Unconfigured Ad

Collapse

liten primerpumpe?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nybegunda
    • Jun 2003
    • 729

liten primerpumpe?

Jeg har en 3w 75ccm som er steike vanskelig å ha med å gjøre innimellom.
    Den trekker ikke frem bensin selv med full choke og full gass. Forgasseren er vendt bakover i kroppen og mesteparten av den sitter midt inne i en 30mm tykk firewall. Dette gjør det vanskelig å komme til for å tette foran innsuget. (hvis jeg gjør det suger den fuel kjapt frem)
    Løsner jeg pluggen og fyller litt bensin rett inn i sylinderen starter den med en gang. Dette er nok til at den får frem fuel, men det er jo ikke noen god løsning i lengden.
    Jeg har forsøkt det meste for at motoren skal fikse dette på egenhånd, men nå sitter jeg med en skulder som verker som fy etter x antall startforsøk på den vanlige måten.
    Nå er jeg på jakt etter en liten fuelprimer (blærepumpe) som jeg kan montere inn mellom tank og forgasser.
    Jeg leter etter noe som likner på dette:

men denne tåler nok ikke bensin siden den er beregnet for nitro biler.
    Tor Helseth
    Ålesund og Omegn Modellflyklubb
  • Karl H.
    • Mar 2006
    • 1452

Det tyder på at du bør skifte membranen i forgasseren. En extern primepumpe er ikke riktige måten å fikse problemet på.
    Karl Hans Glommen.
    Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• jarle
      • Feb 2005
      • 341

Har hatt samme problem med en 3W 50 tidligere, veldig irriterende.
      Et tips som jeg vet noen har brukt er å lodde tett den lille halvmåneformede åpningen i chokespjeldet, hvis det er et sånnt der. Har ikke prøvd dette selv men vet det har blitt gjort for å bedre choking.
      En ting jeg lærte meg var at den choker bedre om du bruker èn hånd på spinneren og flipper propellen fram og tilbake så fort du klarer til du kjenner kompresjon begge veier om du skjønner, selvsagt med tenning av. Dette gjør at den pumper mer effektivt.
      Det kan selvsagt være at pumpemembranen er dårlig men på den jeg hadde så den helt fin ut og jeg vet at dette ikke er et ukjent problem for 3W.

Min lille teori er at 3W sin løsning med å legge bunnkassetrykket gjennom en kanal i isolatorblokken er vanskelig å få helt tett og uten motstand, noe som er forutsetningen for effektiv pumpevirkning.
      De fleste andre motorer har en liten slange mellom motor og forgasser til dette.
      Du kan sikkert bruke en liten primepumpe tilsvarende de som er på motorsager men personlig prøver jeg så langt jeg kan å unngå ekstra dubbeditter, tror også det vil oke faren for å floode motoren og det er ikke noe artig det heller..

Lykke til, Jarle
      It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Larsern
        • Sep 2007
        • 756

Holder også en knapp på lodding av chokespjeldet.

Lars.

Comment

• nybegunda
          • Jun 2003
          • 729

Motoren har vært slik siden den var ny og jeg har byttet membran allerede en gang uten at det ble bedre. Det er ekstra vanskelig når jeg ikke kan se om/når det kommer fuel igjennom slangene. håper liksom til det siste før jeg skrur ut pluggen og drammer den direkte i sylinderen.
          Har ikke tenkt på å lodde igjen hullet på lokket i forgasseren trodde det hadde en misjon slik som det var, men det skal jeg sjekke nærmere.
          Å tette hullene i forgasseren kan umulig skade iallefall. Tviler på at den rekker å gå sur før jeg får åpnet det.
          Jeg har kortet inn slangen mellom tank og motor så mye det er mulig.
          Jeg liker heller ikke tanken på å ha for mye mikk makk mellom klunk og forgasser men skulderen og albuen liker seg ikke for tiden.
          Tor Helseth

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Koble en slange (gjennomsiktig) til forgasseren og ned i en liten tank (flaske), som du setter på bakken under flyet, for å se om den suger bensin når du dreier motoren. Jeg bruker selv vakummeter til å teste bensinpumper på jobb, men den beskrevne metoden fungerer fint. Se etter at bensinen ikke renner tilbake.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• nybegunda
              • Jun 2003
              • 729

Hvis jeg demonterer spinner propell og cowling ser jeg slangene fra tanken og de er gjennomsiktige. Når jeg flipper propellen står bensinen urørlig i slangen.
              Det som jeg stusser litt på er at etter at motoren hadde stått i flere måneder i sommer tok jeg modellen med meg på isen og flippet propellen noen få ganger og den startet kjapt. Neste tur på isen to uker etterpå var det ikke en dråpe som kom frem før jeg drammet den. Det som slo meg var at mange gressklippere kantklippere motorsager og diverse har sånne små primeblærer og det fungerer jo fint der, men gressklippere faller jo ikke så langt hvis de stopper heller
              Tor Helseth

