Announcement

Collapse
No announcement yet.

Unngå oljesøl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Unngå oljesøl

    Jeg har flydd elektro og seil, men har nå kjøpt en Kyosho Calmato Sports med Kyoshos egen GX .46 motor. Ønsker å holde Calmatoen like ren og fin som elektroflyene. Men hvordan fikser jeg det med en lavvinget modell med stående motor? En vanlig eksos-deflektor når ikke langt nok ned til at den vil hjelpe noe særlig. En mulighet er å kjøpe en Hatori 400 tuned pipe, og montere den over vingen, i nedovervinkel, slik at eksosutløpet kommer lavt på kroppen bak vingen. Setter deretter på en eksos-deflektor på sluttstykket på Hatorien, slik at oljeskitten kommer under kroppen. Men kan jeg montere en tuned-pipe med forholdsvis sterk nedovervinkel uten at flyegenskapene forringes, og i tillegg montere en eksosdeflektor på pipas utløp? Et alternativ er å bruke originalpotta og sette på en silikonslange på ca 12 cm, som ledes ned et stykke under kroppen, og som festes til kroppen med noen clips. Men hvordan vil det funke med en så lang slange? Vil motoren bli kvalt når jeg flyr inverted?

  • #2
    Glowmotorer er et jæ..a søl uansett. mitt beste tips er å alltid ha meg den flaske Jif og en tørkerull.
    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

    Steinar B Johansen
    Lillehammer mfk

    Comment


    • #3
      Jeg hadde en silikonslange på min trainer i sin tid. Funka bra det. Den gikk nesten helt ned til hjulet...
      Yngve Sekkenes

      http://www.artistic3d.net/index.php/...ne/97-bellanca

      Comment


      • #4
        Når vi er inne på rengjøring, hva slags middel fungerer best på oljesøl?

        Comment


        • #5
          Originally posted by Rnoaf View Post
          Når vi er inne på rengjøring, hva slags middel fungerer best på oljesøl?
          Kommer litt an på hva underlaget tåler. Sprit er best, men jif funker faktisk nokså bra.
          Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

          Steinar B Johansen
          Lillehammer mfk

          Comment


          • #6
            Jeg ble anbefalt å bruke slike Pampers Baby Dry servietter i helgen. Så ut til å fungere helt topp.
            Geir Inge

            Fly:
            Piper J3 Cub 25
            WorldStar 40
            Spirit 60
            Piper Cherokee 40
            Alpha 25

            Comment


            • #7
              Oljesøl

              Jeg bruker alltid en stubbe fra hageslangen (Begynner å bli kort nå) pekende ned mot understellet,fest med strips til understellet hvis det er innen rimelig rekkevidde.
              En annen ting som jeg alltid gjør på nye motorer er å bruke lock tite(den som løsner) på trykknippel,potte til motor overgang og da er det minimalt med søl du får fra motoren,kan nesten telle dråpene på flyet etter bruk.Vet ikke hvor mye varme lock tite tåler,men de er nå fortsatt tett og det kommer kun litt frøs fra forgasseren.
              Futaba 10C Fasst
              Last Down 3XL V3
              Spirit Elite
              Primo
              Hellcat
              Sukhoi
              Pt 19
              Ucd
              Bossanova
              Giles 202
              Boomerang
              Mojo
              Ultra Stick
              Riva Silver X
              Laser 3d
              Hobbyrommet er fullt av leker.

              Comment


              • #8
                Har hatt, og har samme fly.

                Brukte først en lang slange som jeg stripsa til hjulunderstellet.
                Dette funket helt ok.

                Rengjøring:
                1. Spray på fettløsende. (Jeg bruker en skumtype som ikke renner)
                2. Vask over med magic svamp.
                3. Tørk etter med tørt papir.

                Har også erfart at det kan være smart å påføre en anelse lynlim i skjøter på
                coating og dekor.
                Beskytter fint mot nitro.

