Unconfigured Ad

Collapse

Vibrasjonsdemping av bensinmotor

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arildk
    • Mar 2009
    • 4

    #1

    Vibrasjonsdemping av bensinmotor

    Driver og forsker på vibrasjonsdemping av min 50cc bensinmotor. Men er usikker på om det vil fungere. Planen er å bruke gummifester, slike som har vulket på skrue i hver ende av en sylindrisk gummipute.Ser for meg å bruke så kort gummi som mulig for å ikke få for mye bevegelse av motoren.ca 20mm lang (gummidelen).
    Er det noen som har testet noe lignende?
  • TrondD
    • Feb 2008
    • 172

    #2
    Hei
    Jada. Har gummidempet diverse motorer på forskjellige måter.
    Gummidemperne du snakker om, gir klart best demping, men også mest bevegelse av motoren.
    Det er viktig å få litt avstand mellom gummiputene. Sist satte jeg en finer/glassfiber-plate på motorfestene. Denne plata var maksimalt stor i forhold til innfestingsmuligheter i flyet. Dette gav forholdsvis stor avstand mellom putene og lite bevegelse av motoren.
    Trond Dullerud
    Trondheim Modellflyklubb

    Comment

    • hanza
      • Jun 2006
      • 160

      #3
      Originally posted by TrondD
      Hei
      Jada. Har gummidempet diverse motorer på forskjellige måter.
      Gummidemperne du snakker om, gir klart best demping, men også mest bevegelse av motoren.
      Det er viktig å få litt avstand mellom gummiputene. Sist satte jeg en finer/glassfiber-plate på motorfestene. Denne plata var maksimalt stor i forhold til innfestingsmuligheter i flyet. Dette gav forholdsvis stor avstand mellom putene og lite bevegelse av motoren.
      Hmm, Artig å høre dette. Har akkurat laget lignende demping til min DL 100. Brukte en finerplate bak motoren og 8stk av de største kavandemperene. har ikke fått prøvd dette enda men det er nok like før.
      MC 22s
      Toplight standard
      Tragi 603 custum
      Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
      Raptor 50v2. Os hyper
      Seb-art katana 30
      taxi 2400 on floats. roto 35vi
      extreme composite Otop 3D. Os 140rx
      Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
      C-arf Superextra 3,1. 3w 150
      _____________________________
      Hans-Are Jenssen

      Comment

      • larshkj
        • Nov 2005
        • 535

        #4
        Tenk også på opphenget av pottene hvis dere skal bruke gummidempere på motoren. Spesielt hvis det skal brukes canistere eller piper.
        Rolf Meum har prøvd (og feilet?) mye her, kanskje han kan gi en kjapp rapport om hva som virker/ikke virker?
        Lars Henrik Kjølberg

        http://www.flickr.com/photos/larshkj/

        Klubber:
        Jets of Norway
        Nittedal modellflyklubb

        Comment

        • hanza
          • Jun 2006
          • 160

          #5
          Originally posted by larshkj
          Tenk også på opphenget av pottene hvis dere skal bruke gummidempere på motoren. Spesielt hvis det skal brukes canistere eller piper.
          Rolf Meum har prøvd (og feilet?) mye her, kanskje han kan gi en kjapp rapport om hva som virker/ikke virker?
          En slik rapport hadde vært fint ja. jeg har lagt canistre inni flykroppen på dempet oppheng her også.
          MC 22s
          Toplight standard
          Tragi 603 custum
          Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
          Raptor 50v2. Os hyper
          Seb-art katana 30
          taxi 2400 on floats. roto 35vi
          extreme composite Otop 3D. Os 140rx
          Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
          C-arf Superextra 3,1. 3w 150
          _____________________________
          Hans-Are Jenssen

          Comment

          • Olavjoergensen
            • Jun 2005
            • 2208

            #6
            Originally posted by hanza
            En slik rapport hadde vært fint ja. jeg har lagt canistre inni flykroppen på dempet oppheng her også.
            Det fungerer hvertall dårlig med flexibend i slike tilfeller! De har lett for å sprekke.
            Den beste erfaringen jeg har med å dempe vibrasjoner fra motoren er å lage en kraftig motordome med "litt vekt" som motoren boltes rett på! Den demper enn del vibrasjoner, men det kreves litt plass om du skal bygge en dome! Selvfølgelig enklest på ting som bygges fra grunn av!

