Unconfigured Ad

Collapse

Pumpeproblem OS FS120

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • guan40
    • Jul 2007
    • 10

Pumpeproblem OS FS120

Jeg har en litt spesiell FS120 med en lang forgasser som har både innsugningsspjeld og sjokespjeld i likehet med en bilforgasser. Ingen roterbar tynne som vanlige forgassere. Finner den ikke hos OS.
    I baklokket står en pumpe som har to nipler som peker bakover. En av dem suger og skal til clunken i tanken. En nippel peker til siden og har slange til forgasseren. Er det noen som vet hvor den tredje nippelen skal kobles. Den går ikke inn i motorens bunnpanne og er drenering. Den har en viss forbindelse med innsugningssiden.
    Hilsen Gunnar
  • bellanca
    • Apr 2004
    • 283

Er det denne?

Futaba 10C Fasst
    Last Down 3XL V3
    Spirit Elite
    Primo
    Hellcat
    Sukhoi
    Pt 19
    Ucd
    Bossanova
    Giles 202
    Boomerang
    Mojo
    Ultra Stick
    Riva Silver X
    Laser 3d
    Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• guan40
      • Jul 2007
      • 10

Pumpeproblem

Nei den ser nok ut på en helt annen måte
      Gunnar

Comment

• bellanca
        • Apr 2004
        • 283

Ja da er det ikke godt å si hvilken motor du har

Se gjennom dene listen å se om du finner den motoren du har

Shop our selection of O.S. Engines RC engines and RC engine parts at Horizon Hobby. We have the best OS Engines RC engines, parts, and accessories. OS Engines products are quality built and designed for maximum fun. Check out all the remote control products online at Horizon Hobby!

Dette er alle motorene os har laget, er den ikke der,ja da er det en uorginal sak du har

Kan det være den kompressormatede Os 120 SP du har http://www.osengines.com/history/osm...fs-120s-sp.jpg

Last edited by bellanca; 27-01-09, 20:37.
        Futaba 10C Fasst
        Last Down 3XL V3
        Spirit Elite
        Primo
        Hellcat
        Sukhoi
        Pt 19
        Ucd
        Bossanova
        Giles 202
        Boomerang
        Mojo
        Ultra Stick
        Riva Silver X
        Laser 3d
        Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• guan40
          • Jul 2007
          • 10

Pumpeproblem FS120 S II

Takk for historie linken
          Motoren er en 1990 modell FS120 S II
          På denne linken finnes pumpen
          Shop our selection of O.S. Engines RC engines and RC engine parts at Horizon Hobby. We have the best OS Engines RC engines, parts, and accessories. OS Engines products are quality built and designed for maximum fun. Check out all the remote control products online at Horizon Hobby!

Her er det et bilde av pumpen på del 72506001. og her kan man se de tre niplene. Som sagt går den horisontale til forgasseren og en av de to andre suger fra tanken, men hvor skal den tredje kobles.
          Hilsen Gunnar

Comment

• Olei
            • Nov 2003
            • 139

Originally posted by guan40
            Jeg har en litt spesiell FS120 med en lang forgasser som har både innsugningsspjeld og sjokespjeld i likehet med en bilforgasser. Ingen roterbar tynne som vanlige forgassere. Finner den ikke hos OS.
            I baklokket står en pumpe som har to nipler som peker bakover. En av dem suger og skal til clunken i tanken. En nippel peker til siden og har slange til forgasseren. Er det noen som vet hvor den tredje nippelen skal kobles. Den går ikke inn i motorens bunnpanne og er drenering. Den har en viss forbindelse med innsugningssiden.
            Hilsen Gunnar
            Hei!
            Det kan nok være en OS120 Surpass 2 du har. Den tredje nippelen leverer overflødig fuel tibake til tanken. Pumpa leverer mer fuel en motoren trenger, og resten går i retur til tanken.

Edit: ser vi postet nesten samtidig. Ville bare nevne at om du titter på pumpa bakfra, så er det nippel til venstre som er retur til tank.

Mvh. Olav E.
            Last edited by Olei; 28-01-09, 00:00. Reason: Presisering

Comment

• guan40
              • Jul 2007
              • 10

Pumpeproblem OS120 s II

Hei
              Takk for ny teori. Jeg tror du har rett i din antakelse om returledning til tanken. Hadde selv tenkt noe lignende, men var ikke sikker siden jeg ikke har bruksanvisninig på denne motoren som jeg har kjøpt brukt. I min modellflykarriere helt fra 1970 har jeg ikke sett denne versjonen.
              Det rare er at nippelen ikke har forbindelse med trykksiden til forgasseren. Hvis jeg blåser/suger i den har den forbindelse til den høyre sugenippelen.
              Hilsen Gunnar

Comment

• RobertNo
                • Jan 2007
                • 38

Hei.
                Det er nok den motoren ja, og jeg har selv to av disse. Det som kjennetegner denne motoren, er at den er veldig følsom på dysenåla. Siden pumpa leverer alt for stort trykk, så er dysenåla slik at kun to knepp skiller mellom for rikt eller lean. Denne motoren med denne pumpa er også nesten umulig å få til å gå fint på tomgang. Samme grunn, pumpa leverer for mye. Dette er en vanlig tannhjulspumpe. Man kan ta ut tannhjulet og kjøre motoren uten at pumpa da virker. Men du har da en motor med noe stort innsugingsrør/inntak i forgasseren, men det går. Jeg kjører den ene av mine slik. Husk bare på at trykk fra eksos er helt nødvendig.
                Den andre fiksen er bedre. Sett inn et T-stykke på brennstoffslangen som går fra pumpa til forgasseren og også et T-stykke på returslangen fra pumpa. Deretter kobler du disse to T-stykkene sammen med en slangebit. På denne måten så reduserer du trykket fra pumpa i tilførseldelen til forgasseren, og motoren blir noe lettere å få stilt inn. Dette fungerer meget bra.

