Announcement

Collapse
No announcement yet.

SC 40 Motor vanskelig å justere

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Er ikke SC og Magnum samme?? Prøv en forgasser til Magnum, du. Det koster 300 kr for en forgasser til en 52 motor hos Rc modeller.net.

    Niklas

    Comment


    • #17
      SC blir heilt nye motorar dersom du set på ein OS forgasser. Sjølv hadde eg ikkje ein slik forgassar liggjande, så eg tok ut tomgangsnåla og slipte den spiss. Eg veit ikkje om det er lurt, men det virka. Med den flate nålespissen som var, vart justeringsområdet veldig snevert, nesten enten/eller. Med 10% fuel og slipt nål, vart motoren mykje greiare.

      Comment


      • #18
        Skjøpte meg en SC61 fra hobby world i danmark som jeg satte i min jupiter, å må si at den går så fint som det går å få det ,den er også utrolig lettstartet. bruker bare 5% nitro, Brukte en 12x8 prop, men den ble knekt under en landing så jeg måtte sette på en 11x6 å da ble den helt rar på alle turtall ! skal nå prøve ut noen 13x? propeller.Så jeg må si meg stor fornøyd med SC så langt. Men rart nåkk så er den nesten ikke startbar med os8 plugger.

        Er det så store forskjeller på et merke innen forskjellige størelser eller..?
        www.freesider.no

        Comment


        • #19
          Hvor mange mm i diameter er forgasseren der den skal inn i motoren?

          Comment


          • #20
            Jeg har ikke motoren her, er på påskeferie

            Kan måle når jeg kommer hjem
            Align T-Rex 450
            Fizza elektrofly
            JR 9xII

            Comment


            • #21
              Da går endelig SC`en som den skal!!

              Det som skulle til var paulenpotte(stor takk til Thinnthinn) og en varm Rossi plugg med tomgangsbøyle. Den går nå helt fint på 5% fuel, og en annen stor fordel med potta er at det er ikke noe oljesøl bak etter hele siden på modellen

              Takk for alle tips!!
              Align T-Rex 450
              Fizza elektrofly
              JR 9xII

              Comment


              • #22
                Flott at du fikk den til

                Comment


                • #23
                  Så bra, hvor fikk du laget Potta di hen?
                  MVH

                  Jon Gunnar Wold

                  Comment


                  • #24
                    Hei, det var Thinnthinn som fixa potta til meg. Den var kjempe bra laga, kan anbefales!!
                    Align T-Rex 450
                    Fizza elektrofly
                    JR 9xII

                    Comment


                    • #25
                      Takk, takk...
                      Det var gull at du fikk motoren til å tusle til slutt! Ingenting er så kjedelig som en motor som fusker
                      Jeg må forresten presisere at det ikke er jeg som lager pottene, men en ekstremt nevenyttig kar i Moss som jeg handler masse hos!
                      Det er jo greit å bare ringe og si man skal ha en slik eller slik potte, for så å stikke innom på vei hjem og plukke den opp, nesten uansett tid på døgnet
                      Billige er de og!
                      Audun Thinn
                      Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by ostnik
                        Er ikke SC og Magnum samme??
                        Niklas
                        Ja, det er samme forgasser til begge motormerkene, jeg har SC 52 4 takt og Magnum 52 4 takt, begge ser veldig like og delene passer til begge motorene.

                        Jens Eirik

                        Comment


                        • #27
                          Jeg driver på og skal justere inn lengden på paulsenpotta mi for å få max turtall, så har jeg lest i et innlegg at motoren skal "firtakte" på bakken når lengden på røret mellom motor og potte er riktig. Kan noen forklare nærmere når motoren skal firtakte, er dette på fullgass, mellomgass eller hva??

                          Jeg monterte potta med røret som fulgte med og fikk da ca.30cm fra eksosport til begynnelse på potta, (vet at dette er for langt) da syntes jeg motoren var litt slapp på topp, brukte lengre tid på take off. Hvilke forskjeller vil jeg merke på motoren ved å korte inn på røret??

                          Er det noen andre som bruker paulsen potte på SC40, hvor lang avstand har i så fall dere mellom motor og potte??
                          Align T-Rex 450
                          Fizza elektrofly
                          JR 9xII

                          Comment


                          • #28
                            Jeg burde sikker vist det, men hva er spessielt med paulsen potter?
                            Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                            er der ingen der kender dem.

                            Comment


                            • #29
                              Jeg har brukt en del Paulsen-potter og har ikke klart å finne noe klart innslagspunkt på dem slik som jeg gjorde på f.eks OPS sine efffektpiper. Egentlig ikke uventet pga konstruksjonen. På min .61SF med .60-pipe sier bedreviterne at det skal være ca. 26 cm fra stempelkant til potte, jeg bruker da 12x10 men blitt anbefalt å prøve 12x12. På en .40 med noe høyere turtall må den nødvendigvis være kortere.
                              Eventuelt kan du prøve å laste motoren ned med mye propell, noe større enn anbefalingene fra leverandøren. Merkes godt på støyen!

                              Paulsen-pipa er mer en god lyddemper enn ei rein effektpipe, mindre støy er prioritert.

                              Bra du fikk til motoren din!
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                              Comment


                              • #30
                                Hei

                                Jeg har brukt paulsenpotte på SC 53 og SC 61, på begge disse motorene har jeg hatt ca. 26 cm. fra utgangen på eksosutgangen til begynnelsen av potten. Jeg testet 10x8 og 12x6 prop. på 53 motoren og begge fungerte veldig bra, men jeg holder en knapp på 12x6 prop.
                                På 61 motoren brukte jeg 11x8 prop. som jeg syntes fungerte bra på denne motoren og flytype som jeg har, som skal ha høy fart.

                                Jeg har testet litt forskjellige lengder for å kunne fin tune motorene sammen med paulsen potten, og har funnet ut at ca. 26,5 cm er det beste for max turtall, du kan høre når potta får resonanse (tror jeg det heter) da er turtallet max.

                                Jeg ville prøvd en 11x6 eller 10x7 prop. på en 40 motor i en trainer mod.

                                sjekk denne linken om propeller.

                                (MFN) ModellflyNytt.no

                                Mvh
                                Morten
                                - Carf Ultra Lightning m/ATJ220SV (skal i ATJ250 når den er klar for levering)
                                - Skymaster Hawk m/ATJ220SV
                                - Krill Avanti S m/ATJ220SV
                                - Eurofighter m/Behotec 180 Gold


                                Comment

                                Working...
                                X