Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp! Har mistet konpresjonen i motoren etter et krasj..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp! Har mistet konpresjonen i motoren etter et krasj..

    Jeg har et Whiz 40 som fikk et hardt møte med bakken, er bygget opp igjen men nå streiker motoren..Dette er da en OS 40SP (med stempel-ring)som jeg har mistet kompresjonen i. Har sjekket at det ikke lekker rundt pluggen, men hvordan sjekker jeg for andre lekkasjer? Jeg skulle gjerne visst litt mer om "instillinger" av motoren?
    Dere høres veldig dreven ut, så kunne jeg få noen tips iht. forgasser og pluggtyper?

    Hilsen fotvilet før sesongen..

  • #2
    Du kan sjekke for andre lekkasjer på samme måte som rundt pluggen. Eneste andre sted det kan lekke er rundt toppen. Legg en dråpe fuel i "sprekken" mellom sylinder og topp, og se om det bobler når du vrir rundt veivakselen.

    Hvis det ikke lekker her, bør du åpne og se hvordan sylinderforet ser ut.

    Høres rart ut at dette skulle komme av et krasj?

    - Richard Pleym

    Comment


    • #3
      Takker for tipset, har faktisk ikke tenkt på det. Har også sett at metallet på undersiden av topplokket har fått en blå-lilla farge der hvor paningen ligger. Kan motoren ha blitt for varm? Fikk et tips om å kjøre inn motoren på 15% nitro..(Har jo oppdaget at det ikke var av beste sort..)Har også problemer med å stille inn "lufte-skruen" Jeg er vel en av de som ikke helt har skjønt meg på disse super enkle motorene...men jeg prøver..
      På forhånd takk til dere modellguruer som er flinke til å hjelpe oss nye og ivrige!

      Comment


      • #4
        Hvis metallet har skiftet farge, så har det nok vært høye temperaturer. 15% høres litt drøyt ut og spesielt for innkjøring. Hvis den da i tillegg har gått litt magert så har du nok årsaken til den manglende kompressjonen der. Men hvis det er sylinder/stempel som er årsaken så vil du se det når du åpner motoren (vil jeg tro), det er store sjangser for at det ser "helt herjet" ut inni der.

        Når det gjelder justering av lufteskruen, så er det mange som sliter. Jeg innbiller meg at OS har blitt flinke til å beskrive hvordan den skal justeres i manualen. Andre fabrikanter nevner knapt at det går an å skru på dysenåla.

        - Richard Pleym

        Comment


        • #5
          Havarerte med en OS 108 FSR og all kompresjon forsvant. Stempelringen hadde brudd på tre steder men ingen skader på foringen. Det er en smal sak å bytte ring og motoren har gått som en klokke siden.

          Comment


          • #6
            Hei igjen..
            Takker for svarene, det hjelper på å høre at det ikke bare er meg..
            Motoren har jeg skrudd i biter mang en gang, og har skjekket stempel ringen flere ganger, så det er ikke den som er problemet.. Kan nemlig ikke huske at toppen hadde så mange flotte farger før jeg tok innkjøringen... Går det an å "rette" av topppen på en liten flymotor? Kommer jeg inn på et bilverksted med den, blir jeg vel jaget ut igjen.. Men gjør de slikt på et metallverksted? Er det verd pengene(i forhold til å kjøpe ny)?

            Justering av forgasseren må vel jeg ta i andre omgang..

            Så hvis det er noen av dere som har et svar til meg er jeg mer enn takknemmelig!

            Comment


            • #7
              Tror ikke bilverksted er stedet å gå nei.

              Har ikke gjordt noe sånt selv, men en glassplate og vann slipepapir evt. slipepasta burde funke for å planslipe toppen.

              - Richard

              Comment


              • #8
                Hvis metallet har skiftet farge så vitner det om at den har hatt en ALTforhøy arbeids temp. motoren bør gå litt rikt, fuel er da med på å kjøle ned motoren. Sjekk om ringen på stempel ikke har kjørt seg fast i selve stempelet, sylinder slitasje, gåen toppakning og pakning til glowplugg.

                Om den lekker fra topp? :
                Du kan prøve å la ta sylinderen raskt under vann og vri på veiven, bobler det ut luft fra f.eks topp så vet du hvor problemet ligger.

                Når du skrur i skruer på slike motorer: Vær uhyre nøye med å ikke skru for hardt til, skal ingenting til før du ødelenger gjenger.

                Comment

                Working...
                X