Unconfigured Ad

Collapse

Starting av ZDZ 160Champion

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Razzle
    • Jan 2004
    • 266

Starting av ZDZ 160Champion

Hei der ute.
    Jeg har en ZDZ 160Champion som jeg plages med å få startet. Virker som den er for mager på lownåla, så hvis jeg justerer den til å gå jevnt fra tomgang til ca. halv gass er den komlett umulig å få start på. Hvis jeg justerer den slik at den starter, firetakter den gjennom hele nevnte område. Er det noen som har et godt råd eller en god startprosedyre for å få dævelskapen til å gå skikkelig uten startproblemer.
  • Salte
    • Dec 2005
    • 291

Hei

5,5,1 er en kjent måte og starte en zdz på,5 runder med tenning av og full choke,5 runder tenning av full throtle full choke og 1 gang throttle på idle full choke og tenning på så skal den starte så er den primet og klar til og startes.En zdz motor skal i noen tilfeller være ganske så primet før de starter.Lykke til.

Mvh
    Geir Salte

Comment

• Sniper
      • Nov 2005
      • 1386

Skulle ønske jeg hadde "formelen" til deg, men det minner meg om samme problemet som jeg hadde med en ZDZ 60. Justerte L-nåla til krampa tok meg, men så viste det seg at chokespjeldet (servooperert) var ett klikk på trimmeren fra å være helt lukket. Når jeg fikk lukket skikkelig så startet motoren etter vanlig prosedyre. Full choke/throttle til motoren tenner, deretter throttle litt over tomgang og choke av til den starter. Håper andre her har flere innspill til deg.
      Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Razzle
        • Jan 2004
        • 266

Takk til Sniper og Salte for greie svar. Skal prøve begge disse prosedyrene, så får vi se hvilken av de som egner seg best for min ZDZ. Håper på ihvertfall en av de, men tar gjerne imot flere tips.

Comment

• Jan Eirik
          • Nov 2004
          • 55

Min erfaring er at det er veldig viktig at choke spjellet tetter skikkelig - hvist ikke kan du bare glemme å få start. Ellers vanlig prosedyre. ZDZ ene har også en tendens til bare å tenne på en sylinder, la da eventuelt mototren tusle å gå på så lavt turtall som mulig - i ca 1/2 - 1 minutt, da pleier den å tenne også på den andre når du trotler opp.
          ZDZ kan være vrien å få start på - men de bler medre med alderen! Og så er de mye mer lettstarta på vinteren når det er kaldt. Men sjekk chokespjellet.
          ZDZ mototer går fint, og er lette med god ytelse .... så ikke gi opp.

Jan Eirik.

Comment

• Razzle
            • Jan 2004
            • 266

Takker for gode tips, har fått startet dævelskapen nå uten store geberder.
            Men jeg lurer på en ting enda. På chokespjeldet er det et rundt hull ca 3-4 mm i diameter.
            Hvis det er slik at chokespjeldet skal tette best mulig hadde det kanskje vært en fordel å plugge dette hullet???. Ikke vet jeg, men det kan sikkert noen gi meg et svar på.

Comment

• Sniper
              • Nov 2005
              • 1386

Da tror jeg ikke motoren vil prime i det hele tatt. - Ville i alle fall ikke tettet helt..
              Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Jan Eirik
                • Nov 2004
                • 55

Hull i spjell

La hullet i spjellet være - det skal være slik.
                Ellers - om du bruker digital servo på choken, vær da forsiktig så den ikke står og stanger - og hyler - mot et endepunkt. Da kan den "brenne" - og dra uante mengder med strøm!
                Det beste er nok å bruke en analog servo, som tåler den spenninga du kjører i systemet (6V ?). Men her er det delte meninger ...
                Last edited by Jan Eirik; 22-07-08, 08:50.

Comment

• Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

Mange tetter hullet i choke spjeldet helt. Motoren primes bedre da. Men om det er nødvendig er ikke sikkert.
                  Kan godt prøves ut, siden det virker for og være enighet om at ZDZ motorer liker en god dram for å starte.

Lars.

Comment

Working...