Unconfigured Ad

Collapse

Tank oppsett, bensinmotor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

    #1

    Tank oppsett, bensinmotor

    Har montert min aller første bensinmotor (XY 26cc) i en H9 1/4 Cub, og ble plutselig veldig usikker på tank oppsettet. Har tidligere kun erfaring fra glow, hvor jeg har brukt 2 slanger og quickfill fylelnippel.

    Tenkte nå å montere en fuel dot for fylling, og det vil vel si 3 slanger inn i tanken. Men hva gjør dere med den siste slangen når man bruker bensinmotor? På glowmotorerer går jo denne til potta, men slik er det vel ikke med bensinmotorer?
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • Lars N
    Moderator
    • Apr 2002
    • 2891

    #2
    Hei

    Det er litt mer mikk en med fuel men ikke noe mer vanskelig. Du må ha en slange for påfylling med propp i enden, feks en DA fueldot system. En går inn i tanken via klunke osv og til forgasseren. Den siste er lufting slik at ikke tanken kollapser når den blir tømt for bensin. Denne svinger du en gang opp også over tanken og fører den gjennom et hull eller lignende i bunnen av flyet. Grunnen tila t den ikke føres rett ut men rundt tanken en gang er for at den ikke like lett skal renne ut bensin osv.
    Lars Norberg

    Comment

    • extracap
      • Feb 2006
      • 556

      #3
      Annbefaler også att du bruker en klunk som er beregnet på bensin,kankje ikke så viktig på en cub. Men skal du fly acro så er det å annbefale + slanger og tanktopp som er beregnet på bensin.
      Lykke til !!
      Mvh Geir Mogstad
      ---------------------------------------
      slapp av det kommer helt sikkert ned!

      Comment

      • TapZ
        • Oct 2005
        • 711

        #4
        Takk for svar, da forstår jeg.
        Frank Thingelstad
        2050 Jessheim

        Comment

        • lancair
          • Dec 2005
          • 220

          #5
          hei hei


          Åsså må du bytte ut den gummi tettningen i tanken til en som er beregnet på bensin
          sven arne johansen

          mine fly

          radioer
          futaba 9c super
          spektrum DX7

          pitts s12 wspan 1.75 da 50R
          aero works yak 54 2.26 wspan DA50R 2stk a den
          sagitta projekt zwo 2.20 wspan
          funtana X100 os 120AX 2t 1.74 wspan
          nanofloo
          termick star
          stiletto F3F 2.54 wspan
          lancair360 mk2 os50sx 2t
          Enforce os 108 2t
          + en haug til
          http://www.lillehammer-mfk.org/


          viss det blåser så er det ut å fly seil som er tingen

          Comment

          • Eureka
            Forhandler
            • Aug 2002
            • 764

            #6
            Legg slangene omtrent som vist på det første bildet.
            Da vil det aldri bli problemer med at bensinen renner overbord.

            Der hvor slangene kommer ut av kroppen gjør du som på bilde 2.
            Sett inn to karroseriskruer som er litt små for slangene. Da vil det gå luft forbi skruene og inn i tanken. Ikke mye, men akkurat nok til at tanken ikke suges flat av motoren.
            Ikke kutt hodet av skruene, men kutt heller slangene på skrå slik at ikke skruehodet tettet det hele igjen.

            Denne tankinstallasjonen garanterer deg luktfri oppbevaring av modellen hjemme.
            La det være litt bensin igjen på tanken, da unngår du også at clunken blir hard av inntørket olje, samt at det kommer bitte litt bensin fram til forgasseren slik at ikke membranene tørker ut hvis modellen står lagret lenge.

            Ikke bruk trykk på tanken, det er kun for glowmotorer.
            Ikke bruk silikon noe sted i tanksystemet, den vil du finne igjen rundt omkring nne i forgasseren etterhvert som silikonen blir oppløst av bensinen.

            Kjell Aanvik
            Attached Files

            Comment

            Working...