Announcement

Collapse
No announcement yet.

Gammel David Andersen Diesel motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammel David Andersen Diesel motor

    Hei
    Har en gammel David Andersen Dieselmotor fra 50-60 tallet. Tror det er diesel da det er en stor skrue der tennpluggen normalt står. Den er ganske fin stand og blå av farge(Motorblokk). Noen som vet verdien av en slik motor og om de er sjeldne?
    Propellen

  • #2
    Gammel D-A motor

    Er du sikker på at motoren er en David-Andersen? Hvis det ikke står DA på veivhuset, og veivhuset er lakkert med lys blå hammerlakk, er det mulig at motoren er en Bramek 1,5 cc fra 1953 / 1954. Arvid Brambani og Trygve Gihoff produserte omlag 300 motorer, så Bramek motorer er sjeldne. Motoren er ganske lik D-A, så mange tar feil.
    Arvid Brambani bodde sist vi hørte fra han i Kristiansand.

    Med hilsen Gunnar Koch som holder på med modellflymotor-samlingen på flymuseet i Bodø

    Comment


    • #3
      Ta et bilde og legg det ut ... Hadde vært gøy og se en så gammel motor

      Falcon
      Falcon
      -------------------------------------------
      Morten Rolfsen
      Kristiansund

      Jeg kræsjer aldri ... Jeg har bare veldig harde landinger .
      -------------------------------------------

      Comment


      • #4
        Jeg har aldri sett lakkert D-A, kun ren støpt aluminium eller sandblåst veivhus og det er alltid D-A initialene inne i sirkelen som kan stå på venstre side "Tellus" (glidelagret motor) eller "Drabant" (kulelagret motor) på 2.5 ccm og høyre side står det "Norway", høyre side på og ingenting på venstre side D-A Satelitt 1 ccm , eldre 2.49 long stroke står merket baksiden av veivhuset + serienummer + "Norway".

        Kjenner ikke til Bramek dieselmotor..hvis den er sjelden så kan den fort koste opptil 1500-2500 eller mer avhengig av motorens tilstand.
        Last edited by Motorboy; 11-12-05, 16:18.

        Comment


        • #5
          David Andersen dieselmotor

          Jeg har også fått tak i en gammel David Andersen dieselmotor.
          Håper noen kan hjelpe meg med litt data og eventuelt verdi av den.

          Motoren er rigget for båt med svinghjul og propellnut. Den har ikke kjølekappe, men vanlig sylinder/topp for luftkjøling.
          På venstre side står D.A inne i sirkel. Under sirkelen står det NORWAY.
          Motoren er ikke lakket, og har heller ikke hatt lakk på seg.
          Sylinder/topp og bakstykket til veiva ser ut som om den er dreiet ut av aluminium. Sylinderen er festet med to skruer, en i forkant og en i bakkant. Under sylinderen er det en pipe som går rett ut, også denne i aluminium. Denne pipen er skrudd fast med de samme skruene som sylinderen.



          Vidar

          Comment


          • #6
            Originally posted by vle View Post
            Jeg har også fått tak i en gammel David Andersen dieselmotor.
            Håper noen kan hjelpe meg med litt data og eventuelt verdi av den.Vidar
            Hvis du legger ut bilder, så kan jeg hjelpe deg med identifikasjon.
            Hadde flere DA motorer i sin tid, både 1 og 2,5 ccm.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

            Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

            Comment


            • #7
              DA-motorens trasige slutthistorie...

              Originally posted by Karl H. View Post
              Hvis du legger ut bilder, så kan jeg hjelpe deg med identifikasjon.
              Hadde flere DA motorer i sin tid, både 1 og 2,5 ccm.
              David Andersen Motor - DA - kom like etter krigen med en serie 1.0 og 2.5ccm motorer.
              I første halvdel av femtitallet ble motorene redesignet til de typene som er vanligst og
              se fra tid til annen.

