Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel test.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel test.

    Har i en periode testet 3 type fuel.
    Stor endring i justering på motor ved forskjellig fuel:
    JeRo, MRF og Byron. La det være sagt med en gang; Dette er ikke en test som beviser det ene eller andre, kun hva som har fungert for meg.

    Mitt spørsmål er hvorfor det er stor forskjell på innstilling, og om dette skyldes
    oljeegenskapene alene, eller andre ting.
    Sikkert noen kloke hoder som gi kan svar!

    Motor: SC 52.
    Fly: Spacewalker.
    Propell: 12x6 (trepropell som jeg er meget positivt overrasket over)
    JeRo: 15% Nitro 15% olje.
    MRF: 15% Nitro 15% olje.
    Byron: 10% Nitro 20% olje.

    Motor er justert til å fungere på best mulig måte, dvs tomgang, fra tomgang til full gass etc. På alle 3 fuelmerker har det vært hvit stripe på eksosen.
    Innstilling på motor:
    JeRo og MRF: LS og HS dyse: Likt innstilt.
    Byron: LS må inn 1/4 omdreining. HS må inn 1/1 omdreining!
    (HS fra 2,5 turn ut til 1,5 turn ut)

    Som sagt er effekten den samme, men iom at jeg må justere (leane) så mye
    med Byron, betyr det at jeg faktisk bruker mindre drivstoff?
    Og hva er det som gjør denne forskjellen?
    FlyRoger
    Spacewalker II

  • #2
    Hei
    Når du skriver effekten var den samme. Betyr det at du fikk likt turtall?
    Testet du alle tre typene på samme dag og/eller under ca samme tempratur og luftfuktighet?

    Mvh
    RS
    Ronny Sundbye
    Young man, was that a landing or were you shot down?

    Comment


    • #3
      Hei.
      Ettersom jeg har hørt av flere, så går motoren kaldere med Byron fuel enn med andre typer fuel. I og med at den kjøler bedre så må en jo justere inn nålene, men det hørtes jo mye ut det du måtte skru inn. Dette er iallfall det jeg har hørt

      Comment


      • #4
        Nå er det vel slik at jo mindre nitro du har i fuel jo mer luft må du blande den med for å få rett blanding ettersom nitrometanen har med seg oksygenmolekyler til forbrenningen.

        At du kan leane medfører ikke nødvendigvis mindre fuelforbruk. Når du magrer blandingen så lager du en miks av mindre fuel og mer luft. For å oppnå (tilnærmet) samme effekt må du vel regne med å bruke mer av den blandingen enn en med høyere nitro%.

        Du trenger et gitt mengde energi for å få kjerra til å fly, om du tilfører en blanding med mindre energi per ml så må du tilføre flere ml.

        Comment


        • #5
          Fuel Test

          Til RS:
          Jeg har testet disse fueltypene over lengre tid, under forskjellig vær og temperatur. Jeg har testet de under like forhold, og siste test var nå på onsdag.
          Pluggen jeg brukte nå var OS#8.
          Og med effekt mener jeg samme turtall. En test jeg utfører er å kjøre flyet rett opp.

          Til Flying Dutchman:
          I følge Byron gutta, skal denne (m/synt. olje) kjøle bedre, og dermed skal du kunne "dra mer" energi/effekt ut av motoren. Jeg har også testet flere plugger, og fargen på pluggen med Byron (mer leanet) viser at blandingen
          er helt riktig. Forskjellen på HS dyse har vært så stor under alle testene, også i vinter.

          Til Tintin:
          Det høres jo riktig ut det du sier, at det kreves en gitt mengde energi for å få det hele til å fly, men hvordan er det da med fuel uten nitro?
          Og med samme innstilling med Byron som de andre putret motoren som når man kjører rikt under innkjøring.
          Et annet spørsmål er vel om ikke forbruket generelt er lavest når motoren
          har mest riktig forbrenning? Og er det nødvendigvis direkte relatert til temp. på motoren ?

          Å måle forbruk blir jo litt vanskelig, med mindre man fyller tanken, lar flyet stå på bakken med samme turtall til tanken er tom. Fyller opp og måler forbruk.


