Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startvansker OS 120 Surpass III m/pumpe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startvansker OS 120 Surpass III m/pumpe

    Jeg har en OS 120 m/pumpe, det er ny forgasser og pumpe på den og den går som ei klokke når den først har startet og blitt varm. Problemet er at hvis den har stått en dag eller 3 tar det veeeeeeldig lang tid å få fuel inn i forgasseren og sylinderen, slik at motoren tenner. Jeg må kjøre motoren på full gass med starter i 60-90 sek, før det begynner å komme fuel til glødepluggen.

    Deretter må den lures i gang sakte men sikkert til den blir varm. Noen som har tips til hva man kan gjøre for å få den lettere i gang?
    Liten høyvinget trainer - SC 15
    ARC Beaver on floats - Saito 82
    Goldberg Ultimate - OS 120

  • #2
    Samme problem

    Jeg har samme problem med en 91 surpass II m/pumpe.
    Når den har startet må man vente til temperaturen har tatt seg opp..
    Etter at det er gjort går den som en klokke og er 100% stabil.

    Hvilken fuel bruker du?

    Jeg bruker Byron 15/15 og når jeg tenker meg om tror jeg problemet startet etter fuelbytte.

    Hvis det er noen som kan hjelpe oss så vær så snill å skriv noen ord, selv om det virker dumt, jeg er tom for ideer...
    http://www.nordregate.com

    Comment


    • #3
      Sleit med samme problemet på både en ThunderTiger 75 firetakt og en Saito 82 helt til jeg justerte spenninga på glødinga opp et hakk. Nå er jeg kvitt problemet. Begge starter helt uten problemer nå...

      Kan det være så enkelt? Bare det første som slo meg...
      Kenneth Davidsen

      Comment


      • #4
        Jeg bruker JeRo fuel 15/15, og har sjekket at det ikke er glødingen som er problemet. Det virker som om pumpesystemet trenger svært lang tid før det er i stand til å pumpe fuel effektivt. Noen tips for å gjøre oppstart enklere ?
        Liten høyvinget trainer - SC 15
        ARC Beaver on floats - Saito 82
        Goldberg Ultimate - OS 120

        Comment


        • #5
          Originally posted by BigEz View Post
          Jeg har en OS 120 m/pumpe, det er ny forgasser og pumpe på den og den går som ei klokke når den først har startet og blitt varm. Problemet er at hvis den har stått en dag eller 3 tar det veeeeeeldig lang tid å få fuel inn i forgasseren og sylinderen, slik at motoren tenner. Jeg må kjøre motoren på full gass med starter i 60-90 sek, før det begynner å komme fuel til glødepluggen.

          Deretter må den lures i gang sakte men sikkert til den blir varm. Noen som har tips til hva man kan gjøre for å få den lettere i gang?
          Hei.
          Er det bare første starten på dagen at den oppfører seg slik?? Jeg har en OS120 Surpass II med pumpe og denne har choke. Så vidt jeg vet har ikke Surpass III choke spjeld da OS mener at dette er unødvendig når en bruker starter. Har du mulighet til å komme til forgasseren og choke den manuellt?? Husk gløding av, forgasser helt åpen og hold fingeren over åpningen mens du turner propellen med handa. Sjekk at det kommer fuel frem til pumpa og kanskje kan denne metoden hjelpe til å prime pumpa skikkelig.
          Dette er jo upraktisk dersom du har motoren under en cowling, men du kan jo teste for å se om det gjør noen forskjell på oppstarten.

          Mvh. Olav E.

