Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fjerne lyddemper?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fjerne lyddemper?

    Jeg setter pris på mye motorlyd når jeg flyr og siden jeg flyr langt fra folk kan jeg bråke som jeg vil, derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg fjerner innmaten i potta på motoren i flyet mitt? Den aktuelle motoren er en OS fp .20 (med E-2030 potte). Vil dette feks slå negativt ut for trykket fra potta til tanken?
    Noen som har noen ide?

  • #2
    Du vil nok miste en del effekt, siden de fleste (i praksis alle uten overlading) motorer krever ett visst mottrykk i potta for å yte optimalt.
    Hilsen Rune Marcussen

    MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
    T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
    JR DSX9

    Fitjar Modellflyklubb
    ---------------------------------------------------------------------------
    Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

    Comment


    • #3
      Originally posted by roadrune View Post
      Du vil nok miste en del effekt, siden de fleste (i praksis alle uten overlading) motorer krever ett visst mottrykk i potta for å yte optimalt.
      Kanskje dette tapet av mottrykk kan kompenseres med å sette på et lengre rør/slange (som også kan lede mer av oljesølet vekk fra flyet) ? Dette må testes....

      Comment


      • #4
        MVVS har anbefaling for mini-tuned pipes (bråker noe helt jæv.....) å dempe lyden ved å påmontere ca 50 cm slange - så kanskje det kan fungere. Mini - tuned pipe fungerer ihvertfall veldig bra og gir betydlig effektøkning.
        Espen Kvien
        Gruppeleder F3A
        Vingtor RC Club
        f3a.norge@gmail.com

        Mange fly og mye moro

        Comment


        • #5
          Originally posted by OnFire View Post
          Jeg setter pris på mye motorlyd når jeg flyr og siden jeg flyr langt fra folk kan jeg bråke som jeg vil, derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg fjerner innmaten i potta på motoren i flyet mitt? Den aktuelle motoren er en OS fp .20 (med E-2030 potte). Vil dette feks slå negativt ut for trykket fra potta til tanken?
          Noen som har noen ide?
          Kjenner ikke til akkurat din motor, men de nyere os 2-taktere jeg har vært borti har hatt en skillevegg inne i dempern. Og når denne ble fjernet ble det litt mere lyd, og litt mere futt i motoren. Trykket til tanken blir ikke nevneverdig påvirket tror jeg, det har iallefall ikke vært noe problem. Forgasseren må justeres opp igjen uansett.

          Lars.

          Comment


          • #6
            Originally posted by roadrune View Post
            Du vil nok miste en del effekt, siden de fleste (i praksis alle uten overlading) motorer krever ett visst mottrykk i potta for å yte optimalt.

            Ikke for og skape noen debatt, men det er en vanlig og feil oppfatning. Ingen motor fungerer best med eksosmottrykk.

            Lars.

            Comment


            • #7
              Originally posted by Larsern View Post
              Ikke for og skape noen debatt, men det er en vanlig og feil oppfatning. Ingen motor fungerer best med eksosmottrykk.

              Lars.
              Jeg skaper lett en debatt

              Alle to-taktere vil yte dårligere uten potte kontra en som er godt tilpasset motoren.
              Hilsen Rune Marcussen

              MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
              T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
              JR DSX9

              Fitjar Modellflyklubb
              ---------------------------------------------------------------------------
              Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

              Comment


              • #8
                Originally posted by OnFire View Post
                Jeg setter pris på mye motorlyd når jeg flyr og siden jeg flyr langt fra folk kan jeg bråke som jeg vil, derfor lurer jeg på hva som skjer hvis jeg fjerner innmaten i potta på motoren i flyet mitt? Den aktuelle motoren er en OS fp .20 (med E-2030 potte). Vil dette feks slå negativt ut for trykket fra potta til tanken?
                Noen som har noen ide?

                Det er dessverre flere som synes det er gøy med mye motorlyd når de fly. En sur turgåer kan være nok til å stenge en modellflyplass. Generell anbefaling er å gjøre det man kan for å dempe lyden.