          Uansett, moro å høre innspill/erfaringer. Synes slike ting er en artig del av hobbyen!
          Takk til dere, og om dere har meninger om oljekvalitet og effekt, så skriv ivei!
          FlyRoger
          Spacewalker II

          Comment


          • #6
            Spennende med en slik test! Får mange ganger spørsmål om hva som er "best"...
            I mine øyne er det særs vanskelig å gi noe svar på.
            Det finnes mange oppfatninger om "oppvaskvann" osv der ute, men likevel selges det ymse fuel i store kvanta.

            MEN.. Finnes det en Byron fuel med samme nitro/olje innhold som de andre slik at man faktisk får sammelnignet? Synes kanskje det blir litt feil med en sammenlikning når ikke fuelen er lik... Og får du målt turtallet?

            En annen ting som er ganske relevant er jo effekten av fuelen på lang sikt.
            Selv brukte jeg Byron i alle år (den rødaktige med en dæsj castor-olje) da det var den jeg fikk tak i. Jeg syntes det var rart at jeg måtte bytte lagere i motoren hele tiden! Hva som var årsak til dette kan spekuleres i, men etter bytte av fuel fungerer ting nå vesentlig bedre. Det skal sies at det er noen år siden, og at jeg ikke har prøvd Byron med syntet olje. Dette var stort sett små 2-taktsmotorer (og en Os120 4-takt).

            Skulle mer enn gjerne sett en sammenligningstest av de mest brukte fuelene her! Med faktorer som:
            Ytelse (turtall)
            Temperatur
            Avleiringer (eller rust...) over tid
            Pris
            Tilgjengelighet
            Osv

            Nå reiser jeg til Sverige og kjøper fuel med 30% nitro, 18% olje for 220kr/4L og er svært fornøyd med det! Merket "Rapicon" er kanskje ikke mest kjent, men når motorforhandleren går god for det er det godt nok for meg Tør ikke tenke på hva fuel med 30% nitro koster i Norge...

            Audun Thinn
            Audun Thinn
            Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

            Comment


            • #7
              Originally posted by Thinnthinn View Post
              .................

              Nå reiser jeg til Sverige og kjøper fuel med 30% nitro, 18% olje for 220kr/4L og er svært fornøyd med det! Merket "Rapicon" er kanskje ikke mest kjent, men når motorforhandleren går god for det er det godt nok for meg Tør ikke tenke på hva fuel med 30% nitro koster i Norge........
              Kan du røpe hvor i Sverige?
              Stian Håvak (82)
              Fly low or crash trying!

              MFN @ Facebook - Like!

              Comment


              • #8
                Kjører en kjapp tur ned til Bernt, RCSweden i Ucklum.
                Det skal sies at jeg kjøper noen kasser i slengen så turen blir vært det!
                (www.rcsweden.com)
                Audun Thinn
                Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Thinnthinn View Post
                  Nå reiser jeg til Sverige og kjøper fuel med 30% nitro, 18% olje for 220kr/4L og er svært fornøyd med det! Merket "Rapicon" er kanskje ikke mest kjent, men når motorforhandleren går god for det er det godt nok for meg Tør ikke tenke på hva fuel med 30% nitro koster i Norge...
                  Audun Thinn
                  Hva er det du trenger 30% nitro til da?
                  Erlend Moen
                  Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by ErlendM View Post
                    Hva er det du trenger 30% nitro til da?
                    Motorene mine....

                    Kjører Ys160 og Ys170, og de krever "det lille ekstra"...
                    Audun Thinn
                    Anonyme Dobbeltdekkeroholikere

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Thinnthinn View Post
                      Motorene mine....