Ellers er del vel å si at denne motoren, med denne pumpa er vel den eneste som OS har bommet på og ble tatt ut av produksjon nesten med en gang. Altså pumpeversjonen. Man kom da med den pumpa som man kjenner på dagens motorer. Etter modifikasjon, så har mine fungert helt optimalt, pumpa gir bare for mye fuel og motoren vil gå veldig rikt uten denne modifikasjonen.

Det er riktig som du sier at denne nippelen har forbindelse med høyre nippel, nettopp for å ta av noe av trykket og brennstoffet som ikke motoren bruker og sender dette tilbake til tanken for deretter å bygge opp trykk i tanken også.

Jeg har faktisk bruksanvisningen liggende ennå om du trenger den, tror jeg. Hvis du ser nøye på pumpa sett bakfra, så står der IN på den høyre nippelen, denne kobles på utrøret i tanken, den med klunk og slange på. Det står OUT på den venstre, denne går tilbake til tanken,som du ellers ville koble eksostrykket på. Den i midten med ekstra vinkelalbu på, går til forgasser. Det anbefales tre utganger fra tanken, det tredje vil da være et helt eget påfyllingsrør.Håper dette ble forståelig.
                hilsen Robert
                Last edited by RobertNo; 28-01-09, 11:27. Reason: ny info

Comment

• guan40
                  • Jul 2007
                  • 10

Pumpe problem

Takk for fin informasjon. Saken er den at min motor har jeg allerede brukt en sesong i min Goldberg Ultimate, og den har fungert utmerket under alle forhold på såvel tomgang som full speed. Det er mulig at denne motoren er modifisert før jeg kjøpte den brukt på RC marked. Hadde da koblet den venstre nippelen tilbake til tanken, men var ikke helt sikker på om det var riktig. Har hørt at det har vært problemer med denne versjonen.
                  Takk til alle. Jeg regner problemet som løst.
                  Se forøvrig hjemmesidene til klubben vår

Hilsen Gunnar
                  Last edited by guan40; 29-01-09, 20:28.

Comment

• AVIATor-Olav
                    • Mar 2008
                    • 34

Originally posted by RobertNo
                    Hei.
                    Det er nok den motoren ja, og jeg har selv to av disse. Det som kjennetegner denne motoren, er at den er veldig følsom på dysenåla. Siden pumpa leverer alt for stort trykk, så er dysenåla slik at kun to knepp skiller mellom for rikt eller lean. Denne motoren med denne pumpa er også nesten umulig å få til å gå fint på tomgang. Samme grunn, pumpa leverer for mye. Dette er en vanlig tannhjulspumpe. Man kan ta ut tannhjulet og kjøre motoren uten at pumpa da virker. Men du har da en motor med noe stort innsugingsrør/inntak i forgasseren, men det går. Jeg kjører den ene av mine slik. Husk bare på at trykk fra eksos er helt nødvendig.
                    Den andre fiksen er bedre. Sett inn et T-stykke på brennstoffslangen som går fra pumpa til forgasseren og også et T-stykke på returslangen fra pumpa. Deretter kobler du disse to T-stykkene sammen med en slangebit. På denne måten så reduserer du trykket fra pumpa i tilførseldelen til forgasseren, og motoren blir noe lettere å få stilt inn. Dette fungerer meget bra.

Ellers er del vel å si at denne motoren, med denne pumpa er vel den eneste som OS har bommet på og ble tatt ut av produksjon nesten med en gang. Altså pumpeversjonen. Man kom da med den pumpa som man kjenner på dagens motorer. Etter modifikasjon, så har mine fungert helt optimalt, pumpa gir bare for mye fuel og motoren vil gå veldig rikt uten denne modifikasjonen.

Det er riktig som du sier at denne nippelen har forbindelse med høyre nippel, nettopp for å ta av noe av trykket og brennstoffet som ikke motoren bruker og sender dette tilbake til tanken for deretter å bygge opp trykk i tanken også.

Jeg har faktisk bruksanvisningen liggende ennå om du trenger den, tror jeg. Hvis du ser nøye på pumpa sett bakfra, så står der IN på den høyre nippelen, denne kobles på utrøret i tanken, den med klunk og slange på. Det står OUT på den venstre, denne går tilbake til tanken,som du ellers ville koble eksostrykket på. Den i midten med ekstra vinkelalbu på, går til forgasser. Det anbefales tre utganger fra tanken, det tredje vil da være et helt eget påfyllingsrør.Håper dette ble forståelig.
                    hilsen Robert
                    Jeg har en slik motor og var faktisk på nippet til å kassere den da jeg trodde pumpa var gåen. Etter å ha gjort modden du beskriver med T-stykker og lasking over til returslangen, er dette faktisk den beste motoren jeg har hatt!! Går som ei klokke på alle turtall.

Comment

Working...