Announcement

Collapse
No announcement yet.

Aspen 2t bensin?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Aspen 2t bensin?

    Hei

    Skal starte med innkjøringen av en MLD-28cc motor ikveld og lurte på om jeg må tilsette mere olje i den 2% som allerede er i aspen bensina?

    -Tomas
    Trondheim Modellflyklubb

    Extra 330L 30% MT-50i
    Mustang P-51D ASP91FS
    HS Cap 232 .60 Brushless
    Mini Funtana
    ST-Model Twin dragon
    Lazer Model Colibri .25
    HK-450

  • #2
    Kan jo tilsette 1% til, men det er IKKE nødvendig. Har kjørt med Aspen på mine bensinmotorer i snart ti år (ikke tilsatt ekstra på innkjøring) og ikke noe problem det. Det er som med motorsagene; start opp og bruk.
    Geir


    3D plane - 1D brain

    Comment


    • #3
      Nyyydelig
      Trondheim Modellflyklubb

      Extra 330L 30% MT-50i
      Mustang P-51D ASP91FS
      HS Cap 232 .60 Brushless
      Mini Funtana
      ST-Model Twin dragon
      Lazer Model Colibri .25
      HK-450

      Comment


      • #4
        Nuja.....

        Har brukt tyskernes (3W's) prosedyrer i mange år. De anbefaler 1:30 mineralolje de første 2 til 3 timene. Mineralolje for å få en raskere innkjøring. Bruker selv semisynth de første timene da 100% mineral er nesten håpløst å få tak i.

        Kan jo kjøpe Aspen ferdigblandet, men da mangler du 1%. Dessuten er denne iblandet fullsyntetisk olje. Dvs innkjøringa vil ta mye lengre tid.

        Har du tenkt å ha en motor med lang levetid er det vel ikke dumt å følge noen enkle forhåndsregler. Ikke helt overbevist om sammenlikningen med motorsager....

        mvh

        Comment


        • #5
          Produsenten Cermark anbefalte 100:1. Skulle gå greit med 2% men kommer til å sprite opp med litt ekstra minerlolje.

          Takker for tipsa.
          Trondheim Modellflyklubb

          Extra 330L 30% MT-50i
          Mustang P-51D ASP91FS
          HS Cap 232 .60 Brushless
          Mini Funtana
          ST-Model Twin dragon
          Lazer Model Colibri .25
          HK-450

          Comment


          • #6
            Jeg bruker aspen + og blander selv! Bruker bel ray full syntetisk olje 1 på 50 .(på mine 3w motorer)
            Synes att det er bedre respons på gassen med den bensinen og ikke minst bedre tomgang.
            Mvh Geir Mogstad
            ---------------------------------------
            slapp av det kommer helt sikkert ned!

            Comment


            • #7
              Originally posted by extracap View Post
              Jeg bruker aspen + og blander selv! Bruker bel ray full syntetisk olje 1 på 50 .(på mine 3w motorer)
              Synes att det er bedre respons på gassen med den bensinen og ikke minst bedre tomgang.

              Er det noen som har erfaring med ZDZ og Aspen bensin? Hvilke oktantall har Aspen?

              Har en ny ZDZ50Ng fra før og har akkurat fått meg en 3W 55i CS, hadde håpt og kjøre disse på den samme bensinen, men har hørt at 3w liker 98 okt. eller høyere og ZDZ helst vil ha 95 okt. noen her med erfaringer??
              Bare flygreier: )

              Comment


              • #8
                Høyere oktantall spiller ikke så stor rolle på de flymotorene.

                Oktantallet er bare en måte for å "fortelle" hvor høy kompresjon det kan være før bensinen selvantenner. Og på flymotorene er det vel 1:7,5 eller rundt der i komp?

                Kjenner folk som har kjørt hardt trimma motorsykler på 1:13,5 i komp på 95 oktan, uten å få tenningsbank, så tror ikke det er så viktig med høy oktan.. Det er IKKE mere power med høyere oktan!

                Comment


                • #9
                  Nå er ikke sannheten rundt bensin så enkel som den kan virke...
                  Når det gjelder bankefasthet (oktan) er det 2 (3) benevnelser på sakene. Det som vi leser på bensinpumpene i Norge er RON-oktanen (bankefasthet ved lave turtall/tomgang). MON-tallet oppgies ikke på pumpene. I USA derimot oppgies PON (Pump Octane Number) som er middelverdien av disse. Derfor virker det som dem kjører på en del lavere oktan på den sida av dammen. (MON er gjerne noe lavere enn RON i "vanlig" bensin).
                  Vanlig bensin inneholder mye aromater mens Aspen er nesten rein alkylat, har ikke benzen osv.
                  Pumpebensin har gjerne rundt 10 oktan lavere MON enn RON... mens Aspen bare skiller rundt 3 fra RON til MON. Aspen er altså langt mer bankefast ved høye turtall enn pumpebensin, osv osv.
                  Verdt å tenke på når man skal sjekke hva motorprodusentene VIRKELIG mener med bensinanbefalingene sine.
                  Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

                  Comment


                  • #10
                    Er det noen som har erfaring med ZDZ og Aspen bensin? Hvilke oktantall har Aspen?
                    Jeg bruker Aspen 2T + 1% Bel Air syntetisk 2T olje på en ZDZ 80 RV. Funker strålende...

                    Det står vel noe ang. oktantall her: Tanka Aspen för en renare arbetsmiljö

                    Comment


                    • #11
                      Selger de ikke mineralolje på motorsykkelsjapper? Står i beita for dette selv..
                      Jostein Gjelstad - Horten - Condor Mfk - jostein@gjelstad.net - http://www.cmfk.no

                      Comment


                      • #12
                        Biltema har 100% mineral samt at de som forhandler Pennzoil kan få tak i dette. Dessuten er Statoils Gardenway og 100% mineral olje

                        Comment

                        Working...
                        X