Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kompresjon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kompresjon

    Har en OS max 91 totakter, som ikke vil starte. I følge tidligere eier er den ikke innkjørt. Motor og potte ser nytt ut. Har og en annen motor en sc91 dette er en firetakter. Når jeg sammenligner kompresjonen på disse motorene er det vesentlig høyere kompresjon i firetakteren. Høres dette riktig ut?
    Morten Erdal

  • #2
    Ja. Det er høyere komp i 4t-motorer..

    Comment


    • #3
      Det skal uansett ikke være veldig mye forskjell. Det kommer også an på motoren, firetaktere har ofte lavere motstand enn en totakt ABC-motor. Størrelsen har selvsagt mye å si hvor mye som skal til for å dra de rundt. Om du kan snurre propellen rundt med en finger (ikke dra, bare snurre lett) så er noe galt. Sannsynligvis stempelringen.

      Jeg går ut fra at du har forsøkt å bytte tank, fuelslanger, filter, plugg, gløder (!) og ikke minst fuel samt sjekket at forgasseren er tett osv osv. Hvis du har det ville jeg tatt opp motoren og sjekket om stempelringen er ødelagt. Det har jeg sett på flere 91FX.
      MVH

      Jon Gunnar Wold

      Comment


      • #4
        Den får fuel for pluggen er våt, hvis jeg tar ut pluggen og holder for forgasseråpningen spruter det fuel ut fra sylinderen. Men jeg har ikke problemer med å dreie propellen med pekefingeren.
        Morten Erdal

        Comment


        • #5
          Høres ut som den får for mye

          Dersom du dreier propellen uten å ha pluggen i vil den uansett ikke gi noen motstand. Er det komp når du har i pluggen?
          MVH

          Jon Gunnar Wold

          Comment


          • #6
            Ja det er kompresjon med pluggen i, men jeg er ikke sikker på om det er nok. Men det er nok til at det "poffer" i eksosen. Klarer å tørne den med pekefinger med pluggen i.
            Morten Erdal

            Comment


            • #7
              Ut med sylinderen sier jeg da. Skru av toppen og dra den ut. Merk at det er lett å få den ut men ikke inn igjen... Kanskje du ser om den har brudd allerede på vei opp, er den hel kan du bare skyve den tilbake uten å dra den helt ut.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Motorer m ring vil alltid være lettere å dra rundt enn med abc set up. Tror kansje at det er stempelringen som har hengt seg litt opp.
                Mvh Pål

                Comment


                • #9
                  Har alliert meg med noen som er litt mer kjent med motortypen som skal se nærmere på saken, i løpet av de to neste dagene. Skal komme med en tilbakemelding så snart jeg vet noe mer, takk så langt for innspill.
                  Morten Erdal

                  Comment


                  • #10
                    Da var problemet løst og kompresjonen dobblet. Tok turen til en nabo med samme motor og oppdaget at min motor ikke eide komp i forhold. Etter mistanke om at stempelringen hadde satt seg fikk motoren seg en sjokkbehandling med fuel i sylinderen før den ble tørnet på startmotor en liten stund. Etter dette var komp. betraktelig bedre og gav håp om start. Pluggen ble sjekket og montert og motoren startet fint. Har nå kjørt den på varierende turtall en og en halv tank. Kompresjonen er nå topp og motoren går fint og jevnt i hele turtallsregisteret.
                    Takk til nabo og alle innspill på forumet.
                    Morten Erdal

                    Comment

                    Working...
                    X