Unconfigured Ad

Collapse

Hjelp til justering av Thunder Tiger 50 Pro Helimotor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arntum
    • Sep 2002
    • 252

    #1

    Hjelp til justering av Thunder Tiger 50 Pro Helimotor

    Hei.
    Har hatt en tråd angående dette tidligere.
    Vil nå forsøke å forklare nærmere.
    Først av alt glem dette med luft i fuelsystemet - dette problemet er nå løst!

    Problemet jeg har med Thunder Tiger motoren i heliet mitt er at når motoren blir varm (etter et par minutters hovring), synker turtallet og helien får ikke løft lenger.
    Dette skjer som sagt under hovring og radiooppsett er oppsatt i Normal med 5- Point throttle curves som dette:
    0 - 30 - 50 - 75 - 100.
    Har ikke prøvd ut motoren i Idle up 1 og 2 (tør ikke dette enda siden jeg er blodfersk nybegynner).
    Pluggen som står i motoren er OS 8
    Fuel er Jeri 15% nitro med 15% aerosave olje.

    Andre motorer jeg har sviver greit på denne fuelen (både 2 takt of 4 takt).

    Går nok ut fra at det er justering av motoren som er cluet, men har forstått at TT-helimotorene er vrine å justere.
    Vurderer å kjøpe en OS 50 i stedet for, men det er nesten for galt om det bare er en justeringssak.
    Motoren er rimeligvis ikke innkjørt en gang, for tidligere eiger har ikke hatt heliet i luften, bare startet motoren et par ganger.

    Så til dere som har kranglete TT-helimotorer - kan dere hjelpe meg her??

    Arnfin
    ........................................
    Fly:
    Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
    Seamaster (Irvine 53 2-takt)
    Wingo (Phasor 15-3)
    Soarus Sports El.glider (600 børste)
    E-Starter (Axi 2212-24)
    ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
    C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
    Formosa (Himax C2812-1200)
    Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
    Cessna Skywagon 185 elektromodell
    Heli:
    Twister Bell 47
    Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
    Radio:
    Graupner/Jr MX-12
    Spektrum DX7

    mail: arntum@broadpark.no
  • roadrune
    • Jul 2007
    • 2292

    #2
    Det er ikke throttlekurven din som er for rå da, at du har for høyt turtall?

    Hva forårsaket luften?
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment

    • tyor
      • Mar 2005
      • 9757

      #3
      Når den begynner å miste turtall. land da med en gang å kjenn på bakplata på motoren. er den varm? du skal fint klare å holde fingeren der hvor lenge du vill. hvis ikke går den for magert og blir derfor varm. du kan også prøve enya3 plugg. mulig du kan kjøre den litt rikere da uten at den fusker fordi det er en litt varmere plugg en os8.
      Tom Nohr
      Tennisveien 9
      2450 Rena

      Frsky taranis 9+
      Turnigy H.A.L. hexacopter. m/naza.m og nex5r
      Fieseler storch fra black horse m/ngh gf38
      + diverse små ting

      Comment

      • arntum
        • Sep 2002
        • 252

        #4
        Heisan.

        Jo, jeg kjente på bakplata, og den var skikkelig varm - ikke godt å holde fingen der lenge, nei!
        Men motoren går forholdsvis rikt - litt mer enn tre tørn ut på hoveddysa.
        Nå har jeg skrudd ca 30 -35 grader ut på den dysa som er ved throttlearmen. Får se ved neste test (når været ordner seg) om dette har noen effekt.
        Det stod noe om dette i manualen.

        Arnfin
        ........................................
        Fly:
        Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
        Seamaster (Irvine 53 2-takt)
        Wingo (Phasor 15-3)
        Soarus Sports El.glider (600 børste)
        E-Starter (Axi 2212-24)
        ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
        C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
        Formosa (Himax C2812-1200)
        Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
        Cessna Skywagon 185 elektromodell
        Heli:
        Twister Bell 47
        Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
        Radio:
        Graupner/Jr MX-12
        Spektrum DX7

        mail: arntum@broadpark.no

        Comment

        • roadrune
          • Jul 2007
          • 2292

          #5
          Har du noen formening om hvilket turtall den går med?
          Jeg synes det høres ut som om den går for fort.
          Hilsen Rune Marcussen

          MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
          T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
          JR DSX9

          Fitjar Modellflyklubb
          ---------------------------------------------------------------------------
          Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

          Comment

          • arntum
            • Sep 2002
            • 252

            #6
            Nei, jeg har nok ikke det. Men om du ser throttle curve innstillingen min i trådstart-innlegget, så er den satt opp slik som er anbefalt for Normal mode. Har forresten samme radio som du, roadrune.
            Bør jeg senke prosenten - i tilfelle kan du sette opp et forslag til meg?
            Arnfin
            ........................................
            Fly:
            Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
            Seamaster (Irvine 53 2-takt)
            Wingo (Phasor 15-3)
            Soarus Sports El.glider (600 børste)
            E-Starter (Axi 2212-24)
            ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
            C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
            Formosa (Himax C2812-1200)
            Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
            Cessna Skywagon 185 elektromodell
            Heli:
            Twister Bell 47
            Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
            Radio:
            Graupner/Jr MX-12
            Spektrum DX7

            mail: arntum@broadpark.no

            Comment

            • roadrune
              • Jul 2007
              • 2292

              #7
              Jeg husker faktisk ikke kurven min, men skal sjekke i morgen tidlig.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment

              • arntum
                • Sep 2002
                • 252

                #8
                Takker på det varmeste, roadrune!!

                Arnfin
                ........................................
                Fly:
                Cessna 177 Cardinal on floats (Magnum 91 4 takt)
                Seamaster (Irvine 53 2-takt)
                Wingo (Phasor 15-3)
                Soarus Sports El.glider (600 børste)
                E-Starter (Axi 2212-24)
                ThreeDee - Scorpio (Himax C2812-1200)
                C-17E Biplane (Himax C2812-1200)
                Formosa (Himax C2812-1200)
                Tiger Moth 400 (Axi 2212-20)
                Cessna Skywagon 185 elektromodell
                Heli:
                Twister Bell 47
                Raptor 50 V2 (TT 50 Pro)
                Radio:
                Graupner/Jr MX-12
                Spektrum DX7

                mail: arntum@broadpark.no

                Comment

                • roadrune
                  • Jul 2007
                  • 2292

                  #9
                  Jeg var ikke så langt unna din, men min går ganske fort med den kurven, ca 16000 rpm ved hovring.

                  0-35-45-75-100
                  Hilsen Rune Marcussen

                  MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                  T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                  JR DSX9

                  Fitjar Modellflyklubb
                  ---------------------------------------------------------------------------
                  Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                  Comment

                  • Genic
                    • Aug 2005
                    • 329

                    #10
                    Om du kan bruke roadrunes throttelkurve kommer an på om du har samme throttelservo, lengde på servoarm, vinkel på servoarm og lengde på throttelstag.
                    Det har du sikkert ikke.
                    Hvor har du gass-stikka når du hovrer - du bør være på ca. 3/4 stikke.
                    Du skal da ha skikkelig høyt turtall på motoren.
                    Jeg mener da du skal justere fuelmengden med hoved-nåla, ikke tomgangsnåla som sitter ved throttel-armen.
                    Kanskje du også har for mye pitch. Du bør ha 5-6 grader når du har 3/4 stikke.

                    Comment

                    Working...