Unconfigured Ad

Collapse

DL 50 Start problem

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • cossy
    • Jul 2006
    • 105

    #1

    DL 50 Start problem

    Hei kloke hoder på forumet her.
    Har en DL50 som ikkje starter, de vil si den starter litt på alle flipp men klare bare og gå ett halvt sekund. Kan ta ett nytt flipp på proppen straks den står i ro og de samme gjentar seg.
    Har Skiftet plugg 3 ganger, har tatt fortgasser fra hverandre 2 ganger, renset, blåst og sjekket for lekasje i membraner osv, ser fin og rein ut. Har videre teste tank og klunk for restriksjon og testet med annen tank. Har og sjekket reed ventil, ingen lekasje eller sprikker/skader, samme på mellom stykke med nippel for pulsinga til forgassen ( som virker da eg flipper,sjekket ut). Har satt trykk i veivus og sjekket ut simmering i front OK. Har kjørt høgere volt på tenningsboks for og teste om gnisten sleit- OK. Motoren er gått 7 tanker og har gått som ett uver med tunpipe (drog 15,8 kg statisk) , og throttlet som bare de fra tomgang. De som eg har merket siden eg parkerte den i høst er att plugg renner full av olje pga motor er inverted montert. Sist eg fikk den til og starte så måtte eg inn i varmen med den( ville ikkje starte ute i kulde) og måtte la den gå og harke på lavt turtal lenge før eg kunne auke på med throttelen ( med grunninstilling på dysene, tunet den så opp igjen og den gjekk som ei klokke). Er de noen som har erfart noe hikk up her alla dette? , tar gjerne mot tips da eg kunne tenkt meg og fått motoren til og gå så flyet fikk vere med til fagernes fredags morning.
    Last edited by cossy; 18-03-09, 22:05.
    futuba 18MZ
    Addiction X
    Slick 71" Hacker
    qq Pits Python DZY100
    2.6 Edge extreme compositt, DA85
    3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
    Pike Giant
    Sawex L39 jetcat P60
    Eurosport G-booster 160+
    Trex700 x 2
    Trex 550 CGY750
    Trex500
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

    #2
    Hmm, nå ble jeg spent. skal nemlig snart starte min egen etter vintervilen...

    -Det eneste jeg kommer på i farten er om tomgangsnåla er åpen nok?
    Terje

    Comment

    • Ola
      • Jul 2004
      • 251

      #3
      Hadde en DA-50 med nøyaktig samme symptomer og det viste seg å være tenningsmodulen som var defekt.

      mvh
      Ola
      Ola
      Elverum Flyklubb Modell
      www.efkm.org

      Comment

      • cossy
        • Jul 2006
        • 105

        #4
        Takker for svar, nett de samme svaret eg fikk på telefon frå en annen kar her. Skal se om eg kan ta ut DA 50 tenning eg har i ett anna fly og bruke den på dl 50 en. Noen som har prøvd de her eller visa vers?
        futuba 18MZ
        Addiction X
        Slick 71" Hacker
        qq Pits Python DZY100
        2.6 Edge extreme compositt, DA85
        3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
        Pike Giant
        Sawex L39 jetcat P60
        Eurosport G-booster 160+
        Trex700 x 2
        Trex 550 CGY750
        Trex500

        Comment

        • extracap
          • Feb 2006
          • 556

          #5
          Har ikke svar på dine spørsmål ,men ett godt tips til alle!
          Har både bensin motorer og jetmotorer,min vane er att ingen står uten
          oppstart mere en 1 måned .så igjennom vinteren er det oppstart på
          alle sammen hver måned ! Og elle di årene jeg har hatt bensin modeller så
          har jeg aldri hatt noe problem med sessong starten!
          Dette er bare en vane som jeg har ,og ikke noe fasit på problem frie motorer!
          Mvh Geir Mogstad
          ---------------------------------------
          slapp av det kommer helt sikkert ned!

