Unconfigured Ad

Collapse

Glow motor 2T eller 4T?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Peter258
    • Feb 2009
    • 22

Glow motor 2T eller 4T?

Hei!

Jeg hadde lenge planer om å gå for elektro oppsett i mitt nye fly(som enda ikke er kjøpt)
    men har nå vendt om og vil ha glow med tanke på pris og flytid.
    Jeg har tenkt meg et fly, type: Piper Cub(ca 180cm vingespenn) eller en lav/høyvinget trainer(150-170cm vingespenn) .40 size
    Burde jeg velge 2T eller 4T?
    Hvilket merke er en "sikker vinner" med tanke på lettstarthet, kaldstart, driftsikker.(ser bort fra pris her)
    Har mulighet for fri frakt fra Usa i nærmeste fremtid gjennom noen venner, så tenkte kanskje bestille derfra. Har sett på hobbycity.com og funnet denne "ASP Four Stroke 52FS"
    men har hørt at OS har et svært godt rykte, så kanskje OS er motoren å gå for...
    Alle svar tas imot med stor takk!
    Var med en kompis og fløy igår, vi fløy en Cloud Dancer med OS MAX S.F 40, den hadde stått ubrukt i 3år og startet utrolig lett og greit hele veien. det ga mersmak og var moro!

Peter
  • Olavjoergensen
    • Jun 2005
    • 2208

Originally posted by Peter258
    Hei!

Jeg hadde lenge planer om å gå for elektro oppsett i mitt nye fly(som enda ikke er kjøpt)
    men har nå vendt om og vil ha glow med tanke på pris og flytid.
    Jeg har tenkt meg et fly, type: Piper Cub(ca 180cm vingespenn) eller en lav/høyvinget trainer(150-170cm vingespenn) .40 size
    Burde jeg velge 2T eller 4T?
    Hvilket merke er en "sikker vinner" med tanke på lettstarthet, kaldstart, driftsikker.(ser bort fra pris her)
    Har mulighet for fri frakt fra Usa i nærmeste fremtid gjennom noen venner, så tenkte kanskje bestille derfra. Har sett på hobbycity.com og funnet denne "ASP Four Stroke 52FS"
    men har hørt at OS har et svært godt rykte, så kanskje OS er motoren å gå for...
    Alle svar tas imot med stor takk!
    Var med en kompis og fløy igår, vi fløy en Cloud Dancer med OS MAX S.F 40, den hadde stått ubrukt i 3år og startet utrolig lett og greit hele veien. det ga mersmak og var moro!

Peter
    Du kan kjøpe OS motorer fra Tower Hobbies i USA. De er svært gode og vil meget sjelden svikte deg! Til cub`n hadde jeg kjøpt en 4T... ASP og SC er heller ikke dårlig i den forstand, de er en slags kopi av OS. Noen har veldig gode erfaringer med de og andre sier de er litt slappere og ikke fullt så drift sikre. Bruker du OS plugger så går motorene hvertfall godt!

Mvh OJ
    Olav Jørgensen
    Low & fast

Comment

• johanngj
      • Nov 2007
      • 533

Hei! Om du har mulighet for fri frakt fra USA, ville jeg tatt en 81-firetakter fra O.S. Da har du superpålitelig motor, som passer fint i en Cub på 180cm vingespenn, og som gjør jobben i en 50 til 60 size lavvinget/acro modell også. Jeg endte med å kjøpe den 91. firetakteren fra O.S i fjor og har ikke hatt noe som helst trøbbel med den. Det eneste er at den blir litt tung. veier over 100 gram mer enn den nye 81'en fra O.S og også ca 100 gram mer enn konkurrenter som f.eks Saito. Så nå angrer jeg litt sånn vektmessig...
      Ender nok med å legge inn en bestilling på en Saito 82 fra towerhobbies rimelig snart til neste flyprosjekt. De er litt lettere, men noen mener ikke fullt så driftsikre.

