Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rossi motorer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rossi motorer

    Hei!
    Er det noen som har erfaringer med Rossi-motorer?
    Ser at de har mye mer ytelse enn noe annet jeg har sett (Rossi .45 har en halv hest mer enn OS FX .46 og er 200kr billigere, Rossi'en er dog noe tyngre.).
    Det jeg lurer på er hvor enkle de er å justere/starte, driftsikkerhet, varighet osv.
    Specs'ene virket jo så bra at jeg nesten ble litt skeptisk


    Natrajk
    mvh Kjartan

  • #2
    Rossi motorer er av bra kvalitet! Men de jobber best på høye turtall, det vil si mindre propeller. De egner seg derfor ikke på skala modeller o.l som bruker store propeller. De feste Rossi modellene er også lagd for eksospiper, med bakutblås.

    Comment


    • #3
      Takk for svar!

      Jeg hadde tenkt meg en kombinasjon av Kyosho Majestic 1400 og Rossi .45 (2,1hk).
      Dersom du kjenner til denne modellen, tror du denne kombinasjonen kan bli bra?

      Så en test av flyet hvor de brukte en 4t YS motor med 1.5hk. Denne motoren ga flyet kraft nok til hovring og vertikal aks.

      Kunne gjerne tenkt meg nok kraft til slik morro jeg også

      Natrajk
      mvh Kjartan

      Comment


      • #4
        Du må huske på at YS'n yter 1,5HK ved et mye lavere turtall enn Rossi'n. Rossi motorer yter stort sett bare oppgitt turtal ved høy fart, når eksospipen slår inn. Ellers vet jeg ikke noe om den kombinasjonen du tenker på.

        Comment


        • #5
          Jeg har kun erfaring med Rossi.53.Den går ihvertfall som den skal.Både tomgang,regulering og fullgass er helt stabilt.Jeg også lurte fælt på dette med effekt,men den drar min 3,3 kgs modell rett opp noe min tidligere SC.53 ikke var i nærheten av å klare.Jeg bruker en 12x3,5 propell.Ser heller ingen tegn til slitasje tross den høye ytelsen,men den er da også synlig kraftigere bygget enn andre motorer i denne størrelsen jeg har vært bort i.En annen ting som er positivt er at den ser ut til å gå helt fint uten nitro.Der er det kroner å spare.Minuser?u hører den går!

          Steven

          Comment


          • #6
            Takk for svar!

            Er det så mye støy at det er nødvendig med supersilencer, eller går det greit med den vanlige potta? Jeg så at maks turtall med 10X6 propell sank med 1400 rpm med superdemperen. Hva bruker du og hva vil du anbefale?

            Kjartan
            mvh Kjartan

            Comment


            • #7
              Hvis du flyr på steder hvor det er innført støyreguleringer er det kun silenceren som duger. Men holder du til på plasser uten sure naboer som hakker på deg er det ingen fare å bruke pipa. Den bråker ikke så fælt. Det er mest når du står ved siden av modellen at lyden er høy. Den vil også dempe seg noe ved å sette på et silikon eksos bend eller montere en perforert plugg inni utløpet av pipa uten at effekten blir særlig svekket.

              Steven

              Comment


              • #8
                Howring er enklest ved høyt turtall. Man bruker da en propell med stor diameter og liten pitch. Det sier seg selv at høyt turtall gir best stabilitet og minst vibrasjon. Statisk trekkraft (modellen står stille) for Rossi .53 er målt til 4 - 4,5 kg, så den har mer enn nok krefter til å holde en hvilken som helst medium/large size 3D modell.

                Comment


                • #9
                  Rossi, det er fali; det. Prøvde en Weston Magnum modell med Webra .50 motor som etter specen skulle yte 2,8 hk. Motoren klarte ca. 19000 rpm på en 9x6 prop og modellen gikk fort som lovet! For morro skyld byttet vi til en Rossi .53 som i følge spec skulle yte noe mindre. Overraskelsen var stor (eller var den det?) da vi målte rpm til over 21000 med samme propell. Og modellen gikk selvsagt enda fortere. Hvor fort aner jeg ikke. Vi hadde ikke noe å måle farten med. Så skal du bruke Rossi, hold igjen litt på gassen, hvis du ikke vil spre modellen din over større område. Et lite tips. Bytt til Paulsenpotte, så dempes lyden betraktlig mens effekten opprettholdes.

                  Comment

                  Working...
                  X