Announcement

Collapse
No announcement yet.

Justere os 50 hyper

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Justere os 50 hyper

    Hei, jeg flyr en t-rex 600 nitro super pro med align 50 hyper motor (os 50 hyper i align drakt...) Og jeg har et par spørsmål anngående justering. Jeg må skru hovednåla veldig langt inn om jeg ska få noe tempratur på bakplata av motoren. 3/4 er null problem uten at motoren (bakplata) blir noe mer enn litt varm. Men jeg husker å ha lest om lukten blir veldig sterk og lukter annerledes kjører du motoren for lean. Men skrur jeg den ut drypper det veldig mye fuel ut av potta, og det skal det vel ikke gjøre når du har fått justert den godt inn?

    Alltså:
    Kjører jeg hovednåla over 1 runde ut får motoren bare en liten lunk i seg på bakplata, og det drypper ganske mye fuel ut fra potta, serlig i idle up. Lukten er litt sterk. Skrur jeg inn hoved nåla inn til 3/4 får jeg temp på bakplata, endel røyk, ikke drypping av fuel, men det lukter veldig sterkt av fuelen. Og når jeg drar på med pitch opp i en loop f.eks cracker motoren.

    Spørsmålet blir, hva skal jeg gå etter når jeg justerer motoren (lukt, røykt, lukt, temp osv)? Hvordan justerer man idle mixture og hovednåla i forhold til hverandre? Fuelen er wild cat helimix 20%nitro, 18% olje og potta er align high performance muffler.

    Alle tips motas med stor takk
    - Spektrum dx7

    - T-rex 450 seV2
    - Futaba 401+s9257
    - 3stk JR ds285, swash
    - Align 430XL+align 35A esc

    - T-rex 600N super pro
    - spartan 760+futaba BLS253
    - s9252, swash
    - 9254+align gov, throttle
    - Os. 50 hyper

    - GWS slow stick

    Hilsen Jon Kristian

  • #2
    nå er ikke jeg proff på innstillinger men lukten forandrer seg etter merke fuel, og os motorer fungerer best på under en turn men det er forskjellig fra motor til motor men du leaner den til du får ønsket effekt idle nålen justerer du så den går fint på tomgang (ingen sammenheng mellom den og hovednåla) hovednåla justeres etter fullt turtall , men det er oxo viktig at det ryker litt av potta når du kjører på den måten ser du at du ikke kjører for lean ingen røyk fare for å skjære motoren.

    håper dette hjelper deg litt

    mvh Tor Andersen
    Oi en perfekt landing

    Comment


    • #3
      Originally posted by vojo View Post
      Hei, jeg flyr en t-rex 600 nitro super pro med align 50 hyper motor (os 50 hyper i align drakt...) Og jeg har et par spørsmål anngående justering. Jeg må skru hovednåla veldig langt inn om jeg ska få noe tempratur på bakplata av motoren. 3/4 er null problem uten at motoren (bakplata) blir noe mer enn litt varm. Men jeg husker å ha lest om lukten blir veldig sterk og lukter annerledes kjører du motoren for lean. Men skrur jeg den ut drypper det veldig mye fuel ut av potta, og det skal det vel ikke gjøre når du har fått justert den godt inn?

      Alltså:
      Kjører jeg hovednåla over 1 runde ut får motoren bare en liten lunk i seg på bakplata, og det drypper ganske mye fuel ut fra potta, serlig i idle up. Lukten er litt sterk. Skrur jeg inn hoved nåla inn til 3/4 får jeg temp på bakplata, endel røyk, ikke drypping av fuel, men det lukter veldig sterkt av fuelen. Og når jeg drar på med pitch opp i en loop f.eks cracker motoren.

      Spørsmålet blir, hva skal jeg gå etter når jeg justerer motoren (lukt, røykt, lukt, temp osv)? Hvordan justerer man idle mixture og hovednåla i forhold til hverandre? Fuelen er wild cat helimix 20%nitro, 18% olje og potta er align high performance muffler.

      Alle tips motas med stor takk
      Hoved nåla 1 turn ut og tomgangsnåla skal stå på klokka 13.00, da er den der den skal være hvis du kjører 15/15 fuel
      Øyvind

      www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

      Comment


      • #4
        Kan bekrefte Lightspeed`s påstand.
        Jeg flyr selv en 600N med O.S. og MRF 15/15. Hovednåla rundt 1 turn ut og tomgangs skruen ca.13.00.
        Nå eg jeg over hodet ingen ekspert på området, men det er rundt der jeg føler den går best, sef. litt temp. avhengig.

        Comment


        • #5
          Hei!
          Jeg hadde tenkt å gå for MRF 15/15.
          Dere kjører vel hovednåla 1,5 turn ut under innkjøring og skrur den inn 0,5 turn inn ved ferdig innkjørt? Eller justerer dere gradvis inn etterhvert?

          Comment


          • #6
            jeg har pleid å kjøre første tanken på litt feitere blanding ca 1,5 turn og deretter 1 turn etter andre tank, da er bakplata på motoren passe lunka.... for feit blanding er nesten like ille som for mager blanding på de motorene her ,derfor er det viktig at bakplata er varm men ikke slik at du svir fingra.. ..
            Øyvind

            www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

            Comment


            • #7
              Takk for svar, skal prøve dette
              Last edited by vojo; 29-05-09, 22:10.
              - Spektrum dx7

              - T-rex 450 seV2
              - Futaba 401+s9257
              - 3stk JR ds285, swash
              - Align 430XL+align 35A esc

              - T-rex 600N super pro
              - spartan 760+futaba BLS253
              - s9252, swash
              - 9254+align gov, throttle
              - Os. 50 hyper

              - GWS slow stick

              Hilsen Jon Kristian

              Comment

              Working...
              X