                Alternativ løsning:
                Du har erfaring med fly, men ikke nitro. Jeg har på siste modell foretatt noen
                justeringer av gassoverføring, motorbukk og tank, og montert motoren opp ned.
                Dette funker helt fint, og eksosen kommer ut under vingen.
                Slik blir eksosutløpet kortest mulig med minst søl, og forøvrig så synes jeg det er mye penere
                med motoren inni flykroppen, enn som en klump over slik den er originalt.

                Har også bygd om hjuloppheng, slik at fronthjul m/sving er fjernet, og erstattet med sving på halefinne.
                Hjulene i vingen har jeg erstattet med understell som er festet i kroppen.
                (forsterket festet i kroppen)

                Slik har Calmatoen for meg blitt en modifisert utgave, basert på ønske om disse forandringene etter erfaringer med tidligere modeller!

                Elektro/bensin
                Dette er en smaksak!
                Jeg har også noen elektriske utgaver, men bruker de nesten aldri.
                Det er sikkert enklere å bare gi gass på elektro uten å måtte justere.
                Men når man har vært gjennom fasene med "justeringsproblemene" er det bare
                topp når man har skjønt forholdet mellom propelltype/størrelse / pluggtype /
                type/mengde nitro etc. og får motoren til å yde maksimalt!

                For meg er litt renhold bare kos i forhold til lyden som bensinmotoren gir!

                Uansett er det moro, og modellfly burde vært tildelt det norske folk på blå resept!
                FlyRoger
                Spacewalker II

                Comment


                • #9
                  Originally posted by RogerFly View Post
                  ...modellfly burde vært tildelt det norske folk på blå resept!
                  Hehe, helt enig i den!

                  Jeg bruker rødsprit og torky til å rengjøre modellene, og det vungerer helt utmerket
                  Kenneth Davidsen

                  Comment


                  • #10
                    Det er når man har søla til utstyret man har hatt det mest morro...det gjelder igrunn alt fra Moto-x til...ja...det meste egentlig.
                    Elektrisk blir litt Wham-bam-thank-you-mam...eller Sam da...
                    Når batteriet er tomt så står man bare der med stikka i hånda...og føler kanskje ikke samme nærhet til 'akten' for å si det sånn...litt snytt kanskje?
                    Det er liksom når tanken er tom og sølet tørka vekk at føler seg orntlig mentalt utlada...eller opplada...kommer litt an på situasjonen. Man har vert MED på noe. Juster og tuna og lytta og sikkra seg på alle måter at det er klart...der er ikke bare vippe over en bryter og rett opp med den liksom.

                    Men du verden...elektrisk er fryktelig kjekt det òg.

                    Just my 2-cents...
                    Mvh

                    Olav Lund

                    Comment


                    • #11
                      Takker og bukker for supre svar!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Rnoaf View Post
                        Når vi er inne på rengjøring, hva slags middel fungerer best på oljesøl?
                        Har brukt vanlig vindusspylervæske (utblandet - dvs. kjøpt på Europris mm.) i alle år. Fungerer helt utmerket. Spray på og tørk av.
                        Erlend Moen
                        Bygge-blog Cozy MK-IV (full-size experimental): http://cozy.ljosnes.no

                        Comment


                        • #13
                          Hei
                          Har i de siste årene droppet hele vaskemiddel-sølet og kun tørket av med en mikrofiberklut. Kluten er av typen som selges for bruk på bad/kjøkken og suger til seg olje som bare det. Når den er 'full' er det bare å vaske den. Dette fungerer greit om det blir relativt lite søl på modellen, blir det mye søl så må man vaske kluten litt for ofte til at det føles praktisk.
                          www.ofremmi.info

                          Comment


                          • #14
                            Forstår ikke spørsmålet.....
                            Driver vi ikke med glow FORDI det blir litt oljesøl da?
                            Dessuten er jo rengjøringen av fly en gylden anledling til å sjekke at alt er like helt etter dagens flyving. Bonusen er at det i tillegg lukter godt med litt fuelsøl.

                            Rein
                            mine fly;
                            Noen kommer
                            noen går.

                            Comment

                            Working...
                            X