                Flyr selv glow - motor

                Comment


                • #9
                  Originally posted by roadrune View Post
                  Jeg skaper lett en debatt

                  Alle to-taktere vil yte dårligere uten potte kontra en som er godt tilpasset motoren.
                  Alle to-taktere yter dårlig.

                  Alle x-taktere er kun en simpel modifisering av dampmaskinen.

                  Grunnen til at en to-takter kan yte bedre med potte skyldes den latterlig simple mekaniske løsningen for å åpne og stenge for eksosen.

                  Osv.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Larsern View Post
                    Ikke for og skape noen debatt, men det er en vanlig og feil oppfatning. Ingen motor fungerer best med eksosmottrykk.

                    Lars.
                    Mener du seriøst att en 2 takter går like godt med hvilken som helst potte? til og med uten potte?
                    Alt som kan fjernstyres.
                    ---------------------------------------------
                    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
                    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
                    Steinar Kvarme.

                    Comment


                    • #11
                      fks for rc raciing med båt.
                      enten det er utrigger hydro båt etter offshore båt
                      3.5cc nitro , 7.5cc nitro eller 35cc bensin motorer.
                      felles for alle er ei lang trim pipe . med en gummi foring mellom manifoil og potte.
                      og forsjellige lengder og diametere

                      ei pipe på fks 50 cm lang funker rævvva men setter du på ei på 70cm fks så går motoren så det hyler og kicker skikkelig inn på rett turtall.

                      jeg er ingen ekspert på det området men det har noe og så.
                      hvem har vel ikke tatt plombering eller montert en trimpotte på mopeden sin engang i tiden ? går jo så det griner det.
                      MvH Marius Leirdal

                      Comment


                      • #12
                        For å gi ett eksempel:

                        Se på Moto GP, motorsyklenes svar på Formel 1.

                        Der er støybegrensingen 136dB (i praksis INGEN begrensning), allikevel kjører alle med eksosanlegg. Tilfeldig? I think not....
                        Hilsen Rune Marcussen

                        MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
                        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
                        JR DSX9

                        Fitjar Modellflyklubb
                        ---------------------------------------------------------------------------
                        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Larsern View Post
                          Ikke for og skape noen debatt, men det er en vanlig og feil oppfatning. Ingen motor fungerer best med eksosmottrykk.

                          Lars.

                          Den påstanden der vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på siden riktig tunet mottrykk både øker fyllingsgraden i sylinderen og også hjelper på å tømme sylinderen for forbrente gasser.
                          Mvh
                          Morten Aase

                          Comment


                          • #14
                            Nå er vel ikke pottene som leveres med motorene tunet da så denne pipedebatten er litt avsporing. Jeg tror alle som har prøvd å fjerne innmaten i potten har opplevd en effektøkning, jeg har iallefall gjort det men synes det bråker mer enn det smaker. Anbefaler alle å kjøre med effektiv demping!

                            At du kan få enda bedre ytelse med pipe eller annet tunet eksosanlegg er en annen sak.

                            Jarle
                            It's just like on the SIM exept your VISA is the spacebar.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Karmann View Post
                              Den påstanden der vil jeg veldig gjerne se dokumentasjon på siden riktig tunet mottrykk både øker fyllingsgraden i sylinderen og også hjelper på å tømme sylinderen for forbrente gasser.
                              Det er nettopp det at det er ikke motstand og rent mottrykk som skaper effekten, det er avstemte anlegg som utnytter trykkpulser for og hjelpe til med og øke fyllingsgraden. Totakteren må ha trykkpulser som presser inn igjen deler av den friske blandingen som ellers bare går rett ut av eksosporten. Firetakteren nyter godt av det motsatte. En "negativ" puls som skaper undertrykk i eksosporten.

                              Jeg har ikke skrevet noe om at motorer ikke trenger eksosanlegg.

                              Det jeg vil frem til er at jeg mener det er villedende og bruke ordene motstand og mottrykk når det kommer til eksosanlegg og hva som får dem til og virke.

                              Lars.


                              Ps. Tilogmed de orginale pottene til våre 2t. flymotorer er til en viss grad tunet.

                              Comment

                              Working...
                              X