Resette passord? Klikk HER
Har du en gammel konto, men ny mail? Send en melding, så fikser vi det. Bare oppgi brukernavn og gammel + ny mailadresse
Vi kan også smelte sammen 2 brukere til 1, hvis du har registrert deg på nytt.
Vi setter pris på at alle logger seg inn, selv om du ikke skriver noe, dette for å se aktivitet.
Driver og forsker på vibrasjonsdemping av min 50cc bensinmotor. Men er usikker på om det vil fungere. Planen er å bruke gummifester, slike som har vulket på skrue i hver ende av en sylindrisk gummipute.Ser for meg å bruke så kort gummi som mulig for å ikke få for mye bevegelse av motoren.ca 20mm lang (gummidelen).
Er det noen som har testet noe lignende?
Hei
Jada. Har gummidempet diverse motorer på forskjellige måter.
Gummidemperne du snakker om, gir klart best demping, men også mest bevegelse av motoren.
Det er viktig å få litt avstand mellom gummiputene. Sist satte jeg en finer/glassfiber-plate på motorfestene. Denne plata var maksimalt stor i forhold til innfestingsmuligheter i flyet. Dette gav forholdsvis stor avstand mellom putene og lite bevegelse av motoren.
Hei
Jada. Har gummidempet diverse motorer på forskjellige måter.
Gummidemperne du snakker om, gir klart best demping, men også mest bevegelse av motoren.
Det er viktig å få litt avstand mellom gummiputene. Sist satte jeg en finer/glassfiber-plate på motorfestene. Denne plata var maksimalt stor i forhold til innfestingsmuligheter i flyet. Dette gav forholdsvis stor avstand mellom putene og lite bevegelse av motoren.
Hmm, Artig å høre dette. Har akkurat laget lignende demping til min DL 100. Brukte en finerplate bak motoren og 8stk av de største kavandemperene. har ikke fått prøvd dette enda men det er nok like før.
MC 22s
Toplight standard
Tragi 603 custum
Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
Raptor 50v2. Os hyper
Seb-art katana 30
taxi 2400 on floats. roto 35vi
extreme composite Otop 3D. Os 140rx
Super Decathlon 1/3 Skala. DL 100
C-arf Superextra 3,1. 3w 150
Tenk også på opphenget av pottene hvis dere skal bruke gummidempere på motoren. Spesielt hvis det skal brukes canistere eller piper.
Rolf Meum har prøvd (og feilet?) mye her, kanskje han kan gi en kjapp rapport om hva som virker/ikke virker?
En slik rapport hadde vært fint ja. jeg har lagt canistre inni flykroppen på dempet oppheng her også.
MC 22s
Toplight standard
Tragi 603 custum
Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
Raptor 50v2. Os hyper
Seb-art katana 30
Den beste erfaringen jeg har med å dempe vibrasjoner fra motoren er å lage en kraftig motordome med "litt vekt" som motoren boltes rett på! Den demper enn del vibrasjoner, men det kreves litt plass om du skal bygge en dome! Selvfølgelig enklest på ting som bygges fra grunn av!
Det fungerer hvertall dårlig med flexibend i slike tilfeller! De har lett for å sprekke.
Den beste erfaringen jeg har med å dempe vibrasjoner fra motoren er å lage en kraftig motordome med "litt vekt" som motoren boltes rett på! Den demper enn del vibrasjoner, men det kreves litt plass om du skal bygge en dome! Selvfølgelig enklest på ting som bygges fra grunn av!
Mvh OJ
Det kommer noen bilder av super decathlon min snart, der vises hvordan jeg har laget dempingen. Har brukt orginale DA bend. Tviler på at dempingen er for myk, jeg klare så vidt å se bevegelse mellom motor og fly når jeg bryter med handmakt..
MC 22s
Toplight standard
Tragi 603 custum
Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
Raptor 50v2. Os hyper
Seb-art katana 30
Jeg har gjort dette flere ganger - og holdert på nå. Motoren må monteres på en plate som igjen festes med gummidempere til firewall. En må forsøke å få gummidemperne så langt ut til sidene som mulig, hvist ikke vil motoren svinge på noen turtall.
Ikke fest gummidemperne rett på motoren!!!
Hele ideen kommer egentlig fra Toni Clark: http://www.toni-clark.com/index_en.htm , som selger ferdige sett. Selv kjøper jeg dempere fra Engel: http://www.engelmt.de/en/index.php "Shock-mount-set for combustion engines". Disse passer til 5 mm plate, men kan modifseres til tykkere.
slik ble resultat av mitt dempingsprosjekt. Brukte gummidempere med utvendig gjenger (m6) i ene enden av demperen (den står igjennom firewallen med låsemutter på), og innvendig gjenger i andre enden.Der blir da motoren skrudd på (brukte locktite her) med aluskiver som skims. Demperen er 20mm lang og 25mm i diameter.er kjøpt hos Storm Halvorsen i sandefjord. (industrikvalitet). Kostet 27 kr inkl. mva.
Fungerer perfekt.Demper mye av vibrasjonene.
Prøver noe lignende, men har ikke fått prøvd å fyre opp sakene ennå. Nå tiner det imidlertid så mye at jeg begynner å få troen på at det hvite skal forsvinne i år også. Klør i fingra, får blande litt innkjøringssuppe...
Prøver noe lignende, men har ikke fått prøvd å fyre opp sakene ennå. Nå tiner det imidlertid så mye at jeg begynner å få troen på at det hvite skal forsvinne i år også. Klør i fingra, får blande litt innkjøringssuppe...
Hei. regner med det er en 35ccm motor du har. Lurte på om du vet hvor mye den veier med tenning og batteri??
MC 22s
Toplight standard
Tragi 603 custum
Hjemmestøpt f3a (Uprøvd)
Raptor 50v2. Os hyper
Seb-art katana 30
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment