Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hyper 50 v.s. plugg?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hyper 50 v.s. plugg?

    Hvilke plugger har folket i sine O.S 50 Hyper ved bruke av 15% nitro?
    Jeg selv bruker O.S 8, men vurderer å gå over til en litt kaldere plugg feks. O.S A5.

  • #2
    Foretrekker Enya-plugger. 3 eller 4.
    Enya 3 er en sikker vinner

    Comment


    • #3
      Originally posted by Genic View Post
      Foretrekker Enya-plugger. 3 eller 4.
      Enya 3 er en sikker vinner
      Hvor er 3 og 4 på skalaen?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lars Odland View Post
        Hvilke plugger har folket i sine O.S 50 Hyper ved bruke av 15% nitro?
        Enya #3. JeRo aerosave 15%. Det funker fint. Gikk bra med OS #8 også. Noen annet har jeg ikke prøvd, så jeg vet ikke helt hvor stor verdi min erfaring har.

        Comment


        • #5
          Originally posted by Lars Odland View Post
          Hvor er 3 og 4 på skalaen?
          Visst eg ikkje husker heilt feil er 3-varm og 4-medium.

          Brukte sjølv enya 3 når eg brukte MRF15/15. No har eg gått over på Wildcat3DLV30% og då fekk eg problemer med brennte pluggar. Bruke no OS8 og det funker bra. Skal forsøke med A5 plugg for å sjekke den og.
          Mvh:
          Johnny.Ystanes. Ullensvang Herad
          www.folgefonnrc.ning.com

          MA X-Cell Fury Extreme 90
          Raptor 90 3D
          Raptor 50 Titan SE
          T-Rex500GF
          T-Rex450SE V1
          JR Pcm9XII m/2.4Ghz modul

          Comment


          • #6
            Originally posted by walker76 View Post
            Visst eg ikkje husker heilt feil er 3-varm og 4-medium.

            Brukte sjølv enya 3 når eg brukte MRF15/15. No har eg gått over på Wildcat3DLV30% og då fekk eg problemer med brennte pluggar. Bruke no OS8 og det funker bra. Skal forsøke med A5 plugg for å sjekke den og.
            Sliter med brennte plugger nå med 0.S8 & MRF 15/15, derav tenkte jeg å prøve en litt kaldere plugg feks O.S A5.
            Jeg som trodde jeg hadde gangen i nålene mine

            Comment


            • #7
              Originally posted by Lars Odland View Post
              Sliter med brennte plugger nå med 0.S8 & MRF 15/15, derav tenkte jeg å prøve en litt kaldere plugg feks O.S A5.
              Jeg som trodde jeg hadde gangen i nålene mine
              At pluggene brenner kan ofte være ett tegn på dårlige kulelager i motoren. Partikkler fra lagrene løsner og legger seg på glødetråden slik at den blir overopphetet og går av.
              Tom Erik Smedal
              www.artistic3D.net
              www.photopia.no

              Comment


              • #8
                Originally posted by Tom Erik View Post
                At pluggene brenner kan ofte være ett tegn på dårlige kulelager i motoren. Partikkler fra lagrene løsner og legger seg på glødetråden slik at den blir overopphetet og går av.
                Har jeg leanet motoren min slik at det har gått ut over lagrene?
                *åpner motoren umiddelbart og håper på det beste*
                Last edited by LarsO; 10-04-08, 10:43.

                Comment


                • #9
                  Det er vanlig at lagerene begynner å ruste etter noen liter/kanner fuel. Rustpartiklene som virrer rundt i motoren gjør ikke god nytte for seg, ikke bare ødeleggere de plugger men de sliter også ut foring/stempel/fjær.
                  Christen
                  http://jetsofnorway.com/

                  Comment


                  • #10
                    Sånn, nå får dere dømme.
                    Motoren har blitt kjørt med MRF 15/15 og O.S8 plugg fra dag en og har fått høre at den går rikeligt i og med at jeg aldri har flydd mere enn 10min på en tank. Litt småpartikler fant jeg rundt om som oppe i toppen og på krankakslingen samt noen mørke avleiringer da spes. på kranken. Ser også tydelig på stempelet at det har vært partikkler som har gnisset, om dette er fra innkjøring forblir vel et mysterium.
                    Er det da en fordel å ta en motorvask når motoren er ferdig innkjørt/ brukt noen kanner for å få fjernet alle potensielle partikkler som sliter ekstra på lagrer, foring, stempler osv. som det kommer mye av i begynnelsen?
                    Lagrene fikk jeg jo sef. ikke ut og fikk tatt skikkeligt bilde av, men har prøvd meg litt som macrograf. Håper de kan tydes, kan ta flere bilder om dommerene skulle være i tvil pga. bildekvalitet
                    Attached Files
                    Last edited by LarsO; 10-04-08, 12:05.

