Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel på fly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Negativt.
    Lipo Celler er klassifisert som ADR gods på vei,og da er det en del regler som skal følges.Så det ville overraske meg mye vis det ikke er klassifisert som farlig gods på fly,sjekk før du reiser.Regner med at den mengden du skal ha med deg,ikke her noe stort problem,men sjekk det ut.
    Dette med farlig gods på Vei,sjø,bane,fly.Er en meget komplisert regelverk med oppslagsverk,som får et leksikon til å ligne en pocket bok.
    Transporterer endel lipo celler til bruk i Nordsjøen langs vei. Så jeg vet om ADR/transport langs vei, delen.
    RJ
    Vennlig hilsen
    Roy.

    2,Biler.
    1,Leilighet.
    masse øl i kjøleskapet.
    + diverse innbo.

    Comment


    • #17
      Er Li-Po også farlig gods?? Uansett, la si det er lov å ta med, vil de tåle å ligge i lasterommet? (tenker på trykkendringer)?
      Jeg satte et lite ? ved LiPo i forrige posten min, fordi jeg er ikke 100% sikker når det gjelder LiPo. Det boka sier er at vi kan ta med Lithium eller Lithium Ion celler/batterier når disse er installert i "consumer electronic devices". F. eks. klokker, videokamera, fotoapparat, laptops, mobiltelefoner. Vi kan også ta med reservebatterier/celler til disse.
      Jeg er ganske sikker på at løse LiPo pakker ville falle utenfor beskrivelsen over, og er derfor å betrakte som farlig gods. Dette kan jeg sjekke nærmere opp for å bekrefte/avkrefte.

      Regelverket omkring farlig gods er, som Roy Jimmy sier, veldig omfattende og ganske komplisert, derfor er det et godt råd å sjekke opp før en reiser.

      Selve modellflyene også for den saks skyld, tåler de trykkendringene?
      Dersom modellen er bygd slik at luft kan komme inn og slippe ut, og derved kompensere for trykkforandringer, så vil den ikke ta skade. Har du derimot en spantebygd vinge som er trekkt med plastfilm, og om denne er helt tett, så er jeg ikke sikker på at den vil klare trykkforandringene uten å ta skade. Lufttrykket i cabin/lasterom tilsvarer, som Leffen sier, ca 7-8000 fot høyde.

      Comment


      • #18
        Dersom modellen er bygd slik at luft kan komme inn og slippe ut, og derved kompensere for trykkforandringer, så vil den ikke ta skade. Har du derimot en spantebygd vinge som er trekkt med plastfilm, og om denne er helt tett, så er jeg ikke sikker på at den vil klare trykkforandringene uten å ta skade. Lufttrykket i cabin/lasterom tilsvarer, som Leffen sier, ca 7-8000 fot høyde.
        Vingen på flyet jeg vil ta med er spantebygget og trukket med oracover Vil den ta skade av det?
        holder det å f.eks. stikke ett lite hull på den (eller to) for så å teipe o.l. over når man er framme?

        Jeg skal nok skjekke om Li-Po er lov, men hvis det ikke er lov; vil jeg bli stoppet i kontrollen??
        Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
        er der ingen der kender dem.

        Comment


        • #19
          I Norge er all sprit over 60% (som ikke er klassifisert som teknisk sprit e.l.) å rekne som narkotika. Så derfor er det viktigt for him kokerne å blande varene minst ned til 60% i tilfelle det skulle bli oppdaget.
          Gert Hildrestrand.
          Limets Venner.
          Valdres Flyklubb Modell

          Famous last words? Hey watch this!

          Comment


          • #20
            Originally posted by Vingemutteren
            I Norge er all sprit over 60% (som ikke er klassifisert som teknisk sprit e.l.) å rekne som narkotika. Så derfor er det viktigt for him kokerne å blande varene minst ned til 60% i tilfelle det skulle bli oppdaget.
            Da hadde jeg rett mht alkoholgehalten..
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

            Comment


            • #21
              Jeg skal nok skjekke om Li-Po er lov, men hvis det ikke er lov; vil jeg bli stoppet i kontrollen??
              Jeg har forsøkt å sjekke opp omkring Li-Po celler på fly, men det var ikke enkelt å få et klart svar. Det som ble sagt var at de kan behandles likt med andre Lithium celler, ergo skulle det være lov i de små mengdene vi bruker. Vil allikevel anbefale at du tar kontakt med fraktavdelingen til det selskapet du evt. skal fly med. Får du Ok der så har du ihvertfall ditt på det tørre. Batteriene må i alle fall sikres slik at de ikke under noen omstendighet kan kortslutte.

