Unconfigured Ad

Collapse

Ekstremt varm ASP (Magnum) XL.91

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • corydoras
    • Jul 2005
    • 257

Ekstremt varm ASP (Magnum) XL.91

Har en ny ASP (Magnum) XL.91 som sitter i en 1,6m Su26 og spinner en 14x6 prop
    Dette er prop str som er anbefalt for innkjøring.

Innkjøringen har muligens ikke vært helt optimal, og muligens gått noe lean, men motoren går bra og jeg har flydd 2-3 tanker, men opplevernå at den begynner å avta i effekt etter etpar 3 min, mao når den begynner å bli varm.
    Og varm blir den, helt skstremt varm etter flight.
    Det er bra med åpninger i cowling, så det skulle ikke være noe problem med airflow.

Kjører en varm plugg OS A3 etter anbefaling fra produsent.

Motoren blir så varm at hele kjøletoppen nå er relativt brun, og det er en enorm strålevarme fra denne når jeg lander( eller dvs MÅ lande grunnet redusert motorkraft)

Kjører på byron 5% nitro (kan dtte være for lite nitro?)

Har prøvd å kjøre motoren så rik som mulig uten at den få for mye, men likevel er ikke hovednåla mere enn ca 1 turn ut, (kan motoren være ferdig på grunn av varmen?)

Håper på tips

Mere nitro?, Annen plugg?

Mvh
    C
  • OS60
    • Sep 2006
    • 114

Jeg har en ASP 91 i en Hangar 9 P-40 Warhawk, og har nå ca 35 tanker på den uten noen problemer.

Jeg bruker 14x8 propell og Coolpower 15% på den. Har aldri brukt annet enn OS 8 eller Enya 3 plugger, og jeg mener å ha sett at OS A3 skal brukes opp til .46 motorer og da to-taktere.
    Fikk selv hjelp til innkjøringen, og hadde minst 4 tanker gjennom den før første flytur. Hovednåla står nå på ca 1 1/2 turn ut, og den går fint på det uten å bli for varm.

Vet ikke om dette hjelper, men det er oppsettet jeg bruker.
    Olav Stensås
    TrMfk
    ---------------------------------------------------
    Scale Warbirds of Norway
    www.scalewarbird.org
    T-Rex 450
    TT Raptor 50 Titan
    ESM P-40 Warhawk
    Phoenix P-51D Mustang
    ESM P-51D Mustang
    Cambrian Me109 Funfighter
    Futaba 14MZ

Comment

• bad scientist
      • Oct 2006
      • 1506

Har du skrudd av toppen og kikket nedi? Hvis den har gått alt for varm, så synes det.
      Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

Steinar B Johansen
      Lillehammer mfk

Comment

• corydoras
        • Jul 2005
        • 257

Heisann

Nei har ikke hatt av toppen, vil man se det på sylinderforingen?, at den har vært varm, blåaktig mm.

Har bestillt en ekstra varm plugg og en OS#8 så er det bare å forsøke med noe 15% nitro kanskje?

Takk for OS og Bad S

Mvh
        C

Comment

• jarle
          • Feb 2005
          • 341

tror nok du kjører den for magert, det er ikke så lett å tune en firtakter på topp som det er en totakter. Hvis du prøver å kjøre den så rikt at den bare går reint og ikke mer så kan du se om det blie bedre, tror neppe du har ødelagt noe for fuelmotorer i fly pleier å gi beskjed ved at de mister effekt i god tid.
          Ellers trives de fleste firtaktere med mer enn 5% nitro, ville prøvd 15%.

Jarle
          It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• corydoras
            • Jul 2005
            • 257

Originally posted by jarle
            tror nok du kjører den for magert, det er ikke så lett å tune en firtakter på topp som det er en totakter. Hvis du prøver å kjøre den så rikt at den bare går reint og ikke mer så kan du se om det blie bedre, tror neppe du har ødelagt noe for fuelmotorer i fly pleier å gi beskjed ved at de mister effekt i god tid.
            Ellers trives de fleste firtaktere med mer enn 5% nitro, ville prøvd 15%.

Jarle
            Hei

Har visst ikke fått med meg alle opplysningene, dette gjelder en 91 2-takter

Sorry for manglende utfyllende info

Mvh
            C

Comment

• bluespal
              • Nov 2005
              • 52

Det er ingen tvil om at du kjører for magert.

Skru ut dysenåla minst 1 omdreining og start derfra.

Tror ikke motoren er innkjørt ennå, det tar ofte litt ekstra tid vis man bruker syntholje.

Pluggen er ikke årsaken til at den går varm, men os 8 er uansett ett godt valg.

Mvh Pål

Comment

• corydoras
                • Jul 2005
                • 257

Takker så mye for svar, jeg skal ankre den opp i garasjen og kjøre noen tanker, siden det regner som abba her idag, så kanskje den er klar til første soskinnsdag.

Mvh
                C

Comment

• opa
                  • Jan 2007
                  • 717

¨prøv med mer nitro, nitroen hjelper til med og kjøle motoren en hel del
                  Joakim L. T. 94-Modell
                  Aeroworks - Extra 300
                  Extreme Flight - Yak 54E Profile
                  Crrc-Pro GF26I
                  EG - Yak 54 26cc
                  Kyosho - Edge 540 .50
                  C Goldberg - Cub med flottører
                  OMP - Katana V2

those who are fearless may not live long, but those who are cautious do not live at all

Comment

• jarle
                    • Feb 2005
                    • 341

Tror ikke du trenger så mye innkjøring på bakken, kjør den til du kan stole på at den går og tuningen er bra så kan du ta innkjøring i luften for resten.
                    Med rett tuning bør den gå fint på 5% men 15% gir litt mer trøkk.

En god måte å tune på topp er å holde flyet med nesen rett opp på full gass og tune til du får topp turtall, deretter skrur du 3-4 knepp ut for å være på den sikre siden. Fly ikke så mye på fullt i begynnelsen men varier heller turtallet.
                    Du må regne med å justere tomgangen litt etterhvert som den blir mer innkjørt.

Jarle
                    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• corydoras
                      • Jul 2005
                      • 257

Tudelu

Da kan det se ut som om ting kanskje løser seg. Skulle skru av toppen for å sjekke evt varmgang, og da viste det seg at toppen trengte ettertrekking.

Det brune som jeg tidligere trodde varpga varmgang har nok vært fuel/olje som har lekket ut av topppakningen og brent seg fast.

La merke til at det var noe fuelsø i kjøleribbene, men regnet med at det var noe som ble spyttet ut av forgasseren, som ble blåst bak av proppen, men det var altså lekk.

Kan nå kjøre den mye rikere enn tidligere etter at toppen ble strammet, fremdels varm, men vil nok hjelpe når den kommer i lufta

Takk for mange gode tips

Mvh
                      C

Comment

Working...