Unconfigured Ad

Collapse

Os 40 FS kontra Saito 40

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hf
    • Apr 2003
    • 105

Os 40 FS kontra Saito 40

Er straks ferdig med å bygge en DC-3 fra Top-Flite og har nå kommet til valgets kvaler når det gjelder motorer. Valget står (Etter min mening) mellom OS 40 og Saito 40 (begge 4-taktere). Noen som har erfaringer å dele om disse motorene? Et viktig poeng er jo at de må gå helt likt så jeg ikke får problemer med flygningen . . .

Takker så mye for tilbakemldinger
    Henrik Falch

North Star (vannfly)
    Nemesis (Shockflyer)
    JR 9x v.II
  • joo
    MFN Skribent
    • Nov 2002
    • 6936

Har ikke erfaring med akkurat den størrelsen.. men mye gode erfaringer med begge merkene.
    Siden jeg har blitt helt vekt-fanatisk ville jeg gått for Saito`en..

Eller sannsynligvis elektro, med AXI 2820/12`ere Elektro er helt suverent på multimotormaskiner. Men kanskje helt uaktuelt for deg...
    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• hf
      • Apr 2003
      • 105

Kunne nok fint gått med elektro, men det er noe med lyden i en slik maskin. Er jo et tilnærmet skalabygg og da fortjener den vel et par 4 taktere.
      Henrik Falch

North Star (vannfly)
      Nemesis (Shockflyer)
      JR 9x v.II

Comment

• joo
        MFN Skribent
        • Nov 2002
        • 6936

Klart lyden er viktig på skalamodeller!
        Håper vi får bilde og rapport om flygingen uansett motorvalg
        Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Roy Jimmy
          • Apr 2004
          • 239

Hei.
          Har en kamerat som flyr samme fly med Wankel motorer fra OS.Eneste ulempen er at disse griser noe fryktelig.Sjekk linken.

Vennlig hilsen
          Roy.

2,Biler.
          1,Leilighet.
          masse øl i kjøleskapet.
          + diverse innbo.

Comment

• Vingemutteren
            • Jul 2002
            • 2421

En enkel sammenlikning av motorene vil nok ikke vere uønsket her:

OS FS 40s Surpass:
            Data:
            Volum 6,49 ccm
            HK/rpm 0,65/12.000
            Turtallsområde 2.200-12.000 rpm
            Anbefalt propell: 10x7/11x6
            Vekt 355g

Pris : 1590kr på Web shopen til Rotorsport http://www.rotorsport.no/

Saito FA 40a FA:
            Data:
            Volum 6,6 ccm
            HK/rpm 0,65/? (nok)
            Turtalsområde 2000-12000 rpm
            Anbefalt propell: 10x7/11x5-6
            Vekt 300g

Pris: 1659kr hos Rotorsport. http://www.rotorsport.no/

Som du ser så har jeg uthevet vekten på disse to motorene og 55g i Saito favør er mye i den klassen (effekt messig er de omrtent like med muligens en liten fordel Saito). Vert å merke seg for deg er at 55g faktisk blir 110g når du bruker to motorerer og 110g merkes godt i alle 40~60 fly. Det laveste oppgitte turtal er også litt lavere på Saitoen (tyder på en noe mere stabil tomgang). I tillegg så er kvaliteten på Saitoen minst av OS klasse (sansynligvis litt bedre). I favør Os så er prisen 69kr rimligere for Osen.

Det som jeg ville vektlagt her blir altså (beregnet på 2 motorer):
            1: Vekt. 110g i favør Saito.
            2: Pris. 138 i favør Os.
            3: Tomgangs turtall. 200 rpm lavere oppgitt tomgang i favør Saito.

Her er kjøps rådet sjeldent klart, skal det handles 40 size 4T motor så blir det uten tvil Saito når valget mellom OS og Saito skal taes (en pris differanse på 138kr på to motorer er jo så godt som ingenting).
            Gert Hildrestrand.
            Limets Venner.
            Valdres Flyklubb Modell

Famous last words? Hey watch this!