            Mvh OJ
            Olav Jørgensen
            Low & fast

            Comment

            • hanza
              • Jun 2006
              • 160

              #7
              Originally posted by Olavjoergensen
              Det fungerer hvertall dårlig med flexibend i slike tilfeller! De har lett for å sprekke.
              Den beste erfaringen jeg har med å dempe vibrasjoner fra motoren er å lage en kraftig motordome med "litt vekt" som motoren boltes rett på! Den demper enn del vibrasjoner, men det kreves litt plass om du skal bygge en dome! Selvfølgelig enklest på ting som bygges fra grunn av!

              Mvh OJ
              Det kommer noen bilder av super decathlon min snart, der vises hvordan jeg har laget dempingen. Har brukt orginale DA bend. Tviler på at dempingen er for myk, jeg klare så vidt å se bevegelse mellom motor og fly når jeg bryter med handmakt..
              MC 22s
              Toplight standard
              Tragi 603 custum
              Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
              Raptor 50v2. Os hyper
              Seb-art katana 30
              taxi 2400 on floats. roto 35vi
              extreme composite Otop 3D. Os 140rx
              Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
              C-arf Superextra 3,1. 3w 150
              _____________________________
              Hans-Are Jenssen

              Comment

              • Jan Eirik
                • Nov 2004
                • 55

                #8
                Jeg har gjort dette flere ganger - og holdert på nå. Motoren må monteres på en plate som igjen festes med gummidempere til firewall. En må forsøke å få gummidemperne så langt ut til sidene som mulig, hvist ikke vil motoren svinge på noen turtall.
                Ikke fest gummidemperne rett på motoren!!!
                Hele ideen kommer egentlig fra Toni Clark: http://www.toni-clark.com/index_en.htm , som selger ferdige sett. Selv kjøper jeg dempere fra Engel:
                http://www.engelmt.de/en/index.php "Shock-mount-set for combustion engines". Disse passer til 5 mm plate, men kan modifseres til tykkere.

                mvh.: Jan Eirik

                Comment

                • hanza
                  • Jun 2006
                  • 160

                  #9
                  Her er noen bilder av motorinnstalasjonen min, på et av bildene vises hvordan jeg laget vibrasjonsdemping.http://www.modellflynytt.no/showthre...t=21716&page=2
                  MC 22s
                  Toplight standard
                  Tragi 603 custum
                  Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                  Raptor 50v2. Os hyper
                  Seb-art katana 30
                  taxi 2400 on floats. roto 35vi
                  extreme composite Otop 3D. Os 140rx
                  Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
                  C-arf Superextra 3,1. 3w 150
                  _____________________________
                  Hans-Are Jenssen

                  Comment

                  • arildk
                    • Mar 2009
                    • 4

                    #10
                    slik ble resultat av mitt dempingsprosjekt. Brukte gummidempere med utvendig gjenger (m6) i ene enden av demperen (den står igjennom firewallen med låsemutter på), og innvendig gjenger i andre enden.Der blir da motoren skrudd på (brukte locktite her) med aluskiver som skims. Demperen er 20mm lang og 25mm i diameter.er kjøpt hos Storm Halvorsen i sandefjord. (industrikvalitet). Kostet 27 kr inkl. mva.
                    Fungerer perfekt.Demper mye av vibrasjonene.
                    Attached Files

                    Comment

                    • joo
                      MFN Skribent
                      • Nov 2002
                      • 6936

                      #11
                      Prøver noe lignende, men har ikke fått prøvd å fyre opp sakene ennå. Nå tiner det imidlertid så mye at jeg begynner å få troen på at det hvite skal forsvinne i år også. Klør i fingra, får blande litt innkjøringssuppe...
                      Attached Files
                      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                      Comment

                      • hanza
                        • Jun 2006
                        • 160

                        #12
                        Originally posted by joo
                        Prøver noe lignende, men har ikke fått prøvd å fyre opp sakene ennå. Nå tiner det imidlertid så mye at jeg begynner å få troen på at det hvite skal forsvinne i år også. Klør i fingra, får blande litt innkjøringssuppe...
                        Hei. regner med det er en 35ccm motor du har. Lurte på om du vet hvor mye den veier med tenning og batteri??
                        MC 22s
                        Toplight standard
                        Tragi 603 custum
                        Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
                        Raptor 50v2. Os hyper
                        Seb-art katana 30
                        taxi 2400 on floats. roto 35vi
                        extreme composite Otop 3D. Os 140rx
                        Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
                        C-arf Superextra 3,1. 3w 150
                        _____________________________
                        Hans-Are Jenssen

                        Comment

                        • joo
                          MFN Skribent
                          • Nov 2002
                          • 6936

                          #13
                          Motor (35ccm ja) veier 1650 gram inkl tenning. Batteriet er jeg ikke sikker på, er et 2S 3200 LiPo.
                          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                          Comment

                          Working...