              Følgende typer var i produksjon frem mot midten av sekstitallet ; DA 1.0ccm Satelitt,
              DA 1.5ccm Janus (meget sjelden), DA 2.5ccm Drabant og DA 2.5ccm Tellus. Sistnevnte også
              av de sjeldne.

              Jan David Andersen ga bort formene til et et Indisk kopiforetak som skulle produsere
              "nostalgimotorer"...Både formene og selskapet forsvant...

              Mvh Einar - et lite historisk tilbakeblikk..
              Last edited by ERJ; 07-04-08, 02:36. Reason: "Glemte" Janus...

              Comment


              • #8
                David Andersen

                Vedlagt noen bilder jeg har tatt av motoren.



                Vidar
                Attached Files

                Comment


                • #9
                  Pent brukt...

                  Originally posted by vle View Post
                  Vedlagt noen bilder jeg har tatt av motoren.



                  Vidar

                  DA 1.0ccm Satelitt...Lite brukt - lite skader. Prisantydning ca. 300.- kroner.

                  Mvh Einar -
                  Last edited by ERJ; 07-04-08, 02:37. Reason: Ruckfjeilsjavelen...:-)

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Mk.V View Post
                    DA 1.0 Sattelitt...Lite brukt - lite skader. Prisantydning ca. 300.- kroner

                    Mvh Einar -
                    Jeg kjøper den!!!
                    Ikke kast den! jeg tar`n, kan sikkert brukes til noe!

                    Steinar B Johansen
                    Lillehammer mfk

                    Comment


                    • #11
                      tellus 25

                      Einar,

                      Jeg fikk nettopp en DA Tellus i handa - den ser nesten ubrukt ut

                      Hadde veart goey aa starte denne - har du peiling paa Drivstoff ?

                      Michael


                      Originally posted by Mk.V View Post
                      David Andersen Motor - DA - kom like etter krigen med en serie 1.0 og 2.5ccm motorer.
                      I første halvdel av femtitallet ble motorene redesignet til de typene som er vanligst og
                      se fra tid til annen.

                      Følgende typer var i produksjon frem mot midten av sekstitallet ; DA 1.0ccm Satelitt,
                      DA 1.5ccm Janus (meget sjelden), DA 2.5ccm Drabant og DA 2.5ccm Tellus. Sistnevnte også
                      av de sjeldne.

                      Jan David Andersen ga bort formene til et et Indisk kopiforetak som skulle produsere
                      "nostalgimotorer"...Både formene og selskapet forsvant...

                      Mvh Einar - et lite historisk tilbakeblikk..
                      Polar

                      Comment


                      • #12
                        Kommer...

                        Originally posted by Polar View Post
                        Einar,

                        Jeg fikk nettopp en DA Tellus i handa - den ser nesten ubrukt ut

                        Hadde veart goey aa starte denne - har du peiling paa Drivstoff ?

                        Michael
                        Pre PM sendt...

                        Mvh Einar - langt inn det nostalgiske hjørnet...

                        Comment


                        • #13


                          Kjekt å se at slike motorer finnes hos andre også
                          Nafta, risinusolje og evt nitro er drivstoffet.
                          80% nafta og 20% risinusolje er standard drivstoffet.
                          Fåes kjøpt på alle apotek.
                          Har faktisk stående et par originale metalldunker fra EEO
                          Har selv også flere DA og Webra dieselmotorer.
                          Flere av disse sitter i fly som fremdeles er operative.
                          Med Citizen Ship proportional radio
                          Også flere ubrukte Merco og Veco motorer.
                          Har ofte lurt på hvor de blir av den dagen jeg ikke finns mer.
                          De blir vel kastet på dynga av uforstående arvinger

                          RCModeller

                          Comment


                          • #14
                            Siste linje var vel ganske saa korrekt -

                            Motor , 3 stk Airtronics Aquila , 1 Sagitta mm overtatt for en absolutt grei sum / hadde nok endt i s;pla om jeg ikke hadde veart heldig ...
                            Polar

                            Comment

                            Working...
                            X