          Comment

          • Te-raptor
            • Jul 2004
            • 693

            #6
            Å starte motorene med jevne mellomrom er sikkert ikke dumt...
            Terje

            Comment

            • cossy
              • Jul 2006
              • 105

              #7
              DL 50 Start problem

              Fikk ny tenning til DL50 min fra kina, vippet den i igår.
              De ble suksess, motor startet.
              Konklusjon er att inverted montert DL 50 renner full av olje i plugg som igjen fører til sprengt tenning.
              futuba 18MZ
              Addiction X
              Slick 71" Hacker
              qq Pits Python DZY100
              2.6 Edge extreme compositt, DA85
              3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
              Pike Giant
              Sawex L39 jetcat P60
              Eurosport G-booster 160+
              Trex700 x 2
              Trex 550 CGY750
              Trex500

              Comment

              • Jostein
                • Jan 2008
                • 1161

                #8
                Løsninga er altså å lagre flyet opp ned? hehe
                Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                Comment

                • Larsern
                  • Sep 2007
                  • 756

                  #9
                  Tror ikke du kan konkludere med at det var oljen på pluggen som tok livet av tenningen din. Det tror jeg nok var tilfeldigheter.

                  Lavere motstand på sekundær/høyspent krets vil antageligvis gi mindre belastning på tenningsanlegget.

                  Lars.

                  Comment

                  • cossy
                    • Jul 2006
                    • 105

                    #10
                    Originally posted by Larsern
                    Tror ikke du kan konkludere med at det var oljen på pluggen som tok livet av tenningen din. Det tror jeg nok var tilfeldigheter.

                    Lavere motstand på sekundær/høyspent krets vil antageligvis gi mindre belastning på tenningsanlegget.

                    Lars.
                    Enig med teorien din som også stemmer med elektro formler, men de kan godt hende modellen blir lagret i om ikkje opp ned så gjedna i stabilt sideleie.

                    ( Liten side note her: Har lest i bruksanvisninger der de er fy fy og ikkje ha plugghette på plugg når en sveiver av gnist for de kan drepe tenninga)

                    (Dl 50 motoren er ikkje kjent for og ha verdens beste gjenger til pluggen, og eg har vell skrudd den pluggen inn og ut meir enn de som er tiltenkt så eg satser ikkje på og måtte ta pluggen ut for hver gang modellen skal på stripe)
                    futuba 18MZ
                    Addiction X
                    Slick 71" Hacker
                    qq Pits Python DZY100
                    2.6 Edge extreme compositt, DA85
                    3.5 Edge extreme compositt, ZDZ210
                    Pike Giant
                    Sawex L39 jetcat P60
                    Eurosport G-booster 160+
                    Trex700 x 2
                    Trex 550 CGY750
                    Trex500

                    Comment

                    • Te-raptor
                      • Jul 2004
                      • 693

                      #11
                      Originally posted by Te-raptor
                      Hmm, nå ble jeg spent. skal nemlig snart starte min egen etter vintervilen...

                      -Det eneste jeg kommer på i farten er om tomgangsnåla er åpen nok?
                      Prøvde å starte min DL50 nå, og den ville ikke gitt...
                      Den dro ikke frem bensin, så jeg må nok åpne forgasseren og ta en titt...
                      Terje

                      Comment

                      • Guest

                        #12 Unapproved
                        Som regel holder det med å gi den en dram
                        Forgasseren er nok bare litt tørr. Da klarer den ikke dra frem bensin.

                        Comment

                        • stg
                          • Dec 2005
                          • 390

                          #13
                          Originally posted by Te-raptor
                          Prøvde å starte min DL50 nå, og den ville ikke gitt...
                          Den dro ikke frem bensin, så jeg må nok åpne forgasseren og ta en titt...
                          IKKE begynn med å skru på forgasseren, den er bare tørr.
                          Hvis du klarer å gi den en dram så er det bra, eller så kan du få en til å blåse trykk i tanken mens du sveiver proppellen, så skal du se at den kommer seg.
                          Svein-Tore Gundersen

                          Graupner MC32 Hott V2
                          Yak 55 SP 3m Comp-ARF(Blue Flagg)m/3W 170 CS
                          Sbach 342 DA 50
                          3dhs Slick 89 Elektro
                          Skymaster F-18C ( ATJ 170Ti )
                          Jet Legend F-15 (simjet 3000)
                          Retrojet 75 (Simjet 1910)
                          Pilot-Rc Dolphin 86 (Jet-Cat 120)
                          Byron Corsair

                          Comment

                          • Te-raptor
                            • Jul 2004
                            • 693

                            #14
                            Prøvde å blåse samtidig som jeg flikket, men det var ikke snakk om å få den til å suge. Det er noe i veien med den lille armen som går mot membranen, tok av lokket over membranen og pirket litt forsiktig på den så ble det straks liv i fuelslangen. Men "vippearmen" var helt død....
                            Terje

                            Comment

                            Working...