Unconfigured Ad

Collapse

2 takt VS 4 takt

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Extra 300s
    • Mar 2004
    • 274

2 takt VS 4 takt

Jeg skal kjøpe meg en motor til en 46size sport modell og vurderer 4 takt, er litt usikker ang. størrelse. Hvor mye større 4 takter må man ha, er en 52 stor nok eller må jeg opp i 70-91??

Vurderer og 2 takt, men er langt fra sikker. Hva er det beste med tanke på brukervennlighet, holdbarhet o.s.v 2 takt eller 4 takt??

Er det noen som vet hvor de beste prisene på 4 taktere er?
    Align T-Rex 450
    Fizza elektrofly
    JR 9xII
  • Sportive
    • Mar 2002
    • 320

Om du skal ha en 4 takter tilsvarende en 46/53 totakter må du ha en 4 takter fra 63>90. Et sikkert valg er Os(70) men den er endel tyngre enn en totakter, men brukervennlig, saito 72 er lett og også brukervennlig og har noe mere effekt, Ys 63 er lett, kansje ikke fullt så brukervennlig(jeg har ikke noe problemer med den) og har kansje den høyeste effekten.
    Holdbarheten er ikke noe særlig forskjell på, men på en 4 takter må en justere ventiler fra tid til annen. En 52 4 takter er nok i minste laget for et slikt fly.... Ang priser så finner du noen linker på hovedsiden alt etter hvilke merke du bestemmer deg for.
    Low and slow with power to go !!

Comment

• Motorboy
      • Nov 2003
      • 1566

4 takter har den fordelen at de drar store propeller (stor dreiemoment) og drar lite fuel enn 2 takter, ca 40 % mindre fuel. Jeg har 4 takt 52 (både glow og diesel ) og det er ikke ofte jeg må justere ventiler så lenge den går jevn og full av ytelse. Sjekker ventiler kun når jeg tar den med ut etter ha latt flyet ligge i vinterperioden.

Jens Eirik

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Motorboy har et viktig poeng der ja: momentet og dermed godt drag i takeoff med 4-takt.
        Og som Sportive sier: mer krutt i andre enden med 2-takt.

Hva slags fly? Hvor tungt? Hvilken type flyging? Skal det være nok motor, evt mer enn nok?
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Vingemutteren
          • Jul 2002
          • 2421

Skal du kjøpe 4T motor i den klassen så tror jeg at rangeringen på ytelse (og pris?) blir noenlunde slik:

Magnum XL61ARFS 4T vekt ca 455g og 1,1hk, denne er ganske rimelig og fungerer greit (har 2 av den selv). pris 1995kr hos http://no.rcmodeller.net/
          OS 70FS Ultimate vekt 527g og 1,2hk. 3262kr på webshop hos http://www.modellers.com/. Synes personlig denne blir for tung men den har pumpe og det kan vere en fordel (men så er der en motor som heter YS 63FS som er kraftigere, lettere og rimligere da).
          Saito FA 72 vekt ca 470g og 1,2hk (en god og sterk motor).
          Saito FA 82 antatt vekt ca 499g (er og oppgitt til å veie det samme som FA 72? så her må vi bare vente på facts) og ca 20% effektøkning (1,44hk?) i forhold til FA 72). Dette er kansje en ikke så dum motor å vente på?
          YS 63FZ (vekt va 460g og 1.4hk), dette er det ultimate 4T råskinn i 40 klasse fly. Den er rimelig i norge med sine 2595kr (http://no.rcmodeller.net/) så skremmer den nok ingen med prisen, den er kansje litt mere krevende å handtere (skal ikke vere verre enn OS 70FS Ultimate) men er ganske enkelt rå og av høy kvalitet.

Dette er slik "jeg" ser markedet akkurat nå og hvilken motor jeg ville ha kjøpt personlig så ville det ha vært bestemt av hvilket fly og type flyging jeg skulle bruke den til. Ett eksempel ville vere Acro og 3D flyging, da ville jeg gått for YS 63FZ først som sist (har hørt mye positivt om den fra en i en naboklubb og effekten tiltaler meg sterkt) der er kun en ting som taler i mot og det er at den helst skal ha en noe dyrere drivstoff type (20% Nitro) for å yte riktigt.
          Saito FA 82 frister sterkt her som ett alternativ men der har jeg ikke sett noen tester ennå, ikke glem FA 72 heller da den er mye brukt i 3D aplikasjoner.

Til "alround" flyging og mere vanlige fly så frister Saito FA 72 da dette er en god og kraftig motor.

Til Trainere og søndags flyging der effekten ikke må vere i topp klasse er Magnumen en grei og pålitelig motor (mine går i ARC sine Ready og Jupiter modeller med en APC 13x6 snurrende på maks 9000 rpm statisk forran (til sammenlikning så drar en YS 63FZ samme propelen over 11000 rpm statisk). Jupiteren med en YS i snuten hadde blitt balistisk.

Husk at dette er mine meninger og ikke nødvendigvis den absolutte sannhet.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• Extra 300s
            • Mar 2004
            • 274

Flyet jeg skal motorisere er en Striker fra ARF Models, det eneste jeg vet om denne modellen er navnet. Jeg mener dette er en 40 size men noen i klubben mente at jeg godt kunne montere en 46 motor. Bruker nå en SC40 med Paulsen potte, det flyr ganske bra med denne motoren, ingen problemer med loop, stallturn eller andre øvelser. Problemet er at med denne motoren må den gå på full gass hele tiden for at det skal vere moro å fly, slakker jeg litt av på gassen er det som å fly den avdøde traineren min. Ønsker meg derfor en motor som ikke trenger å høres ut som en veps på steroider for å fly.

Her er forresten et bilde av flyet.
            Attached Files
            Align T-Rex 450
            Fizza elektrofly
            JR 9xII

Comment

• Natrajk
              • Feb 2002
              • 195

Du kan forsøke å forlenge potten litt ( mellomstykket), da skal du i teorien få litt mindre futt i toppen, men til gjengjeld få et litt sterkere mellomregister på motoren din.
              mvh Kjartan

Comment

• joo
                MFN Skribent
                • Nov 2002
                • 6936

Jeg ville valgt gode "gamle" OS FS70 II til 2296.- eller Saito FA-72 til 2415.- fra http://www.rotorsport.no/ . Saito eller OS siden jeg selv har masse gode erfaringer med disse merkene (men har lyst å prøve en YS selv ) og Rotorsport siden han har gode priser og jeg har handla derfra selv og fått god service. Saitoen er en del lettere enn OS, men koster litt mer.

Vekt er viktig (det ser du også av VM sitt innlegg).

Mange rundt meg har satt Irvine sin .53-motor (2-takt ja) inn i alt fra sports-fly til 3D-maskiner og jeg har inntrykk av at alle er storfornøyde. Den bør du få for rundt 1500.-. Min eneste erfaring med Irvine så langt er en .25 som har dratt en Grokker rundt uten å noen gang svikte meg.
                Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Extra 300s
                  • Mar 2004
                  • 274

Hva med en Magnum XL80RFS fra Tower Hobbies til $169.99 ?? Det skulle vel bli ca 1700.- levert i Norge. Den motoren skulle vel få fart på kjerra til en rimelig penge.
                  Align T-Rex 450
                  Fizza elektrofly
                  JR 9xII

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Brems litt nå. Den veier jo 625g og kjerra di vil leke snøplog.
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

Working...