If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Jeg setter pris på mye motorlyd når jeg flyr og siden jeg flyr langt fra folk kan jeg bråke som jeg vil, derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg fjerner innmaten i potta på motoren i flyet mitt? Den aktuelle motoren er en OS fp .20 (med E-2030 potte). Vil dette feks slå negativt ut for trykket fra potta til tanken?
Noen som har noen ide?
Du vil nok miste en del effekt, siden de fleste (i praksis alle uten overlading) motorer krever ett visst mottrykk i potta for å yte optimalt.
Kanskje dette tapet av mottrykk kan kompenseres med å sette på et lengre rør/slange (som også kan lede mer av oljesølet vekk fra flyet) ? Dette må testes....
MVVS har anbefaling for mini-tuned pipes (bråker noe helt jæv.....) å dempe lyden ved å påmontere ca 50 cm slange - så kanskje det kan fungere. Mini - tuned pipe fungerer ihvertfall veldig bra og gir betydlig effektøkning.
Jeg setter pris på mye motorlyd når jeg flyr og siden jeg flyr langt fra folk kan jeg bråke som jeg vil, derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg fjerner innmaten i potta på motoren i flyet mitt? Den aktuelle motoren er en OS fp .20 (med E-2030 potte). Vil dette feks slå negativt ut for trykket fra potta til tanken?
Noen som har noen ide?
Kjenner ikke til akkurat din motor, men de nyere os 2-taktere jeg har vært borti har hatt en skillevegg inne i dempern. Og når denne ble fjernet ble det litt mere lyd, og litt mere futt i motoren. Trykket til tanken blir ikke nevneverdig påvirket tror jeg, det har iallefall ikke vært noe problem. Forgasseren må justeres opp igjen uansett.
Jeg setter pris på mye motorlyd når jeg flyr og siden jeg flyr langt fra folk kan jeg bråke som jeg vil, derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg fjerner innmaten i potta på motoren i flyet mitt? Den aktuelle motoren er en OS fp .20 (med E-2030 potte). Vil dette feks slå negativt ut for trykket fra potta til tanken?
Noen som har noen ide?
Det er dessverre flere som synes det er gøy med mye motorlyd når de fly. En sur turgåer kan være nok til å stenge en modellflyplass. Generell anbefaling er å gjøre det man kan for å dempe lyden.
Ikke for og skape noen debatt, men det er en vanlig og feil oppfatning. Ingen motor fungerer best med eksosmottrykk.
Lars.
Mener du seriøst att en 2 takter går like godt med hvilken som helst potte? til og med uten potte?
Alt som kan fjernstyres.
---------------------------------------------
The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
Steinar Kvarme.
fks for rc raciing med båt.
enten det er utrigger hydro båt etter offshore båt
3.5cc nitro , 7.5cc nitro eller 35cc bensin motorer.
felles for alle er ei lang trim pipe . med en gummi foring mellom manifoil og potte.
og forsjellige lengder og diametere
ei pipe på fks 50 cm lang funker rævvva men setter du på ei på 70cm fks så går motoren så det hyler og kicker skikkelig inn på rett turtall.
jeg er ingen ekspert på det området men det har noe og så.
hvem har vel ikke tatt plombering eller montert en trimpotte på mopeden sin engang i tiden ? går jo så det griner det.
Ikke for og skape noen debatt, men det er en vanlig og feil oppfatning. Ingen motor fungerer best med eksosmottrykk.
Lars.
Den påstanden der vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på siden riktig tunet mottrykk både øker fyllingsgraden i sylinderen og også hjelper på å tømme sylinderen for forbrente gasser.
Nå er vel ikke pottene som leveres med motorene tunet da så denne pipedebatten er litt avsporing. Jeg tror alle som har prøvd å fjerne innmaten i potten har opplevd en effektøkning, jeg har iallefall gjort det men synes det bråker mer enn det smaker. Anbefaler alle å kjøre med effektiv demping!
At du kan få enda bedre ytelse med pipe eller annet tunet eksosanlegg er en annen sak.
Jarle
It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.
Den påstanden der vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på siden riktig tunet mottrykk både øker fyllingsgraden i sylinderen og også hjelper på å tømme sylinderen for forbrente gasser.
Det er nettopp det at det er ikke motstand og rent mottrykk som skaper effekten, det er avstemte anlegg som utnytter trykkpulser for og hjelpe til med og øke fyllingsgraden. Totakteren må ha trykkpulser som presser inn igjen deler av den friske blandingen som ellers bare går rett ut av eksosporten. Firetakteren nyter godt av det motsatte. En "negativ" puls som skaper undertrykk i eksosporten.
Jeg har ikke skrevet noe om at motorer ikke trenger eksosanlegg.
Det jeg vil frem til er at jeg mener det er villedende og bruke ordene motstand og mottrykk når det kommer til eksosanlegg og hva som får dem til og virke.
Lars.
Ps. Tilogmed de orginale pottene til våre 2t. flymotorer er til en viss grad tunet.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment