Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forbruk 2t vs 4t ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forbruk 2t vs 4t ?

    Det sies ofte at 4-takterene bruker mindre fuel enn 2-takterene, hvor stor vil dere si denne forskjellen er? Er forskjellen såpass at man på sikt vil spare inn en dyrere 4-takter, fremfor å kjøpe en billigere 2-takter så sløser med fuelen? Får man lengre flytid også da?

  • #2
    Nja det er vel en relativ påstand... Det er nok veldig avhengig av hvilken motor, og størrelsen på denne.

    Jeg kan bare snakke utfra min erfaring.

    Har en Saito .82 som drikker som en slask i forhold til en ThunderTiger .75 som jeg enda ikke har fløyet tom, og det er vel ganske samme slagvolum, begge firetaktere.

    Ellers har jeg en en OS 46AX og 55AX som og bruker veldig lite fuel, begge totaktere...

    Skal jeg begynne å måle, så vil jeg kanskje tippe at OS 55 bruker ca det samme som TT 75, men det er ikke så store forskjellene at det skulle utgjøre noe på mitt forbruk. Saitoen derimot koster litt mer å fly, men så er bare lyden verd hver ei krone

    Kommer du opp i større motorer, så blir nok forkjellen større. Hadde en OS 91FX totakter som drakk ganske tungt til tider, og opp i 120-140 size vil jeg kanskje tro at firetakteren er noe rimelige, men da kan man snart begynne å tenke små bensinmotorer...
    Kenneth Davidsen

    Comment


    • #3
      ut i fra min erfaring så er de ikke noe betydelig og spare på og kjøpe 4taker framm for 2taker opp til 90size, vist du skal over de hadde jeg kjøpt Bensinmotor.
      mvh stin
      Delta force anilator 53 m Quickdraw 26ccm pioneer. SS66 M SG 35cc. Lynx 2m.Extreme Flight MXS 48".og Futaba 4PX . JBA 56 3.5m el Carbon seiler.
      På vei inn i Hangaren.
      Lyst på. F5B m cheapo oppsett i. Nan Omega 2.4m F5j. 1/4 DG808S 4500mm

      Comment


      • #4
        Valg av motor er vel heller hva slags modell du skal fly og type flyging. Hadde en Spot On med MVVS 46 i snuta og fikk ca 10 minutters flytid og prøvde så med en ASP 61 4-taker og økte flytiden med 2-3 minutter med samme tank men større propell.

        Uansett det blir marginalt hva du kan spare så lenge du bruker samme type fuel. Men noen 2-taktere kan gå på 5% nitro som er vesentlig billigere enn å måtte bruke 15% nitro som de fleste 4-taktere trives med. Velger du en racermaskin som YS må du opp i 20 - 30 % nitro + at de er tørste så da velger du ikke den ut fra økonomi men ytelse.

        Har inntrykk av at lyd er avgjørende for mange som velger 4-takter samt evnen til å snurre større propeller.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment

        Working...
        X