Unconfigured Ad

Collapse

god startprosedyre???

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • airwolf
    • Dec 2007
    • 25

god startprosedyre???

Har en os 40 motor og trenger en grei prosedyre for å starte motoren "for hånd"!noen ganger går det veldig greit ,andre ganger får jeg altfor mye fuel inn i motoren så det spruter ut av forgasseren da jeg snurrer propellen.Skal fuelen alltid tappes av flyet da man er ferdig for dagen?(min første glow motor)!Virker som om gløderen funker greit!
  • Margarus
    • Aug 2008
    • 322

hei
    en kurant hand start prosedyre som funka bra for meg og min OS 40LA er følgende..

tank opp.

hold fingen foran eksospotta og forgasser hullet på en gang.
    flipp så propellen selfølgelig rett retning til du ser i fuel slangen at det kommer inn i forgasseren, så par flipp till.

da er det akkurat kommet fuel i gasseren og den er ikke over full.
    på med gløder og flipp i vei. vis den er ok justert og plugg og alt dette stemmer så skal den starte ganske greit.
    kan muligens gå over til varmere plugg vis den er skikkelige vrien.

dette er ingen fasit men mine erfaringer
    MvH Marius Leirdal

Comment

• OnFire
      • Jan 2008
      • 37

Flere tips

Originally posted by Margarus
      hei
      en kurant hand start prosedyre som funka bra for meg og min OS 40LA er følgende..

tank opp.

hold fingen foran eksospotta og forgasser hullet på en gang.
      flipp så propellen selfølgelig rett retning til du ser i fuel slangen at det kommer inn i forgasseren, så par flipp till.

da er det akkurat kommet fuel i gasseren og den er ikke over full.
      på med gløder og flipp i vei. vis den er ok justert og plugg og alt dette stemmer så skal den starte ganske greit.
      kan muligens gå over til varmere plugg vis den er skikkelige vrien.

dette er ingen fasit men mine erfaringer
      Enig, dette funker for meg også.

Vil legge til følgende tips:
      -1,5 til 2 hele runder ut fra bunnposisjonen på hovednåla, kanskje enda en halv omdreining til om det er kaldt. Denne må skrus inn straks etter start hvis ikke blir den for fet, prøv og feil.
      -Plugg Nr8, eller A3 om det er kaldt.
      -15% nitro i fuelen.
      -Etter noen startforsøk kan du ta ut pluggen, snu den på hodet og flippe proppellen for å tømme motoren for overflødig fuel. Hvis det ikke kommer fuel i det hele tatt kan du gi fetere blanding og eller prime mer.
      -Pass på at batteriet til gløderen er fulladet.
      -Brukermanualen sier 1/3 dels åpning på gassen, selv har jeg erfaring med at den er lettere å starte med større åpning, gjerne full gass. Dette spesielt når du starter for hånd.

-Ellers er det en god regel å tømme tanken etter hver flydag. Enten ved at du lar motoren gå (på bakken) til tanken tømmes eller ved at du manuelt tømmer tanken og så starter motoren på nytt slik at den bruker opp det lille som er igjen i motor, forgasser og slange.
      Deretter kan du gi den litt after-run olje; et par dråper i motoren og en i forgasseren. Flipp noen ganger.

Håper dette funker for deg!

Link til bruksanvisning: http://manuals.hobbico.com/osm/40-46-65la-manual.pdf

Comment

Working...