                    Comment


                    • #11
                      Det så ikke veldig bra ut. Putt en finger inn i lagret og roter rundt. Om det er antydning til hakking så skal det skiftes. Eller, på en annen side: de så såpass dårlige ut at jeg ville skiftet de uansett. For å få de ut må du varme opp blokka. Aluminium utvider seg mer enn stål når det blir varmt. En gassbrenner eller kokeplate gjør jobben. Når lagret skal på plass igjen bør de kjøles ned i frysen slik at de kryper litt. Jeg ville også skiftet stempelringen, det ser ut til at den motoren har gått litt varm!

                      Edit: Fuel med nitro er korrosivt. For å hindre rust/korrosjon må du ha en god olje og begrense tilgangen på luft. Altså lukk forgasser og potte etter bruk.
                      Last edited by Tom Erik; 10-04-08, 13:24.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Nye lagrer og stempelfjær blir bestillt, better safe than sorry!
                        Bestiller O.S lagre nå, men i fremtiden, holder det at jeg går på enhver jernvarehandel til industri og feks. kjøper SKF lagre eller er det noen spes. hensyn til lagrene at det må stå O.S på innpakkningen?

                        Comment


                        • #13
                          Da var lagrer skiftet og motor montert og prøvd ut i går uten helt å bli komfertabel med slik den er nå.
                          Tomgangsskrue er stillt tilbake til fabrikkinnstilling og hovednål skrudd ut 1 1/2samt ny plugg satt i.
                          Fikk den ikke til å gå på tomgang så tomgangsnålen ble skrudd inn 5-10 min., da gikk den fint på tomgang.
                          Så var det opp i hover med den flyter ok med hovednåla 1 1/2 ut foruten at bunndekselet er kaldt og den sluker fuel. Rask stigning med disse innstillingene tok år å dag.
                          Hovednåla ble etter mange klatreforsøk og ettpar tanker justert inn så mye som over 1/2 turn. Dvs. at hovednåla nå står nesten en omdreining ut (mangler ca.5-10 min på en hel omdr.) Helien klatrer bra, men fikk tilbakemelding at den kunne leanes enda mere da bunndekselet fortsatt ikke var helt optimalt på temp.
                          Jeg tør ikke skru hovednåla mere inn i frykt for at noe skal gå galt. Flere i miljøet som har 50 hyperen og ingen har nåla så langt inn som jeg har, alle paserer en hel omdr. pluss.
                          Har jeg totalhavarert motoren min?

                          Comment


                          • #14
                            Hei.
                            Jeg har flere OS50 Hyper som går normalt på rundt 1 omdreining ut på hovednåla. Et par knepp over eller under er ok det så lenge motoren ikke går magert!
                            Kommer jo også an på potta en har; noen lager bra trykk til tanken, andre lite. Dette vil jo da sette hvor mye åpen hovednåla må være.


                            Når det gjelder lager, så går det fint an å kjøpe SKF lager ja. SMK i Molde har vel lager til de fleste OS-motorene i alle fall. Har kjøpt derfra mange ganger i mange år. Også en godt utstyrt jernvare kan ha lager.
                            Ikke kjøp rustfrie lager, de er for myke og bankes istykker svært raskt!

                            Som et generelt tips når det gjelder rust i motor/lager, så pass på at motoren ikke går for kaldt!
                            I tillegg så må motoren ha normal driftstemperatur når den stoppes for de anti-korrosive midlene i olja skal fungere.
                            Lykke til.

                            RJ
                            Last edited by Hirobofly; 21-04-08, 15:34. Reason: Skrivefeil

                            Comment


                            • #15
                              Takker for beroligende svar, skal fly motoren min litt til og stadig kjenne på den og skjekke om pluggen hvitner.
                              Har forøvrig en mp5 potte.

                              Glimrings ang. lager, holder meg da unna rustfrie.

                              Comment

                              Working...
                              X