Unconfigured Ad

Collapse

O.S FS91 med eller uten pumpe

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

O.S FS91 med eller uten pumpe

Hei! Vil kjøpe meg en slik firetakter fra O.S, og har vel funnet ut etter div. forum-lesing at mange synes den pumpe-varianten er mere brysom og kompliserende enn nyttig. Motoren skal stå opp-ned i en Cap eller Extra, men kan jeg bruke den pumpeløse utgaven av FS91 i et acrofly? Skal hovre og gjøre annet sprell. Tanken vil bli plassert på vanlig måte bak firewall, og i riktig høyde. På Norwegian Modellers sine hjemmesider står det at pumpeversjonen er for acro, mens utgaven uten pumpe er for sport og scala. Vi ikke risikere motorstopp mens nesa peker mot himmelen noen meter over bakken, så er pumpe et "must"? Takknemlig for tips.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • Larsern
    • Sep 2007
    • 756

Min mening er at pumpe ikke er ett must, men finnes nok andre som har mere greie på dette enn meg.

Men man kan hovre dagen lang med en 2-takter uten pumpe og 4-takteren er bedre til og dra fuel enn 2-takteren.

Lars.

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Ok, for så vidt jeg har lest, så er pumpe kun påkrevd for fly der tanken ikke kan plasseres på vanlig måte pga konstruksjon eller at den skal ligge over CG for uendrede flyegenskaper ved alle tanknivåer. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Skulle gjerne hatt litt flere meninger før jeg bestiller en av dem.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Coolman
        • Nov 2006
        • 170

Hei!

Jeg har O.S 91 FS med pumpe å jeg har aldri hatt noen problemer, det eneste jeg har gjort er litt ventiljustering..
        Motoren går å går den vil nesten ikke stoppe selv om jeg ber om det. ikke er den så følsom på nålejustering heller.
        Når det gjelder justering av hovednåla har jeg blitt litt i tvil jeg har skrudd den litt inn for hvergang jeg er ute å flyr og er nå kommet til 1,2 runde ut! er dette normalt for denne motoren?? noen andre som har erfaring med hovednål, hvilken innstilling har dere?

Unnskyld men jeg mener ikke å stjele posten din, men motoren er helt suveren, ikke at jeg hovrer så mye da

Sjekk ut mine R/C sider

http://www.nordregate.com

Comment

• Larsern
          • Sep 2007
          • 756

Pumpe er nok en fordel hvis tanken er ugunstig plassert ja.
          Har du råd er det nok ingen ulemper ved og velge pumpe versjonen.

Coolman:
          Har du forlenger ut fra hovednålen som har muligheten til og viberere?
          Dette kan føre til at setet og nåla blir litt romslig.
          Har forøvrig ingen erfaring med akkurat denne motoren.

Comment

• Coolman
            • Nov 2006
            • 170

Vedrørende nål

Originally posted by Larsern
            Pumpe er nok en fordel hvis tanken er ugunstig plassert ja.
            Har du råd er det nok ingen ulemper ved og velge pumpe versjonen.

Coolman:
            Har du forlenger ut fra hovednålen som har muligheten til og viberere?
            Dette kan føre til at setet og nåla blir litt romslig.
            Har forøvrig ingen erfaring med akkurat denne motoren.
            Ja det har jeg..
            Kansje jeg trenger en ny nål da? Hva tror du? Har det noen hensikt med en spissere nål? Den jeg har virker litt butt!!
            http://www.nordregate.com

Comment

• Larsern
              • Sep 2007
              • 756

Prøv og unngå at den kan viberere, eller se om du kan gjøre om slik at du ikke trenger en fast forlenger. (lag ett spor for skrutrekker f.eks.)
              Er det tillfelle at det er viberasjonen som kan for dette bør du bytte både setet og nåla. Å bare bytte nåla vil kanskje hjelpe, men vil ikke bli 100%. Dette fåes kjøpt som ett sett og er nok ikke mye dyrere enn bare nåla.
              Jeg ville definitivt ikke forandret utformingen av nåla.

Nå er det ikke sikkert at det er dette som har skjedd, men ha det i tankene og pass på så ikke nåla får sjansen til og riste.

Lars.

Comment

Working...