Unconfigured Ad

Collapse

Oppbevaring av fuel.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rolfis
    • Jun 2007
    • 26

    #1

    Oppbevaring av fuel.

    Mulig dette er besvart før, men jeg gjorde et søk uten noe resultat..

    Hvordan er det med oppbevaring av nitro-fuel, tenker da hovedsakelig 2T 15/15% og frost. Har lagret den inne i leiligheten så langt, men lurer på om den kan ta skade av å oppbevares ute i garasjen nå på vinteren?
    Last edited by Rolfis; 07-03-08, 10:03.
    Rolfis
    http://www.imfk.net
  • -GAS-
    • Jun 2007
    • 1323

    #2
    Mørkt og kjølig er stikkordene her, om det er noen kuldegrader så går det helt fint. Hvor mange kaldegrader fuelen tåler over sikt vet jeg ikke.
    Christen
    http://jetsofnorway.com/

    Comment

    • Alfalfa
      • Jul 2002
      • 988

      #3
      Nitrofuel er hygroskopisk og skal lagres i en helt tett beholder. Bør/skal også beskyttes mot sollys og oppbevares ideelt "kjølig" dvs. 5-15 grader...

      Comment

      • Rolfis
        • Jun 2007
        • 26

        #4
        Ok, takker for svar.
        Da er det faktisk kanskje bedre at den står ute i garasjen, enn inne i 25 grader..
        Rolfis
        http://www.imfk.net

        Comment

        • roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

          #5
          Den eneste fornuftige plassen jeg har for oppbevaring, er i en bod/teknisk rom der det er minst 25grader, men helt mørkt, og svært lav luftfuktighet.

          Hvor lenge kan jeg oppbevare fuel der, før den vil få merkbar forringing mon tro?
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment

          • Alfalfa
            • Jul 2002
            • 988

            #6
            Ganske lenge egentlig.. Det er lyset og fuktigheten som er den verste fienden, så sålenge du har det på stell så bør den holde rimelig lenge, temperaturen tatt i betraktning, selv om det ikke er ideellt..

            Men.. Burde du ikke heller fly opp fuelen din?

            Det blir ikke samleverdi/antikvarisk verdi på den, desverre!

            Tipper du har flydd den opp før de fleste av oss greier å merke forskjellen.
            Last edited by Alfalfa; 10-03-08, 10:44. Reason: Glammatikk err vanskli!

            Comment

            • roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

              #7
              Hehe, joda, men kommer kanskje til å bestille litt større kvanta, siden jeg ikke kan stikke ned på hjørnet å kjøpe
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment

              • TheBirg
                • Jan 2004
                • 692

                #8
                Jeg har lagret flere typer fuel i forskjellige miljøer og aldrig merket noe forskjell på kvaliteten.
                Jeg tenker på 2 farlige ting, i direkte sollys og nær antenningskilde.
                Sollys får fuelkannen til å stå som en sperreballong, og klart da fordamper jo godsakene når korken åpnes..... (den antenner nok ikke av det.)
                Ønsker dere en god dag på feltet !
                Birger Mork

                Mine besittelser :
                Flygreier (Massevis)
                Heligreier (En Mini Titan)
                Bilgreier (Et par stk.)

                Comment

                Working...