Jeg har flydd elektro og seil, men har nå kjøpt en Kyosho Calmato Sports med Kyoshos egen GX .46 motor. Ønsker å holde Calmatoen like ren og fin som elektroflyene. Men hvordan fikser jeg det med en lavvinget modell med stående motor? En vanlig eksos-deflektor når ikke langt nok ned til at den vil hjelpe noe særlig. En mulighet er å kjøpe en Hatori 400 tuned pipe, og montere den over vingen, i nedovervinkel, slik at eksosutløpet kommer lavt på kroppen bak vingen. Setter deretter på en eksos-deflektor på sluttstykket på Hatorien, slik at oljeskitten kommer under kroppen. Men kan jeg montere en tuned-pipe med forholdsvis sterk nedovervinkel uten at flyegenskapene forringes, og i tillegg montere en eksosdeflektor på pipas utløp? Et alternativ er å bruke originalpotta og sette på en silikonslange på ca 12 cm, som ledes ned et stykke under kroppen, og som festes til kroppen med noen clips. Men hvordan vil det funke med en så lang slange? Vil motoren bli kvalt når jeg flyr inverted?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Unngå oljesøl
Collapse
X
-
Jeg hadde en silikonslange på min trainer i sin tid. Funka bra det. Den gikk nesten helt ned til hjulet...
Comment
-
Oljesøl
Jeg bruker alltid en stubbe fra hageslangen (Begynner å bli kort nå) pekende ned mot understellet,fest med strips til understellet hvis det er innen rimelig rekkevidde.
En annen ting som jeg alltid gjør på nye motorer er å bruke lock tite(den som løsner) på trykknippel,potte til motor overgang og da er det minimalt med søl du får fra motoren,kan nesten telle dråpene på flyet etter bruk.Vet ikke hvor mye varme lock tite tåler,men de er nå fortsatt tett og det kommer kun litt frøs fra forgasseren.Futaba 10C Fasst
Last Down 3XL V3
Spirit Elite
Primo
Hellcat
Sukhoi
Pt 19
Ucd
Bossanova
Giles 202
Boomerang
Mojo
Ultra Stick
Riva Silver X
Laser 3d
Hobbyrommet er fullt av leker.
Comment
-
Har hatt, og har samme fly.
Brukte først en lang slange som jeg stripsa til hjulunderstellet.
Dette funket helt ok.
Rengjøring:
1. Spray på fettløsende. (Jeg bruker en skumtype som ikke renner)
2. Vask over med magic svamp.
3. Tørk etter med tørt papir.
Har også erfart at det kan være smart å påføre en anelse lynlim i skjøter på
coating og dekor.
Beskytter fint mot nitro.
Alternativ løsning:
Du har erfaring med fly, men ikke nitro. Jeg har på siste modell foretatt noen
justeringer av gassoverføring, motorbukk og tank, og montert motoren opp ned.
Dette funker helt fint, og eksosen kommer ut under vingen.
Slik blir eksosutløpet kortest mulig med minst søl, og forøvrig så synes jeg det er mye penere
med motoren inni flykroppen, enn som en klump over slik den er originalt.
Har også bygd om hjuloppheng, slik at fronthjul m/sving er fjernet, og erstattet med sving på halefinne.
Hjulene i vingen har jeg erstattet med understell som er festet i kroppen.
(forsterket festet i kroppen)
Slik har Calmatoen for meg blitt en modifisert utgave, basert på ønske om disse forandringene etter erfaringer med tidligere modeller!
Elektro/bensin
Dette er en smaksak!
Jeg har også noen elektriske utgaver, men bruker de nesten aldri.
Det er sikkert enklere å bare gi gass på elektro uten å måtte justere.
Men når man har vært gjennom fasene med "justeringsproblemene" er det bare
topp når man har skjønt forholdet mellom propelltype/størrelse / pluggtype /
type/mengde nitro etc. og får motoren til å yde maksimalt!
For meg er litt renhold bare kos i forhold til lyden som bensinmotoren gir!
Uansett er det moro, og modellfly burde vært tildelt det norske folk på blå resept!FlyRoger
Spacewalker II
Comment
-
Det er når man har søla til utstyret man har hatt det mest morro...det gjelder igrunn alt fra Moto-x til...ja...det meste egentlig.
Elektrisk blir litt Wham-bam-thank-you-mam...eller Sam da...
Når batteriet er tomt så står man bare der med stikka i hånda...og føler kanskje ikke samme nærhet til 'akten' for å si det sånn...litt snytt kanskje?
Det er liksom når tanken er tom og sølet tørka vekk at føler seg orntlig mentalt utlada...eller opplada...kommer litt an på situasjonen. Man har vert MED på noe. Juster og tuna og lytta og sikkra seg på alle måter at det er klart...der er ikke bare vippe over en bryter og rett opp med den liksom.
Men du verden...elektrisk er fryktelig kjekt det òg.
Just my 2-cents...Mvh
Olav Lund
Comment
-
Originally posted by Rnoaf View PostNår vi er inne på rengjøring, hva slags middel fungerer best på oljesøl?Erlend Moen
Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no
Comment
-
Hei
Har i de siste årene droppet hele vaskemiddel-sølet og kun tørket av med en mikrofiberklut. Kluten er av typen som selges for bruk på bad/kjøkken og suger til seg olje som bare det. Når den er 'full' er det bare å vaske den. Dette fungerer greit om det blir relativt lite søl på modellen, blir det mye søl så må man vaske kluten litt for ofte til at det føles praktisk.
Comment
-
Forstår ikke spørsmålet.....
Driver vi ikke med glow FORDI det blir litt oljesøl da?
Dessuten er jo rengjøringen av fly en gylden anledling til å sjekke at alt er like helt etter dagens flyving. Bonusen er at det i tillegg lukter godt med litt fuelsøl.
Reinmine fly;
Noen kommer
noen går.
Comment
Comment