Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motor erfaringer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    On 2002-04-24 23:49, Kamikasi skrev:
    Har en SC 120 4t, og den er like sprek som en OS 120 med pumpe. Throttler like fint og har sikker tomgang selv med hengende sylinder. Det som jeg ser som minus er at unbraco boltene ikke er så tighte mot nøkkelen som på OS motorene.
    Med riktig bruk og stell er det en helt grei motor.

    Hei! hadde jeg vært deg så hadde jeg da skiftet alle unbraco skruene.. Slitte hoder kan skape store problemer. Nye skruer gir dessuten et bedre inntrykk over finish på selve motoren Vær forsiktig når du teiter til skruene, er utrolig lett å ødelegge godset hvis du ikke har "feelingen" eller bruker momentnøkkel

    Comment


    • #17
      Har en Irvine .72, men har ikke brukt den ennå, så veit ikke hvordan den går. Men har ikke hørt noe negativt om den i alle fall

      Comment


      • #18
        Merkelige greier. Det ser ut som at enkelte har problemer å svelge at noen faktisk er fornøyd med disse "drittmotorene" som det er så populært å rakke ned på. Har dere tenkt tanken at det finnes tusenvis av brukere både på lands- og verdensbasis som utrolig nok er fornøyd og får dette "rasket" til å fungere? Kjenner en mekaniker som har både OS, SC og Saito (alle 4 taktere). Faktum er at han er mest fornøyd med SCen. Det har aldri slått dere at når så mange får ting til å fungere så ligger feilen statistisk sett et annet sted? Nei, slutt å slenge med leppa og kom heller med konstruktive forslag som noen faktisk kan ha nytte av.

        Hilsen
        en som ikke skylder på utstyret når ting går skeis.

        Comment


        • #19
          Hva er en god modellmotor kontra drittmotor ? Jeg legger vekt på flere ting:
          (turbiner og pulsjet ser jeg bort ifra her )

          1. Materialvalg. (rett metall på rett sted )
          2. Maskinering/tilpassing. ( Maskinering innenfor toleranser/fin utførelse )
          3. Konstruksjonsmessige fordeler ( f.eks dysenål unna propellen, eller optimalt justerte spyleporter på totaktere )
          4. Lagertype og kvalitet. ( minst ISO standard og kulelager )
          5. Ytelse. ( Effekt/vekt )
          6. Brukervennlighet ( relativt, en tunet motor krever ofte mer av brukeren for optimal innstilling, en standardmotor er lett å stille inn for en nybegynner )


          Ser man på disse punktene så vil en billigere motor ofte komme dårligere ut, fordi det er spart på hver eneste del av motoren.. Og det viser seg gang på gang. Dette gjelder de fleste ting rundt oss. Derfor = billigere motor vil ofte gi problemer med levetid og brukervennlighet.

          Kjøpte dessverre en LEO/Topaz motor for noen år siden. Åpnet den for å sjekke tilstand..var ikke noe vakkert syn. Maskinering var hastighetsarbeid med feil verktøy, og støping innebar mange grader. Uff fy faen for noe dritt.. Og det er mange eksempler på markedet.




          Comment


          • #20
            Er ikke poenget at en er fornøyd og at motoren funker som den skal? Utseende spiller vel mindre rolle når ting likevel virker som det skal og ikke slites ut før tiden?
            En skal vel ikke hverken gifte seg eller gå til sengs med den, eller hva?
            Luft/fuelblandingens vei gjennom en modellmotor er så lite homogen uansett at litt grader her og der har liten eller ingen nevneverdig virkning på ytelse/gangen til en standard sportsmotor. Trimmede motorer for konkurransebruk er noe helt annet,men det er det vel kun et fåtall som kan skryte på seg at de driver med og berører dermed ikke behovet til den jevne bruker.
            Man snakker tross alt om noe så enkelt og etterhvert rimelig som standard 2 takt (stort sett) modellmotorer. Ikke om et avansert maskineri som koster en formue.

            Comment


            • #21
              On 2002-04-24 23:49, Kamikasi skrev:
              Har en SC 120 4t, og den er like sprek som en OS 120 med pumpe. Throttler like fint og har sikker tomgang selv med hengende sylinder. Det som jeg ser som minus er at unbraco boltene ikke er så tighte mot nøkkelen som på OS motorene.
              Med riktig bruk og stell er det en helt grei motor.
              Helt enig. SC 4 taktere har overrasket mange positivt. Det er ikke alltid det er nødvendig med det dyreste for å få noe som funker. Men de også er avhengig av rett plugg og fuel og korrekt innstilling.

              2 takterene til SC funker de og men de krever mer sin mann for å spille på lag.

              Comment


              • #22
                Er det noen som vet om en produsent av spesielt gode forgassere? Før på -70 og -80 tallet var det flere produsenter som spesialiserte seg på å lage ekstra gode og stabile forgassere til de fleste motorer. Det er ofte forgasseren som er det svakeste leddet på dagens billigmotorer når det gjelder gange. Har for moro skyld byttet litt rundt på forskjellige forgassertyper og oppnått forbløffende resultater. Tildels sære motorer har blitt svært så stabile med en god forgasser påmontert.

                Comment


                • #23
                  Hva foreslår dere for en dust som har kjøpt en leo motor, og ennå ikke har startet den. Ligger fortsatt i eska. Har hørt så mye galt om den at interessen for å starte greia har stupt rett i bakken. Var forresten på hobbyforretningen som solgte motoren, kort tid etter at jeg kjøpte den. Jeg kjøpte et større fly som trengte større motor spurte jeg om han var interessert å ta den i bytte, men det var han tydeligvis ikke interessert i. Han førte nemlig ikke merket lengre. Er den virkelig så dårlig?

                  Comment


                  • #24
                    Hei
                    Ikke nødevendigvis!
                    Jeg hadde en LEO .46 på mitt forrige fly, og hadde ingen nevneverdige problemer med den. Det virker som det er noe varierende kavalitet, men ikke stabilt dårlig kvalitet. Jeg ville prøvd motoren før jeg eventuelt kastet den.

                    - Richard Pleym

                    Comment


                    • #25
                      Jeg har nå brukt 2 stk SC motorer, og 1 stk Magnum motor... har ikke problemer med disse.. går som en drøm!
                      Sørg bare for å bruke riktige plugger... Til 4-takts motoren bruker jeg OS-F plugg, samt 10% nitro... Går som en drøm!


                      Med vennlig hilsen / Best Regards
                      Freddy Ulvseth
                      http://freddy.ulven.com/rc

                      Comment

                      Working...
                      X