Announcement

Collapse
No announcement yet.

Innkjøring av OS MAX 46AX

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Innkjøring av OS MAX 46AX

    Min første glow-motor er bestilt, og har derfor noen spørsmål i samme slengen...

    Hva slags fuel anb. å bruke i denne motoren?
    Propellstr ved innkjøring?
    Kjøres inn i benk eller montert i fly? (har det egentlig noe å si?)

    Forventer svar fra folk som faktisk vet hva de prater om, ikke svar fra sånne elektro-folk som meg selv
    -= www.samundsen.net =-

  • #2
    Grattis!

    De gode nyhetene er at anbefalt propell, innkjøringsprosedyre og alt du trenger å vite følger med motoren! Bruksanvisningen til os motorer er svært gode.
    Vil forøvrig gratulere deg med en knallmotor! Når den har fått kjørt seg et par tanker, kommer du aldri til å lade en lipo igjen!
    Hvis du ikke klarer å vente, så finner du manualen på OS sine hjemmesider.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      OS motorene kan kjøres inn i flyet. 1 - 2 tanker så er det bare å sende opp modellen. Fuel er litt en smaksak, men OS går på alt fra 5 - 15% nitro og minimum 15% olje. Hobbymix på Kløfta har Jerofuel. Høyere nitro gikk bedre tomgang - så om du går for 15% nitro så er det en helt grei skuring. 10 x 7 propell er "tommelfinger" størrelse på 46 motorer men en 11 x 5 går også greit.
      Espen Kvien
      Gruppeleder F3A
      Vingtor RC Club
      f3a.norge@gmail.com

      Mange fly og mye moro

      Comment


      • #4
        Originally posted by Superstar40 View Post
        OS motorene kan kjøres inn i flyet. 1 - 2 tanker så er det bare å sende opp modellen. Fuel er litt en smaksak, men OS går på alt fra 5 - 15% nitro og minimum 15% olje. Hobbymix på Kløfta har Jerofuel. Høyere nitro gikk bedre tomgang - så om du går for 15% nitro så er det en helt grei skuring. 10 x 7 propell er "tommelfinger" størrelse på 46 motorer men en 11 x 5 går også greit.

        Mener å huske at 12x6 er anbefalt til innkjøring, men det må jeg nesten sjekke hvis jeg finner manualen... Har ihvertfall kjørt den med det på en GP super decathlon 40, og det går som bare f..n.
        Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

        Steinar B Johansen
        Lillehammer mfk

        Comment


        • #5
          sorry!

          11x6 er anbefalt.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            hei jeg kjørte inn min ax 46 med 11/6 apc,lot den gå et par tanker i flyet på bakken.så var det tut og kjør,men jeg hadde den til og gå temmelig rikt di første turene,jeg bruker modeltecniks 10%nitro 18%helsyntetisk olje.du kommer til og bli stålfornøyd med ax motoren.den liksom bare går og går
            mvh jan sigurd røyseland

            Comment


            • #7
              Innkjøring

              Hei, har denne motoren og bruker apc 12*4 på den og det er en ypperlig propell til 3d flyging.
              Motoren er en ABN og skal ikke kjøres inn rikt slik som en ring motor skal, da tar du knekken på den fort.
              Os er jo kjent for ikke å trenge lange inkjøringa så du kommer nok i mål skal du se
              Kort fortalt,det viktigste er å få riktig driftstemperatur så fort så mulig slik at sylinderen utvider seg så fort så mulig.
              Det er flere måter å kjøre inn en motor på men her er 2 forslag.

              http://www.rcuniverse.com/forum/m_18...tm.htm#1850473

              CooperFuels.com is for sale | HugeDomains
              Futaba 10C Fasst
              Last Down 3XL V3
              Spirit Elite
              Primo
              Hellcat
              Sukhoi
              Pt 19
              Ucd
              Bossanova
              Giles 202
              Boomerang
              Mojo
              Ultra Stick
              Riva Silver X
              Laser 3d
              Hobbyrommet er fullt av leker.

              Comment


              • #8
                Jeg ville fulgt anbefalingene fra OS. Jeg antar at de har en viss peiling, ettersom de har laget den. Jeg gjorde det, og min funker utmerket. Men det kan lønne seg å "flushe" den.
                Skru av topplokket og fyll den med fuel, vri litt på den og hell ut. Gjør det samme med baklokket, like greit å helle litt i forgasseren også. Poenget med dette er å kvitte seg med eventuelle fliser, støv og drit fra produksjonen. Disse dreper pluggen din, og kan i værste fall ripe opp sylinder og slikt. Ettersom dette tydeligvis er din første glowmotor er det uansett moro å se hvordan den ser ut inni!!! De er mye finere enn børsteløse.
                Last edited by bad scientist; 14-04-08, 23:45. Reason: det vanlige.. typo
                Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                Steinar B Johansen
                Lillehammer mfk

                Comment


                • #9
                  Skal det være pakning mellom motor og potte?
                  Fulgte ikke med noen pakning i esken til motoren...
                  -= www.samundsen.net =-

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Aerial View Post
                    Skal det være pakning mellom motor og potte?
                    Fulgte ikke med noen pakning i esken til motoren...
                    Skal ikke vær pakning i mellom motor å potte. ( da har den en tendens til å riste løs)

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Søndagsflyger View Post
                      Skal ikke vær pakning i mellom motor å potte. ( da har den en tendens til å riste løs)

                      ok, takker for svar så langt
                      SÅ til neste spørsmål... hehe
                      Luftinga på fueltanken, skal den bare føres ut av flykroppen? (regner med at det er lufting iallfall, ettersom røret inni tanken er bøyd helt oppunder toppen...)
                      -= www.samundsen.net =-

                      Comment


                      • #12
                        "Luftinga" som du her snakker om er nok heller den som skal gå til nippelen på potten.

                        Når motoren går, så trenger den jevn tilførsel av drivstoff, og da trenger den trykk på tanken. Det skapes via nippelen på potten.
                        Geir Inge

                        Fly:
                        Piper J3 Cub 25
                        WorldStar 40
                        Spirit 60
                        Piper Cherokee 40
                        Alpha 25

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by gisi View Post
                          "Luftinga" som du her snakker om er nok heller den som skal gå til nippelen på potten.

                          Når motoren går, så trenger den jevn tilførsel av drivstoff, og da trenger den trykk på tanken. Det skapes via nippelen på potten.
                          er 3 utganger på tanken, kun 2 slangekoblinger på motor... AT-40L...
                          -= www.samundsen.net =-

                          Comment


                          • #14
                            Den røren som går opp i toppen på tanken kobler du til nippelen på potta.
                            Den med slange og klunk går selvsagt til forgassser.
                            Den siste som går ned i bunnen på tanken brukes for og fylle og tømme tanken, denne må tettes i enden når du flyr.
                            Hangar9 33% Extra ZDZ80
                            Wild-Hare 28%Extra Zenoah 62
                            ESM Katana 2m Roto 35vi
                            Funtana S40 OS70Surpass
                            Fliton Edge540 Saito 100fa
                            Pc9 Roulette SC61
                            Calmato sport magnum 46
                            Mini Funtana børsteløs
                            Proxima seilfly fra Griffin
                            Aerofly sim
                            Futaba 9C Super
                            http://www.arildtagestad.com/

                            Comment


                            • #15
                              takker for svar, ble litt klokere nå
                              -= www.samundsen.net =-

                              Comment

                              Working...
                              X