          Comment


          • #6
            Med tanke på gløding, sjekk at glødetråden lyser sterkt gult - ikke rødt (for svak) eller hvitt (for sterk). Og hvis gløding deler batteri med starter sjekk etter spenningsfall når starteren spinner rundt.
            ----------------
            Haldor
            ~~ If this is torture chain me to the wall ~~

            Comment


            • #7
              Det er bare når motoren er helt kald, det virker som om fuel i forgasser/pumpe "trekkes tilbake" til tanken når motoren avkjøles, og at det derfor tar lang tid før pumpen igjen fylles med fuel. Jeg får prøve å lage et system for choking/priming av forgasser, og se om det løser problemet.
              Liten høyvinget trainer - SC 15
              ARC Beaver on floats - Saito 82
              Goldberg Ultimate - OS 120

              Comment


              • #8
                Hva med og gjøre noe så enkelt som og sette på en enveis ventil på slangen?? da vil jo ikke fuel`en trekke seg tilbake.
                Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
                På vei inn i Hangaren.
                Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

                Comment


                • #9
                  Jeg leste i instruksjonsboka at pumpen og forgasseren var tunet inn på 10% Nitro, kansje det hjelper og bruke en lettere nitro blanding...?
                  Kansje det er lurt med en enveisventil før pumpa ja, hmmm...?

                  Si fra hvis du får rettet på problemet..

                  Vi snakkes
                  http://www.nordregate.com

                  Comment


                  • #10
                    Motortrøbbel

                    Har lurt litt på motoren helt siden jeg kjøpte den brukt i fjor. Først måtte jeg bytte pumpe og forgasser for å få den til å gå, og nå i vår har den som nevnt tidligere i tråden vært svært vanskelig å starte. Testet i dag, og den starter litt lettere hvis jeg skrur hoveddysen ut 5 omdreininger (vanlig innstilling når motoren går er i underkant av 1 omdreining ut), da holdt det med 30 sek på full gass med starteren før det kom fuel inn i forgasseren.

                    Det som var verre var at jeg testet med tachometer........ har fin og jevn tomgang på ca. 1850 omdr., men den kommer ikke høyere enn 6300 omd. på full gass med APC-propell 15x8. Og med APC 16x6 kommer jeg ikke høyere enn 6100 omdr. på full gass. Dette var med JeRo fuel 15/15, og med JeRo fuel 10/18 logget jeg ca. 200 omdreininger mindre på full gass for begge propellene. Dette er ca. 2500 omdrininger mindre enn det som skal være normalt for motoren.....

                    Har sjekket ventilklaring, om den er ok. Vet ikke om jeg gidder å sette igang med motoroverhaling, så nå er jeg litt oppgitt....... Greier ikke å høre eller observere/kjenne slakke i lager, så jeg må vel til med stempel/stempelring skifte + evt. lager.

                    Noen som har gode råd/tips?
                    Liten høyvinget trainer - SC 15
                    ARC Beaver on floats - Saito 82
                    Goldberg Ultimate - OS 120

                    Comment


                    • #11
                      Bestilte motorlager hos RC Cars, RC Trucks, RC Airplanes, Model Trains, and Slot Cars at Tower Hobbies for en uke siden, og i dag lå de jammen i postkassen! Skiftet lager og kortet inn fuelslagen fra tank til pumpe, og da var plutselig motoren som ny. Kjørte først en tank med veeeldig rik blanding, og stilte deretter gradvis tilbake til normalinnstilling. Testet med tachometer og fikk 9000-9200 omdr. uten å fininnstille med 15x8 prop. og JeRo fuel 10/18. Det virket også som om pumpen sugde mye bedre etter at jeg hadde kuttet bort 4 unødvendige cm på fuelslangen. Blir artig å prøve motoren i lufta nå.
                      Liten høyvinget trainer - SC 15
                      ARC Beaver on floats - Saito 82
                      Goldberg Ultimate - OS 120

                      Comment


                      • #12
                        på firtaktere av større karrakter bør det ikke være mindre enn 20% olje.

                        Jeg har prøvd 15/15 på mine firtaktere med et svært dårlig resultat.
                        Ustabil gange, motorstopp samt at det hørtes ut som motoren gikk i sand.

                        Byttet til 20/20 og det gjorde susen. Helt annen lyd av motoren, akkurat som de går lettere på en måte.

                        Comment

                        Working...
                        X