Announcement

Collapse
No announcement yet.

Startproblemer i kaldt vær?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Startproblemer i kaldt vær?

    Jeg lurer på om det er noen av dere som har noen gode teknikker for å starte glow-motor når det er kaldt? Jeg har en .20 os fp max som er vrien for meg når det er kaldt. Den starter fint på sommeren/ høst når det er varmere men nå er det ikke like lett.
    Det kan selvfølgelig også være noe annet enn temperaturen som er problemet med den.
    OnFire

  • #2
    har du testet en varmere plugg..? jeg pleier og sette i en varmere plugg når det blir kaldt ute, og kanskje gi den litt mere fuel hvis den trenger det for og starte.
    Lower, Lower, oops.
    Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

    Comment


    • #3
      Nei jeg har ikke prøvd en varmere plugg.. nr 8 er det eneste jeg har.

      Nå prøvde jeg å varme opp motoren med en vifteovn inne i 10min før jeg gikk ut og prøvde på nytt, og da startet den fint!
      Mulig jeg trenger en måte å forvarme motoren på... kanskje jeg må høre med DEFA om dem har en motorvarmer for en motor på hele 3,3ccm! HAHA
      Noen andre forslag?

      Comment


      • #4
        Fuel med 15% Nitro er å foretrekke på vinteren. Spesielt på små motorer.
        Emil Nilsen
        www.rcpro.no

        Comment


        • #5
          Originally posted by SMT View Post
          Fuel med 15% Nitro er å foretrekke på vinteren. Spesielt på små motorer.
          dette var mitt neste forslag. prøv med litt høyere nitro
          Lower, Lower, oops.
          Flyr mest elektromodeller, og noe bensin/glow.

          Comment


          • #6
            Liten varmepistol og varme litt på sylinder.
            eller tøm litt varmt vann(fra termos) over motor
            Det hjalp meg før.

            Comment


            • #7
              Varmepistol=f.eks liten skivarmer/propanbrenner.

              Comment


              • #8
                Husk at du skal skru nåla på forgasser godt ut i kulda. Det kan jo være at innstillingen er helt på jordet? Varm plugg og nitro hjelper også.
                Tom Erik Smedal
                www.artistic3D.net
                www.photopia.no

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tom Erik View Post
                  Husk at du skal skru nåla på forgasser godt ut i kulda. Det kan jo være at innstillingen er helt på jordet? Varm plugg og nitro hjelper også.
                  Stemmer det. Har en .46 AX som er brutalt vrien på kalde dager... Er nok ingen dum idé å varme sylinderen litt først, men litt ut med tomgangsnåla, og litt fuel i forgasseren, som kommer den. Du må selvsagt tune highspeed-nåla deretter. Men da bare går og går den
                  Kenneth Davidsen

                  Comment


                  • #10
                    Knallbra! Takker for mange gode og raske forslag her!

                    Det ser ut til at problemet gjelder kun ved oppstart, etter at jeg har forvarmet den starter den og går som ei klokke på alle turtall - og det med samme fuel, plugg og innstillinger som i varmere vær! Må si at jeg er godt fornøyd og ikke så rent lite imponert over denne lille, "gamle" motoren!

                    Da er det bare å improvisere meg frem til en måte å varme motoren på før start så er det bare å fly til neglespretten kommer og går igjen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by OnFire View Post
                      Det ser ut til at problemet gjelder kun ved oppstart, etter at jeg har forvarmet den starter den og går som ei klokke på alle turtall - og det med samme fuel, plugg og innstillinger som i varmere vær!
                      Det er en selvmotsigelse. Ingen motorer kan gå like bra på vinter som på sommeren med samme innstilling på nåla. Jeg anbefaler at du prøver å justere til litt fetere blanding nå på vinteren.
                      Tom Erik Smedal
                      www.artistic3D.net
                      www.photopia.no

                      Comment


                      • #12
                        Har løst mange strartproblemer på vintern med en kopp kaffe... En slurk til deg, og resten over cylinderen, så er dere begge klar for flytur.
                        Anders Hauge

                        www.hang.no - Norges nye HANG-side!

                        www.JetsOfBergen.no
                        rc.andersh.com

                        Byggeblog 3,6m SkyLink 100ccm (Cessna)
                        Byggeblog FPV SailCam Easyglider
                        Byggeblog for Eurosporten
                        Byggeblog for H9 Cessna med selvstarter og lys

                        There is nothing left in my right brain, and there is noting right in my left brain....

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Tom Erik View Post
                          Det er en selvmotsigelse. Ingen motorer kan gå like bra på vinter som på sommeren med samme innstilling på nåla. Jeg anbefaler at du prøver å justere til litt fetere blanding nå på vinteren.
                          Dette blir veldig teoretisk, jeg er klar over at en motor som går i kald luft får inn mer luft pga tettheten og derfor trenger mer drivstoff for å kompensere. Tettheten i lufta gir dermed bedre motoreffekt (i tillegg til at løftet på vingene og effekten av propellen blir bedre). Dette er teorien.

                          Av en eller annen grunn hjalp det ingen ting å gi denne motoren fetere blanding på høyt turtall, jeg sjekket faktisk det men den ville ha akkurat den samme blandingen som tidligere.
                          Under oppstart ser det ut til at den vil ha en kvart omdreining på nåla fetere, men som sagt er det rett tilbake til den gamle innstillingen når motoren først har startet.
                          Kanskje dette blir mer uttalt når temperaturen virkelig blir lav.

                          Takk for tips!

                          Comment


                          • #14
                            "Creme brule" brenner fra kjøkkenet funker bra
                            Kjetil
                            oops: . . ! . .

                            http://www.vingmfk.com

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kjetilmh View Post
                              "Creme brule" brenner fra kjøkkenet funker bra
                              Ja har en slik stående, men den brenner jo veldig varmt så det kan kanskje være en viss fare for å ødelegge noe? Hvor på motoren setter du flammen da? Og hvor lenge?

                              Comment

                              Working...
                              X