              Vingen på flyet jeg vil ta med er spantebygget og trukket med oracover Vil den ta skade av det?
              holder det å f.eks. stikke ett lite hull på den (eller to) for så å teipe o.l. over når man er framme?
              Tror ikke det er nødvendig å lage ekstra hull. Der er vel allerede hull i vingen som servoen sitter i. Dette gir jo en åpning inn i vingen. Dessuten er det en kort flytur mellom Stavanger og Oslo. Dermed flyr flyene lavere, og med tilsvarende lavere høyde i kabin/lasterom (ca. 5500 fot/1800m). Jeg har selv ikke sendt modellfly som flyfrakt, kanskje andre på forumet har gjort det, og kan fortelle om sine erfaringer..........

              Comment


              • #22
                Hvordan kommer ARF-modeller til landet? Er ikke det med fly?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Ostnik
                  Hvordan kommer ARF-modeller til landet? Er ikke det med fly?
                  Niks, har butikken som skal ha de vett til det så kommer de stort sett i containere (båt altså).
                  Gert Hildrestrand.
                  Limets Venner.
                  Valdres Flyklubb Modell

                  Famous last words? Hey watch this!

                  Comment


                  • #24
                    Olie sa: Mener jeg har hørt en historie om kvikksølv som ikke var pakket forsvarlig i et lasterom på B747(jumbojet). Flyet i dette tilfellet ble kondemnert pga kvikksølvet som kom på avveie. Billig...........
                    Hauuu Lurer på hvordan den skademeldinga så ut...?

                    Takk for god "inside"-info Olei, får du forresten mixa inn den nye MPX-seileren din med den FutWatecho-radioen din? Hvis ikke kan jeg henvise til leverandør som leverer ordentlige fjernstyringer.
                    Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Vingemutteren
                      Originally posted by Ostnik
                      Hvordan kommer ARF-modeller til landet? Er ikke det med fly?
                      Niks, har butikken som skal ha de vett til det så kommer de stort sett i containere (båt altså).
                      En i klubben fikk sendt en 46% (tror jeg det var eller 48%) Ultimate som ARF med Fly!!!!...Ham måtte riktignok betale over 4500Kr i frakt, men det er en annen sak!
                      Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                      er der ingen der kender dem.

                      Comment


                      • #26
                        Blir det ikke lenge å vente da?

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by Ostnik
                          Blir det ikke lenge å vente da?
                          Når den sendes med fly?
                          Tre enkle regler garanterer en blød landing. Desværre
                          er der ingen der kender dem.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Ostnik
                            Blir det ikke lenge å vente da?
                            Normalt 3-8 uker.
                            Gert Hildrestrand.
                            Limets Venner.
                            Valdres Flyklubb Modell

                            Famous last words? Hey watch this!

                            Comment


                            • #29
                              Når den sendes med båt mener jeg... 3-8 uker var litt det...

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Ostnik
                                Når den sendes med båt mener jeg... 3-8 uker var litt det...
                                Husk på at vi her forutsetter at flyene skal til inportør/butikk og ikke privat personer. Som du da sikkert skjønner så tar de fleste butikkene inn ett varelager slik at vi kan handle på dagen (det koster blod penger å sitte med store lager så frakten må være så billig som muligt i tillegg til at avansen må være høy nok til å forsvare utlegget med å holde lager. Når vi vanlige kunder handler uten for grensene så må vi bare ta konsekvensen av dette og sjekke frakten/frakt typen før vi bestiller så vi ikke blir blakket totalt (husk at en betaler moms av frakten også).
                                Gert Hildrestrand.
                                Limets Venner.
                                Valdres Flyklubb Modell

                                Famous last words? Hey watch this!

                                Comment

                                Working...
                                X