Comment

• svemoe
              • May 2003
              • 132

Merkelig måte å angi prisforskjell på. For ordens skyld bør det oppgis at Rotorsport selger også OS 40 FS, og har priset den til kr. 1590,-

Sverre
              Real airplanes have two wings and round engines

Comment

• Motorboy
                • Nov 2003
                • 1566

Originally posted by Roy Jimmy
                Hei.
                Har en kamerat som flyr samme fly med Wankel motorer fra OS.Eneste ulempen er at disse griser noe fryktelig.Sjekk linken.

http://home.no.net/kmn/Mine%20fly/Dakota/Dakota.html
                Wankelmotor er ikke noe å ha, de er faktisk ikke økonomisk å kjøre, sluker mye fuel og har ikke så mye ytelse i forhold til vekta når disse sammenlignes med 4 takter i volumklassen.

En fordel at den tar ikke så mye plass i flyet hvis du tenker på fly med cowling for radialmotor.

Jens Eirik

Comment

• Roy Jimmy
                  • Apr 2004
                  • 239

Anbefalte ikke Wankel,og er klar over både fuel økonomi og effekt.
                  Men i denne modellen.Så ville jeg vel bare vise hvor bra disse passer i cowlingen.Vis scala er tingen.Så skal vel ikke DC-3 være noen racer.?.
                  Men påstanden "Wankel er ikke noe å ha" Ja Ja spørs hva du er ute etter.
                  Vennlig hilsen
                  Roy.

2,Biler.
                  1,Leilighet.
                  masse øl i kjøleskapet.
                  + diverse innbo.

Comment

• Vingemutteren
                    • Jul 2002
                    • 2421

Originally posted by svemoe
                    Merkelig måte å angi prisforskjell på. For ordens skyld bør det oppgis at Rotorsport selger også OS 40 FS, og har priset den til kr. 1590,-

Sverre
                    OI oi, her er vi kjappe, kom på det selv og sjekket det opp og forandret det som du vil se ovenfor men du rakk vist å poste før meg. Forøvrigt så skal NM ha 1980kr stk for Os over disk. dette satte meg nok litt ut siden jeg ikke sjekket nærmere på Rotorsport med engang.

Merkeligt? Hvordan det? Hf skal kjøpe 2 (to) stk motorer til en DC3 og da oppgir jeg fordeler og bakdeler i forhold til dette.
                    Det som jeg ville vektlagt her blir altså (beregnet på 2 motorer):
                    Som du ser her så skriver jeg at dette er beregnet for to motorer. Ok?
                    Gert Hildrestrand.
                    Limets Venner.
                    Valdres Flyklubb Modell

Comment

• hf
                      • Apr 2003
                      • 105

takker for mange kommentarer! Er ikke umulig at det blir Saito altså! Spesielt pga. vekten osv! Prismessig er det jo likt, men hadde tenkt å bestille fra USA eller noe. Må bare finne en forhandler av Saito der. Tower Hobbies selger OS 40FS for 1000 kroner
                      Henrik Falch

North Star (vannfly)
                      Nemesis (Shockflyer)
                      JR 9x v.II

Comment

• Vingemutteren
                        • Jul 2002
                        • 2421

Tja om du vil ta trøbbelett og kostnadene ved å bestlle fra USA så selger http://www2.mailordercentral.com/quantummodels/ Saito Fa 40a for 179,99$ = 1234kr

Og som du skriver så selger http://www2.towerhobbies.com/cgi-bin...P?&C=GCH&V=OSM 40 Surpass for 169,99$ = 1165kr
                        men det var jo ikke akkurat 1000kr blank da.
                        Valuta kursen er akkurat nå USD 6,8545 nkr.

Når all erfaring tilsier at handel fra USA bør ganges med 10 for å få de reelle kostnadene (og det stemmer forbløffende ofte bra) så blir jo prisene ca 1800kr (for 2stk 3600kr) for Saitoen og ca 1700kr (for 2stk 3400) for Osen (det er ikke altid billigere å handle fra utlandet).

