Har en OS max 91 totakter, som ikke vil starte. I følge tidligere eier er den ikke innkjørt. Motor og potte ser nytt ut. Har og en annen motor en sc91 dette er en firetakter. Når jeg sammenligner kompresjonen på disse motorene er det vesentlig høyere kompresjon i firetakteren. Høres dette riktig ut?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kompresjon
Collapse
X
-
Det skal uansett ikke være veldig mye forskjell. Det kommer også an på motoren, firetaktere har ofte lavere motstand enn en totakt ABC-motor. Størrelsen har selvsagt mye å si hvor mye som skal til for å dra de rundt. Om du kan snurre propellen rundt med en finger (ikke dra, bare snurre lett) så er noe galt. Sannsynligvis stempelringen.
Jeg går ut fra at du har forsøkt å bytte tank, fuelslanger, filter, plugg, gløder (!) og ikke minst fuel samt sjekket at forgasseren er tett osv osv. Hvis du har det ville jeg tatt opp motoren og sjekket om stempelringen er ødelagt. Det har jeg sett på flere 91FX.MVH
Jon Gunnar Wold
Comment
-
Da var problemet løst og kompresjonen dobblet. Tok turen til en nabo med samme motor og oppdaget at min motor ikke eide komp i forhold. Etter mistanke om at stempelringen hadde satt seg fikk motoren seg en sjokkbehandling med fuel i sylinderen før den ble tørnet på startmotor en liten stund. Etter dette var komp. betraktelig bedre og gav håp om start. Pluggen ble sjekket og montert og motoren startet fint. Har nå kjørt den på varierende turtall en og en halv tank. Kompresjonen er nå topp og motoren går fint og jevnt i hele turtallsregisteret.
Takk til nabo og alle innspill på forumet.Morten Erdal
Comment
Comment