Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muffler til 4-taktere?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Muffler til 4-taktere?

    Er det noen av dere som ha erfaring med å sette litt overdimensjonerte mufflere på 4-taktere?

    Driver å pønsker litt på å eksperimentere med større potte på min Saito FG-36 for å få enda penere lyd og lavere lydnivå. Vet ikke hvor mye det er å hente på det men det kan kanskje noen av dere andre si noe om?

    Dette er bare på tankestadiet enda så jeg er ute etter litt innspill.
    Espen Melby

    :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

  • #2
    4-taktere er vel etter det lille jeg veit ikke så kresne på eksosanlegg som 2-taktere.

    4t liker vel å kunne puste rett ut omtrent, men 2t vil ha en del motstand.

    Comment


    • #3
      Joda, hadde en Saito 180 som jeg exprimenterte med litt andre typer 4t lydpotter , satte på en Laser 4 takts potte husker jeg, men lyden ble ikke lavere men anderledes djupere...

      Har selv en Saito FG 36cc , har tenkt tanken med en inverted pitts potte bare for og få de to heftige rørene ned under....Ser at Esprit har til Saito 180 men lurer vel på om den passer pga plugghetta blir i veien..
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Ja det er det jeg også har fått forklart. Ei diger pipe er jeg redd blir for klundrete å montere men er det i det hele tatt viktig hvordan ei potte til en 4-takter er utformet så lenge motstanden i den er liten?

        For å spare vekt kan det også være vel så aktuelt med potter i carbon.
        Holder det å f.eks lage ei form for tønne, kanskje med et indre rør, og skru denne til et slik flex-bend og feste den i motoren?
        Espen Melby

        :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

        Comment


        • #5
          Horizon hobbies har optionpotte til FG 36cc såkalt Castpotte se link, det er det vanlige extra kjøtestykke men lydnivået blir nok litt lavere vil jeg tro..

          Page Not Found | 404
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            Takk for linken Litespeed.
            Skal se om jeg ikke får fatter'n til å lage et slik mellomstykke til meg ila. våren.
            Vi har støymålinger på stripa så det kan hende jeg skal prøve å mase meg til måling før og etter

            I tillegg skal jeg undersøke om jeg kan få laget ei potte i carbon på en skikkelig måte.
            Har laget ei skisse nå i hvert fall. Ser for meg å lage et ekspansasjonskammer med to perforerte rør, et for inn og et for ut. Tror ikke det blir så veldig vanskelig konstruksjon å få til. Skal som sagt undersøke om jeg får noen til å lage det.

            I tillegg til modifisert eller ny potte skal jeg gå på og montere gummidemping + lime inn matte i cowlingen for å dempe vibrasjoner og lyd enda mer Tror jeg skal la innsuget forbli originalt men det hadde jo vært gøy å lage ei trakt inn i kroppen med det samme en er i gang. Nå ser det ut til at det blir dårlig med flyging frem til sommerstripa står klar så tid skulle det være nok å ta av uten at det går ut over flyginga.

            Målet er minst mulig støy uten å tilføre nevneverdig vekt.
            Espen Melby

            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

            Comment


            • #7
              Originally posted by esmel View Post
              Er det noen av dere som ha erfaring med å sette litt overdimensjonerte mufflere på 4-taktere?

              Driver å pønsker litt på å eksperimentere med større potte på min Saito FG-36 for å få enda penere lyd og lavere lydnivå. Vet ikke hvor mye det er å hente på det men det kan kanskje noen av dere andre si noe om?

              Dette er bare på tankestadiet enda så jeg er ute etter litt innspill.
              Har nettopp gjennomført et slikt prosjekt etter en del input på dette forumet.
              Resultatet kan du lese (og se) om her: Eksosanlegg.

              Støymåling før og etter: 92dBA og 86dBA.
              Erlend Moen
              Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by ErlendM View Post
                Har nettopp gjennomført et slikt prosjekt etter en del input på dette forumet.
                Resultatet kan du lese (og se) om her: Eksosanlegg.

                Støymåling før og etter: 92dBA og 86dBA.
                Kjempebra med såpass forskjell i støy da
                Jeg syntes også det er viktig å begrense støy om en kan få det til på en fornuftig og enkel måte. Så jo rimelig enkel ut den potta di men det funker jo så hvorfor ikke... Du har ikke noe video fra doningen i lufta du kan dele med oss da?
                Espen Melby

                :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                Comment


                • #9
                  Hvor får jeg forresten kjøpt slik flex rør til eksosen?
                  Espen Melby

                  :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                  Comment


                  • #10
                    En ting man bør tenke på når det gjelder 4-takt er å isolere røret fra utblås til lyddemper.
                    Varm eksos som paserer i et kaldt rør har større fiksjon en når røret er varmt. Et isolert rør vil gi større efekt samt redusere støy.

                    Mange har sikkert sett en drag bil med grenerør stikke ut å siden med filtband surret rundt rørene..

                    2-takt er ikke det noe tema,da eksosen paserer i en kremhusform å skaper en jevn temperatur å motstand.
                    Odd Inge Haugan
                    Formann Alta RC klubb

                    Comment


                    • #11
                      Bare så jeg har "teorien" i orden - et isolert rør vil altså være varmere under drift enn et uisolert rør?
                      Espen Melby

                      :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by esmel View Post
                        Du har ikke noe video fra doningen i lufta du kan dele med oss da?
                        Det kommer - jomfruturen har latt vente på seg.
                        Erlend Moen
                        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by esmel View Post
                          Hvor får jeg forresten kjøpt slik flex rør til eksosen?
                          De fleste som selger deler til motorer har vel slikt vil jeg tro.
                          Jeg bruker min "hoff-leverandør" Just Engines i UK - Just Engines - disse rørene finner du under "Four Stroke Exhaust Systems". Et rør på 120mm lengde kom seg på kr. 225 ferdig levert i postkassa hjemme. De har kjapp levering og ekstremt god service.
                          Erlend Moen
                          Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                          Comment


                          • #14
                            Fant ikke til saitoen men har sendt de mail.
                            Det er ikke tilfeldigvis noen her inne som har et liggende til en saito 220 da...?
                            Espen Melby

                            :D-- Fuel leads to anger, anger leads to hate, hate leads to suffering.... ("Noen" vil ha meg til å endre denne, bare glem det! ;) ) --:D

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by esmel View Post
                              Bare så jeg har "teorien" i orden - et isolert rør vil altså være varmere under drift enn et uisolert rør?
                              Ikke nødvendig vis. Et isolert rør bruker litt lenger tid før den har rett temp. men når det først er varm så er det mer stabilt.

                              Uisolert rør blir fort varmt (gjerne på tomgang)men like fort kaldt etter som det er bar metal ut i proppel vinden.
                              Odd Inge Haugan
                              Formann Alta RC klubb

                              Comment

                              Working...
                              X