Frakt fra Tower blir på:
                        26,24$ 2-6 veker (flat rate med båt) = 180kr.
                        30,74$ 10-30 dager (flyfrakt for 2 motorer) = 211kr.

Frakt fra Quantum blir på:
                        Frakt fra Quantum blir beregnet indivuduelt for internationale kunder og frakt kostnader blir mailet til deg som du må godkjenne før det belaster kredittkort og sender varene til deg (har handlet der selv og fått kjempe service langt utover det jeg kunne forvente, annbefales). Sansynligvis blir frakten ganske lik den fra Tower. La oss si 200kr for båt (normalt 3 veker).

La oss nå se på regnestykkene, forutsatt att du ikke selv er i USA og tar med deg motorene i hanbagasjen så blir det noe slikt:

Os 40: 1165kr x 2 = 2330kr + 180kr i frakt = 2510kr + 24% moms = 3113kr + post gebyr for tollbehandling 150kr = 3263kr.

Saito Fa 40: 1234kr x 2 = 2468kr + 200kr i frakt = 2668kr + 24% moms = 3309kr + post gebyr for tollbehandling 150kr = 3459kr.

Tollbehandlingen kan du gjøre selv og spare 70 kr men husk at må du flytte bilen eller liknende så blir det fort like dyrt. I tillegg så er ikke eventuell 5% toll regnet inn her og skal i så fall det blir aktuelt legges til summen før moms blir beregnet.

Hva blir så kostnaden med å handle fra t.d. Rotorsport i norge?
                        Vel frakten blir på 75kr ved forskuds betaling (service pakke) eller 125kr i oppkrav.

Så her blir regnestykket slik:

Os 40 Surpass: 1590kr x 2 = 3180kr + 125kr i frakt = 3305kr (3255kr v/forskudds betaling) levert på posten på 3-4 dager.

Saito FA40: 1659kr x 2 = 3318kr + 125kr i frakt = 3443kr (3393kr v/forskudds betaling) levert på posten på 3-4 dager.

Så hva vart resultatet? Jo som følger:

2stk Os 40 kjøpt i USA : 3263kr (uten eventuell toll).
                        2stk Os 40 kjøpt på Rotorsport: 3305kr
                        Resultat i favør USA: 42kr. (8kr i favør Rs v/forskud bet).

2stk Saito FA 40 kjøpt i USA: 3459kr (uten eventuell toll).
                        2stk Saito FA 40 kjøpt på Rotorsport: 3443kr.
                        Resultat i favør Rotorsport: 16kr. (66kr i favør Rs v/forskud bet).

Alt det strevet og betaler du forskudd på Rotorsport blir det billigere der enn USA uansett, i tillegg så har du garanti som er reel bare 3 dagers postgang unna.

Alle tall er hentet inn menst jeg skrev dette og prøve bestillinger gjennomført i USA for å vertifisere tallene (prøve bestillinger sa jeg. Annulerte selvsagt bestillingene).

I rest my case.
                        Gert Hildrestrand.
                        Limets Venner.
                        Valdres Flyklubb Modell

Comment

• Motorboy
                          • Nov 2003
                          • 1566

Originally posted by Roy Jimmy
                          Anbefalte ikke Wankel,... fuel økonomi
                          Jeg vil nevne at Wankelmotor på .30 yter like mye som .40 2 takter og sluker fuelen som en .60 2 takter!

O.S. .40 har bedre liter ytelse mens Saito har det best i vekt ytelse.

Saito har ikke topplokket og kun hele sylinderen med ventiler etc.. og har hardkrombelegget i sylinder støpt i aluminium mens O.S .40 har stålforing som fører til ekstra vekt i tillegg til topplokket som kan skrues av.
                          Saito har ventilseter med krom på istedenfor bronse på nyere modeller dermed redusert vekt. O.S. motorene har bronse ventilseter og kan repareres ved ventilsliping, det kan ikke vi med Saito, da kromet kan forsvinne ved ventilsliping, så vi må skifte sylinder hvis ventilseter er defekte.

Hva det vil koste i deler kommer an på om en tar godt vare på motoren eller slurver vedlikeholdet..

Jens Eirik

Comment

Working...