Link til Towerhobbies, O.S 81 firetakter
      Tower Hobbies carries an expansive collection of RC cars, RC airplanes, RC boats, model trains, sot cars, and supplies for all hobbyists.
      Med vennlig hilsen
      Johannes Gjessing GMFK
      || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• Peter258
        • Feb 2009
        • 22

Trenger jeg el starter til OS 81?
        Hva er forskjellen på OS sine LA og AX modeller?

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

AX`ene har bedre kvalitet, skikkelige lagre, langt bedre forgasser og mer effekt. Begge typer går bra, men jeg syntes LA`ene virker mer bråkete og late.
          Alt er relativt.
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Margarus
            • Aug 2008
            • 322

la er vell også en motor som er hakket billigere en ax og mindre effekt , men samme driftsikkerheten til en lavere pris.
            dysenål er også bak og lett og komme til.

jeg har en os40 la 2 takter på mitt lavvinget trainer.
            starter alti og den er noen år gammel nå.
            MvH Marius Leirdal

Comment

• Peter258
              • Feb 2009
              • 22

Ok, det er først og fremst driftsikkerhet jeg tenker(bekymrer meg) mest for.
              Men fikk en god følelse da det gikk så smertefritt da vi fløy her om dagen.
              Jeg har hatt et par 1/8biler med en del driftsproblemer og vanskelig starting, har kanskje derfor slått fra meg glow motorer til fly. Men endret mening på det området.
              Nå har jeg og sett at prisforskjellen er ikke så ekstremt stor fra prisene i USA og her hjemme. Hvordan er det med reklamasjon om noe ikke er som det skal når en handler fra USA?
              ser ut som det blir en OS 46, LA eller AX er jeg fortsatt usikker på, var en del prisforskjell.

Kanskje feil tråd og spørre om radioer, men har og tenkt å kjøpe en 2,4Ghz radio for der var det en del å spare kontra her hjemme..
              Har sett på radioene til Spektrum, http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...de2_w/_6200_Rx
              noen som har kjennskap til disse eller kan anbefale andre tilsvarende radioer? (tenkte meg 6-7kanaler)

Comment

• spewster
                MFN Skribent
                • Aug 2007
                • 1134

Originally posted by Peter258
                Ok, det er først og fremst driftsikkerhet jeg tenker(bekymrer meg) mest for.
                Men fikk en god følelse da det gikk så smertefritt da vi fløy her om dagen.
                Jeg har hatt et par 1/8biler med en del driftsproblemer og vanskelig starting, har kanskje derfor slått fra meg glow motorer til fly. Men endret mening på det området.
                Nå har jeg og sett at prisforskjellen er ikke så ekstremt stor fra prisene i USA og her hjemme. Hvordan er det med reklamasjon om noe ikke er som det skal når en handler fra USA?
                ser ut som det blir en OS 46, LA eller AX er jeg fortsatt usikker på, var en del prisforskjell.

Kanskje feil tråd og spørre om radioer, men har og tenkt å kjøpe en 2,4Ghz radio for der var det en del å spare kontra her hjemme..
                Har sett på radioene til Spektrum, http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...de2_w/_6200_Rx
                noen som har kjennskap til disse eller kan anbefale andre tilsvarende radioer? (tenkte meg 6-7kanaler)
                Hva med Saito sin FA-56 AAC 4takt? koster en del mer en OS 46 2t men for en motor det er. Starter lett, fin gange og nydelig lyd Min har aldri stoppet i luften. Kjører den på en TWM World Star 40 høyvinget trainer (175vs).

Når det gjelder radio skal Spektrum være et sikkert valg (Futaba har også gode alternativer). Skal ikke uttale meg om DX6i siden jeg ikke har den, men min Spektrum DX7 fungerer smertefritt og kan anbefales.
                Last edited by spewster; 23-03-09, 14:17.
                Stian Håvak (82)
                Fly low or crash trying!

MFN @ Facebook - Like!

Comment

Working...