Unconfigured Ad

Collapse

DA50 stoppet i dag

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ola
    • Jul 2004
    • 251

DA50 stoppet i dag

Under normal flyging så stoppet plutselig DA'n i dag og jeg fikk min andre deadstick på 3 år.
    Den var også umulig å få start på igjen så noe var galt. Tok av covlingen og da viste det seg at pakningen mellom foringen og sylinderen ved innsuget og pakingen mellom sylindertopp og veivhus var blåst.
    Jeg kjørte med ny 23x8 carbon prop i dag og har benyttet Menz 22x8 tidligere. Motoren var ikke spesielt varm da jeg landa og jeg kunne fint holde handa på toppen. Skruene sitter også fast.

Noen som vet om det er noen spesiell grunn til at slikt skjer eller er det normal etter 3 år?
    Hvor bør jeg bestille pakinger ifra? Hva med å lage selv? Maler? Tips mottas med takk.

mvh
    Ola
    Attached Files
    Ola
    Elverum Flyklubb Modell
    www.efkm.org
  • Litespeed
    • Jun 2005
    • 1064

Nye pakninger får du her :

ikke lag dem selv..

Hva årsaken kan være skal ikke jeg spekulere så mye i, det kommer an på mange ting
    når det gjelder bensinmotorer, her er noen:

innstillinger lavnål + høynål....mager blanding er ikke bra varmgang og for feit blanding er heller ikke bra,carbonbelegg...

Luft inn i cowlingen 4 x ut....
    Bensintype 95 oktan ikke høyere...
    Bensintype : Pumpebensin, miljøbensin ,Aspen...
    oljeblanding racing syntetolje 2%...
    23x8 er perfekt til Da 50..

men det er nok av de inne på forumet her som har sine teorier...
    Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• Ola
      • Jul 2004
      • 251

Takk for linken og jeg har allerede vært innom Elefun og bestilt. Trodde ikke noen her på berget hadde reservedeler til DA, men der var det jo rikelig.
      Ola
      Elverum Flyklubb Modell
      www.efkm.org

Comment

• Raptor
        • Sep 2003
        • 837

Hmm..

Originally posted by Ola
        Under normal flyging så stoppet plutselig DA'n i dag og jeg fikk min andre deadstick på 3 år.
        Den var også umulig å få start på igjen så noe var galt. Tok av covlingen og da viste det seg at pakningen mellom foringen og sylinderen ved innsuget og pakingen mellom sylindertopp og veivhus var blåst.
        Jeg kjørte med ny 23x8 carbon prop i dag og har benyttet Menz 22x8 tidligere. Motoren var ikke spesielt varm da jeg landa og jeg kunne fint holde handa på toppen. Skruene sitter også fast.

Noen som vet om det er noen spesiell grunn til at slikt skjer eller er det normal etter 3 år?
        Hvor bør jeg bestille pakinger ifra? Hva med å lage selv? Maler? Tips mottas med takk.

mvh
        Ola
        Når motoren er ny pleier jeg etter noen tanker å ettertrekke alle skruer som en ser utvendig. Gasseren har som regel 2 skruer og ettertrekkes. Topp til bunnkassen ettertrekkes om det trengs.. At pakningen blåser ut har som regel ingenting med blandingen å gjøre såfremt den ikke går i grenseland/mager og blir heit/varm.
        Støpaluminium utvider seg ganske mye og trekker seg tilsvarende sammen når
        det blir kallt. Plages du mye med dette så få tak i klingerit og lag egene pakninger av
        dette. Husk få riktig tykkelse.
        Mvh.
        Rolv Leirro

Comment

Working...