                      Kjører Ys160 og Ys170, og de krever "det lille ekstra"...
                      Det skjønner jeg veldig godt.
                      Søkte opp YS160 på Google - og her er hva som dukket opp:

                      http://fotograf.turkcebilgi.com/v/un...s160+.Jpg.html

                      Erlend Moen
                      Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by RogerFly View Post
                        Til Tintin:
                        Det høres jo riktig ut det du sier, at det kreves en gitt mengde energi for å få det hele til å fly, men hvordan er det da med fuel uten nitro?
                        Og med samme innstilling med Byron som de andre putret motoren som når man kjører rikt under innkjøring.
                        Et annet spørsmål er vel om ikke forbruket generelt er lavest når motoren
                        har mest riktig forbrenning? Og er det nødvendigvis direkte relatert til temp. på motoren ?
                        Vel fuel uten nitro har mindre energi per ml enn den med, så da går det vel litt flere ml per minutt skulle jeg anta, men nå er det mer enn bare det som spiller inn på forbruket så dette er langt fra svart/hvitt. Om jeg trimmer bilen min 30 hester/80 Nm opp så går forbruket på langkjøring ned og bykjøring opp.

                        Når du bytter til en fuel med annen nitro% så er det helt naturlig at du må justere. Byronfuelen hadde bare 10 mot 15% på de 2 andre og da trenger den en del mer luft. Vil anta oljen innvirker en del også, særlig om den fortsatt har lakserolje i seg.

                        Du har nok helt rett i at forbruket er lavest ved rett forbrenning og rett forbrenning er nok forsåvidt relatert til temperaturen. Du vil hverken han den for lav eller for høy. Her spiller dog mange faktorer inn som nitro-, oljevalg og kjøling, rett plugg etc.

                        Jeg hørte en gang en tommelfingerregel som sa at om du gikk opp 5% på nitroen så skulle du legge på extra shims under topplokket for å unngå tenningsbank.

                        Her er en bilrelatert artikkel om tuning av nitromotor, den hjalp meg da jeg startet med bil for en del år siden.
                        RCHobbies-RC Hobbies online,Remote Control Hobbies For RC Car,Truck,Drone,Plane,Boat-Batteries,Charger,Bearings

                        Comment


                        • #13
                          Av Thinnthinn:

                          MEN.. Finnes det en Byron fuel med samme nitro/olje innhold som de andre slik at man faktisk får sammelnignet? Synes kanskje det blir litt feil med en sammenlikning når ikke fuelen er lik... Og får du målt turtallet?

                          Jeg kjørte tidligere på Byron med 15% nitro og Castor, men synes den med 10% nitro og synt. olje gir minst like godt resultat! Men er enig i at for å sammenlikne direkte burde nitro/olje være likt. Min test var for å sehvem av de fuelene jeg lettest får tak i som gir best resultat.

                          Skulle man derimot måle effekt alene, kunne man jo feste en vekt med fjær,
                          (slik de veier fisk med) til flyet på bakken og gi full gass. Den fuelen som trekker flest kg, skulle teoretisk gi mest effekt. (Hm... hvor var det jeg så en slik vekt...)

                          Ellers må jeg si jeg likte linken fra Tintin til rchobbies. Veldig detaljert, men samtidig en enkel og oversiktlig konkret justeringsanvisningstabell. Bra!
                          FlyRoger
                          Spacewalker II

                          Comment


                          • #14
                            hvilken olje var det i jero-en... de har jo litt forskjellige typer, så når noen her tester dem, bør man opplyse om hvilken av de man har testet.
                            (aerosave, aerosynt comp, synth-castor).
                            ellers blir man(i allefall jeg) stående å tenke på om det er den ene eller den andre typen.

                            Comment


                            • #15
                              Hei,

                              F3A modellene mine slurper ca 100 L i året så det går litt fuel, tidligere 2-takt, nå 4.

                              Har prøvet mange typer ( ferdig og hjemmeblandet ) med forskjellige oljetyper blandingsforhold etc.

                              Mine erfaringer med dette temaet her , foruten selve blandingsforholdet er at viskositen på oljen forandrer justeringen av motoren ...

                              Oljeprodusentene selger forskjellige viskositeter innenfor samme merke ( lav / høy ) ... Feks, er motoren justert til en type,prøver en annen viskositet og må justere på nytt.

                              Mao, merke på oljen alene er ikke nok, men hvilke viskositet de har ( lav/høy).

                              På mine tidligere 2-takt motorer brukte jeg høy viskositet, noe de likte godt, men er ikke brukbart på feks min YS160DZ motor. Denne motoren risikerer havari med denne viskositeten, og vil da ha Lav-viskositet.

                              Hmm ...
                              Kjell Olav

                              Comment

                              Working...
                              X