Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tenningsanlegg på DL-50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tenningsanlegg på DL-50

    Prøvde å få start på Extraen min i dag å da viste det seg at tenningsanlegget ikke vil gi gnist.
    En kompis mente at det kanskje kunne være noe med at bak platen på tennings anlegget var helt til dekket av skumgummi siden det skulle hvist være ett punkt på tenningen som trengte mye kjøling. Hørtes egentlig litt logisk ut at det kunne være ett problem siden sist gang motoren gikk så stoppet den i luften å har ikke startet siden.
    Men når jeg kom inn i stuen å åpnet opp tenningsanlegget så var alt der i skjønneste orden.

    Noen som har noen tips jeg sjekke ut?

    Der er forresten ett lite hakk inn i isolasjonen på kabelen ifra tenningsboksen til pluggen som har kommet av friksjon mellom glassfiber cowlingen å kabelen som stakk litt ut til motortoppen. Dette hakket går ikke så langt inn at det tar borti noe av lederene så jeg teipet bare over med eletrikker teip. Har flydd modellen med det hakket før da, men jeg vet ikke om det kan ha noe sammen heng med at det ikke funker nå?
    Thomas Rongve

  • #2
    på min DA-85 skjedde det samme. hadde også et hakk i pluggledningen etter at den hadde ligget inntil en kant på cowlingen.
    jeg klippet den av og satte den i sammen igjen, og da gikk den som ei klokke igjen

    Comment


    • #3
      Hei
      har du en annen tennings sensor (reserve) ville jeg prøvd å bytta den ... jeg har en DL50 som jeg har bytta sensor på en gang alerede /før den var gått 2 tanker
      Last edited by RcPilot; 03-12-08, 03:24. Reason: :)
      Alf-Reidar Mortensen

      Mine fly
      33% ExtremeFlight Extra 88"3w55xi
      30% yak 54 dl50
      Edge 540 CRRCpro GF45i (Satt i et hjørne)
      PA Ultimate Amr
      MC-24/Hott
      Under Bygging
      Brian Taylor Supermarine Spitfire MkIX 83"
      Midlertidig stopp

      Comment


      • #4
        Fikk gnist på tenninges anlegget nå Problemet var for dårlig jording pga at jeg ikke hadde satt inn fjøren som fulgte med.

        Så nå skjønner jeg ikke lengre hva som skjer. har stått ute i kulden nå å slått i stykker handen min mens jeg har prøvd å fått start, jeg fikk ett smell etter cirka 10-15 turn å en vanvittig stikk flamme men ikke noe etter det. Det var mye bensin som kom ut av eksosen så jeg magret inn begge dysene med en halv turn å tok ut plugge å tømte celynderen for bensin å prøvde igjen men ingenting!

        Noen som kan hjelpe meg litt, prøver å komme meg ut for å fly på isen i morra
        Thomas Rongve

        Comment


        • #5
          Sjekk slanger og tank tilkoblinger, tenningsledninger osv.
          Skru inn begge justering skruene og ta de begge ut 1,5 omdreining og ta det derfra....

          http://tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm
          Øyvind

          www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

          Comment


          • #6
            tomgangs nålen var på 1.5 turn da jeg begynte men skudde den inn til 1 turn men får prøve på nytt. Den får masse bensin så slangene er det ikke. skjønner det rett å slett ikke motoren var ny i august å har ikke flydd den siden slutten av august så den har ikke gått mer enn noen få tanker.
            Thomas Rongve

            Comment


            • #7
              Vet ikke om det er membranen (gått tørr)i selve forgassern som har spilt deg et puss men med stikkflamme ut av potta så er det jo tenning.. Start gass rett inn i hjerte av gassern pleier å få motoren igang ja, ikke overdriv med gass da...
              Øyvind

              www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

              Comment


              • #8
                Har sjekket membranen å den var helt fin. Får prøve litt forskjellige ting i morra er sikkert noe med blandingen å gjøre også har på følelse av at den går alt for rikt å drukner motoren.
                Thomas Rongve

                Comment


                • #9
                  Skru ut pluggen å sjekk om den er våt
                  Raptor 50 titan se,Minititan,Trex 700,
                  Cap 232 60 size, Stryker f27c, At40 , Seagull ep edge 540
                  Futaba 12FG

                  Comment


                  • #10
                    Hvis man har hengende motor med pluggen ned så er det ikke uvanlig at den har lett for å drukne og da må pluggen ut, ern veldig våt eller at det renner bensin ut så er det for mye choke bruk som er årsaken, med min egen DA 50 så må jeg kun choke på 1/4 gass 2-3 flikk til den tenner så av med choken,ned til tomgang, starter da på andre flikk.
                    Øyvind

                    www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

                    Comment


                    • #11
                      Det var nok tenningsanlegget som var galt fungerte ikke skikkelig idag var bare gnist på hvert 3. turn. skal prøve med ett nytt tenningsanlegg som jeg fikk låne av en kompis i morra. krysser fingrene for at det ikke er noe mere som er gale på motoren.
                      Thomas Rongve

                      Comment

                      Working...
                      X