Unconfigured Ad

Collapse

Trenger tips i jungelen av oljer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Trenger tips i jungelen av oljer

Jeg er dritgrønn når det gjelder motor og oljer generelt sett, bil, båt, modellfly, u name it.
    Trenger derfor litt tips: Holder på med vedlikehold av en Saito 100 hvor jeg skal bytte lagre og justere ventiler. Har i den forbindelse demontert heile skiten og kokt den i frostvæske så den er blank og fin.
    Skal nå montere den sammen igjen, og lurer da på hvordan olje jeg burde bruke for å smøre delene.
    Jeg har pr idag, av uante grunner, "vegetabilsk sagkjedeolje" stående på boden. Kan denne brukes til dette formål, eller burde jeg spandere på meg en annen type olje?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • chewbaca
    • Jul 2006
    • 758

Dersom ikke motorsaga di har rustflekker når du henter den fram er det vel sikkert ok ?
    ( ikke det verste du kan ha på ..)
    Regner med den både beskytter mot rust og renser.
    Dersom du ikke har annet er det bedre enn ingenting. Har jo hørt litt av hvert om lay-up oljene også ..
    __________________________________________________ ___
    Jørn Kaasbøll
    Scale Warbirds of Norway

Comment

• Rein
      • Feb 2006
      • 172

Hei. Jeg pleier å kjøre på med CRC 6-66 (marineutgaven av 5-56) når jeg holder på med sånt. Funker helt fint det.

Mvh. Rein Lepson
      mine fly;
      Noen kommer
      noen går.

Comment

• TrondD
        • Feb 2008
        • 172

Mange oljer kan brukes. Muligens den du har stående også. Men det er lurt å sjekke at den ikke reagerer uønsket med fuel.
        Bland en liten del olje med fuelen du bruker. Rør rundt og la den stå en stund. Dersom blandinga deler seg, eller du før levringer/bunnfall, bør du finne en annen olje.

Jeg bruker Klotz SuperTechniplate(evnt. Techniplate). Den blander seg fint med alle typer fuel og bensin. Derfor ypperlig til oppsmøring ved service av alle typer motorer.
        Last edited by TrondD; 28-10-08, 20:58.
        Trond Dullerud
        Trondheim Modellflyklubb

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Enkelt og greit: smør sakene inn med fuelen du skal kjøre med.
          Det viktige er at metall som beveger seg mot metall når motoren går ikke er tørt når delene skal settes sammen. Kan rive når du kranker i gang første gangen.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...