Comment

• Karl H.
                • Mar 2006
                • 1452

Det tyder på at du har et pumpeproblem, som kan forårsake at motoren kan stoppe i lufta. Og det skjer helst i en vertikal, eller hoover. Da er det mest belastning på pumpa.
                Da du skiftet membranen, sjekket du pumpeventilene? De forårsaker ofte at pumpa svikter.
                Jeg synes at motoren skulle vært til ettersyn, for å få konstantert hvor feilen er.
                Karl Hans Glommen.
                Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• Karl H.
                  • Mar 2006
                  • 1452

Det er kjekt å ha servicemanual når man har problemer.
                  Karl Hans Glommen.
                  Mjøsa Modellflyklubb

Comment

• jarle
                    • Feb 2005
                    • 341

Er det ikke Tillitson på alle 3W da? Du får ihvertfall manual på deres sider også.. http://www.tillotson.ie/till3.html

Jarle
                    It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

Comment

• Eagle
                      • Jan 2006
                      • 1299

Eldre 3W motorer har Walbro forgasser. De skiftet forgasser samtidig som de gikk over til det nye tenning systemet, uten at jeg skal si at det har en sammenheng.

Når det gjelder problemet her, vil jeg anbefale å få tak i et kopper rør, dette festes i flykroppen ved siden av påfyllingen, og så strekker du det inn til forgasseren og inn i åpningen. Så drammer du motoren derfra. Det funka helt ypperlig på en 3W 80 rekke jeg hadde, der choke spjeldet var fjernet. Den startet etter noen få flipp på proppen.

Ellers så er det ingen problem å lodde igjen hullet på choke spjeldet, det er det mange som har gjort. Man bør også sjekke at forgasseren og hele reedventil huset er tett og ikke suger falsk luft. Det merker man om motoren ikke vil stoppe ved å stenge gass spjeldet. Å spraye startgass på reedventil huset mens motoren går er en grei måte å finne falskluft på, men det er jo ikke så enkelt når forgasseren er inni flykroppen.
                      Knut Erik
                      But it flies, so who cares??
                      www.torqueroller.com
                      Steikje galen
                      www.skalamodellflyklubb.no
                      www.teamflyingcircus.com

Comment

• nybegunda
                        • Jun 2003
                        • 729

Det du sier der Knut Erik har nok noe for seg. Motoren går klokkerent når den først har startet både i vertikalen og på tomgang.
                        En annen utfordring som har dukket opp i det siste er, akkurat som du sier, at jeg ikke kan stoppe motoren med throttle cut lenger. Tenkte kansje at overføringene hadde forandret seg litt, eller at jeg ikke hadde husket å fjerne stoppeskruen for tomgangen. Nå er det tid for demontering og og undersøkelser igjen ser det ut til. Jeg kan jo sette motoren i benk og teste ut tingene der. Det som gjør at ting blir litt verre å finne ut av er at når den først har bensin i forgasseren suger den helt fint for en kortere eller lengre periode.
                        forsøker trikset til Karl H her.
                        Tor Helseth

Comment

• nybegunda
                          • Jun 2003
                          • 729

Nå har jeg forsøkt tipset til Karl H.
                          Jeg satte flyet frem på bordkanten og koplet en slange til inntaket på forgasseren som gikk helt ned til en kopp som stod på gulvet over en meter under forgasseren. Når jeg flipper proppellen raskt frem og tilbake suger den bensinen helt opp til forgasseren. jeg ventet ca en time og sjekket. Da hadde ikke nivået sunket i slangen. Nå suger den helt fint ser det ut til.
                          Jeg skal prøve litt mer og hvis problemet oppstår igjen monterer jeg et kopperrør inn mot forgasseren slik som Knut Erik foreslår.
                          Tor Helseth

Comment

• Larsern
                            • Sep 2007
                            • 756

Grunnen til at chokespjeldet ikke er helt tett, er at ingen av disse forgasserne brukt på våre motorer er tatt frem spesielt for rcmotor bruk. I orginale installasjoner med f.eks snorstart så drar man motoren rundt 3-6 ganger for hvert drag. Da ville ett helt tett spjeld druknet motoren med en gang.
                            Men siden vi bare får motoren over en kompresjon for hvert flipp blir det det rett og slett ikke nok bevegelse til å få pumpa til og virke.

Lars.

Comment

• nybegunda
                              • Jun 2003
                              • 729

Nå har jeg loddet tett hullet i choke spjeldet, skiftet pakninger mellom blokk og forgasseradapter og mellom forgasser og forgasseradapter. Og for sikkerhets skyld byttet servoen som styrer choken og forlenget armen til gass spjeldet.
                              Hadde prøvetur i helgen og alt fungerer aldeles utmerket igjen!
                              Den supet sikkert falsk luft siden jeg nå klarer å stoppe den ved å lukke gass spjeldet slik som før.
                              Takker for alle gode råd!
                              Tor Helseth

Comment

Working...