nødvendig å fortelle meg at den er mye bedre, og...hvis jeg ville hatt elektrooppsett, så hadde jeg valgt det. Jeg trenger hjelp med DENNE motoren, ikke flere runder med predikanter.
    På forhånd takk!
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk
  • Morten
    • Apr 2002
    • 386

Hei.

Jeg har og opplevd dette flere ganger når det er KALDT i været med en OS 91 FX, oppskriften som jeg har funnet ut hjelper hver gang er å helle varmt vann over toppen og sylinderen på motoren, dette har fungert hver gang for meg.

Men har du rusk i forgasseren el så fungerer ikke varmt vann noe særlig

Mitt tips, sett flyet innendørs så motoren blir varmet opp til romtemratur og prøv igjen, virker ikke det må du starte med feilsøking.

Morten
    - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
    - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
    - Krill Avanti S m/ATJ220SV
    - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

• Jøllsrud
      • Oct 2007
      • 469

Du sier den ikke suger fuel, sjekket for falsk luft?

Comment

• sfinx
        • Mar 2006
        • 150

Sjekket rørene i tanken ? Har en Ready fra ARC. Der var rørene i tanken erket i stykker og den trakk falsk luft. Ikke lett å se uten grundig sjekk.
        Tor A. Jakobsen
        -------------------------------------------------
        If your gonna Crash.... at least make it look Good!
        -------------------------------------------------

Comment

• bad scientist
          • Oct 2006
          • 1506

Originally posted by Jøllsrud
          Du sier den ikke suger fuel, sjekket for falsk luft?
          Alle rør og slanger er splitter nye. slangen fra tank til forgasser er ca 5 cm lang, og alt virket som sagt for et par dager siden. Skal se om jeg rekker å ta en blåsetest før jeg må på jobb i kveld. Tenker også prøve med en varmere plugg, hvis været ikke tør opp litt.

Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

Comment

• Jøllsrud
            • Oct 2007
            • 469

På SC-motorne mine, så har det hendt skruene som holder gassern har løsna, og det har vært umulig å se, og enda mere umulig å få til å gå.

Comment

• bad scientist
              • Oct 2006
              • 1506

Mener du te skruene som fester luftinntaket? der har det løsnet en før en gang, tror jeg skal dobbeltskjekke de også.

Steinar B Johansen
              Lillehammer mfk

Comment

• ofremmi
                • Sep 2002
                • 490

Hei
                Pluggens varmeverdi har ingen påvirkning så lenge den glødes med et batteri. Varmeverdien sier noe om hvor mye den gløder som følge av den katalytiske effekten som skjer når fuelen forbrenner.
                Stort sett alle motorer må primes mye mere i kaldt vær, så prøv å gi den en liten dash rett i forgasseren. Eventuelt så kan man benytte startgass som du får kjøpt på bensinstasjoner, den inneholder ether som gjør at motoren går mere som en diselmotor i starten. Etter et par sekunder så er det brent opp og motoren bør fortsett å gå som vanlig.
                www.ofremmi.info

Comment

• Jøllsrud
                  • Oct 2007
                  • 469

Originally posted by bad scientist
                  Mener du te skruene som fester luftinntaket? der har det løsnet en før en gang, tror jeg skal dobbeltskjekke de også.
                  De to skruene som går inn på hver side av den delen av gassern som går ned i blokka. Om du skjønner.

Jeg tok de ut, gjorde reint og brukte loctite, etter det så har det aldri vært noe som helst problem!

Comment

• bad scientist
                    • Oct 2006
                    • 1506

Originally posted by ofremmi
                    Hei
                    Pluggens varmeverdi har ingen påvirkning så lenge den glødes med et batteri. Varmeverdien sier noe om hvor mye den gløder som følge av den katalytiske effekten som skjer når fuelen forbrenner.
                    Stort sett alle motorer må primes mye mere i kaldt vær, så prøv å gi den en liten dash rett i forgasseren. Eventuelt så kan man benytte startgass som du får kjøpt på bensinstasjoner, den inneholder ether som gjør at motoren går mere som en diselmotor i starten. Etter et par sekunder så er det brent opp og motoren bør fortsett å gå som vanlig.
                    Jeg primet, både i forgasser, og i stempel, både sammen og hver for seg.
                    Takk for info om plugg, da har jeg en ting mindre å tenke på!

Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

Comment

• ERJ
                      • Aug 2007
                      • 935

Hallo Steinar...
                      Når de første O.S.'ene ankom var der samme type vinterproblemer du strir med.Den
                      gang fløy vi på kalde Soløyvannet i Bodø. Løsningen en fant på var og gi en liten
                      sprut startgass i forgasserinntaket eller og ha noen dråper nafta der...

En annen brukte såvidt jeg husker en Swix smørelampe ( Fra Lillehammer ? ) til og
                      forsiktig forvarme toppen...

Begge deler virket like godt.

Mvh Einar - fra et kaaaaldt Tromsø.

Comment

• Shrek
                        • May 2007
                        • 441

Originally posted by Mk.V
                        En annen brukte såvidt jeg husker en Swix smørelampe ( Fra Lillehammer ? ) til og
                        forsiktig forvarme toppen...
                        Jeg foretrekker Creme Brulee brenneren fra kjøkkenet.
                        Før det hadde jeg en sånn liten dings fra Clas Ohlson som man setter en lighter inni slik at det blir en liten blåselampe av den
                        MMFK|MPX MC3010|MPX Royal MC|Durafly 'Old Crow' P-51D|AXN Floater|Bi-Fly 25|SIG Ninja
                        MPX Twin Jet|MPX Lupo|Laser Arrow|Modeltech Angel 2000|Flair Legionare|Terje(RIP)|iCharger 106b

Hirobo Shuttle: turl.no/13pc
                        Bi-Fly 25: turl.no/13pd
                        Quickie: turl.no/13pe
                        Dynaflite Bird of Time: turl.no/13pf

Comment

• bad scientist
                          • Oct 2006
                          • 1506

Like dum, men blid!

Jeg er kokk av yrke, så en brulebrenner skal jeg nok få tak i.
                          Testet motoren igjen i dag. Skjekket slanger, alt så fint ut. Blåste hardt i forgasseren, og stilte nåla litt rikere enn jeg noensinne har hatt den. Nyladet gløder, og den startet på første slag. Baklengs. Fortsatte å starte den mens jeg leanet den til den gikk riktig vei. Satte full gass og leanet til den sluttet å spytte fuel. Går som ei illsint klokke nå.
                          Enten så sto den alt for magert, eller så var det noe lort i forgasseren, eller så var gløderen ikke ladet nok. Eller så var det for kaldt. Ble ikke mye klokere av det, ettersom jeg gjorde alt først, så prøvde den, men jeg har nå en magnum som starter lettere enn osen min!
                          Takk for hjelp alle sammen.

Steinar B Johansen
                          Lillehammer mfk

Comment

• Morten
                            • Apr 2002
                            • 386

Originally posted by bad scientist
                            Eller så var det for kaldt
                            Tipper det var kombinasjonen kaldt vær og for magert justert.

Uansett var det bra du fikk løst problemet.

Morten
                            - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                            - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                            - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                            - Eurofighter m/Behotec 180 Gold

Comment

Working...