If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above.
You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below.
Kan jo tilsette 1% til, men det er IKKE nødvendig. Har kjørt med Aspen på mine bensinmotorer i snart ti år (ikke tilsatt ekstra på innkjøring) og ikke noe problem det. Det er som med motorsagene; start opp og bruk.
Har brukt tyskernes (3W's) prosedyrer i mange år. De anbefaler 1:30 mineralolje de første 2 til 3 timene. Mineralolje for å få en raskere innkjøring. Bruker selv semisynth de første timene da 100% mineral er nesten håpløst å få tak i.
Kan jo kjøpe Aspen ferdigblandet, men da mangler du 1%. Dessuten er denne iblandet fullsyntetisk olje. Dvs innkjøringa vil ta mye lengre tid.
Har du tenkt å ha en motor med lang levetid er det vel ikke dumt å følge noen enkle forhåndsregler. Ikke helt overbevist om sammenlikningen med motorsager....
Jeg bruker aspen + og blander selv! Bruker bel ray full syntetisk olje 1 på 50 .(på mine 3w motorer)
Synes att det er bedre respons på gassen med den bensinen og ikke minst bedre tomgang.
Mvh Geir Mogstad
---------------------------------------
slapp av det kommer helt sikkert ned!
Jeg bruker aspen + og blander selv! Bruker bel ray full syntetisk olje 1 på 50 .(på mine 3w motorer)
Synes att det er bedre respons på gassen med den bensinen og ikke minst bedre tomgang.
Er det noen som har erfaring med ZDZ og Aspen bensin? Hvilke oktantall har Aspen?
Har en ny ZDZ50Ng fra før og har akkurat fått meg en 3W 55i CS, hadde håpt og kjøre disse på den samme bensinen, men har hørt at 3w liker 98 okt. eller høyere og ZDZ helst vil ha 95 okt. noen her med erfaringer??
Høyere oktantall spiller ikke så stor rolle på de flymotorene.
Oktantallet er bare en måte for å "fortelle" hvor høy kompresjon det kan være før bensinen selvantenner. Og på flymotorene er det vel 1:7,5 eller rundt der i komp?
Kjenner folk som har kjørt hardt trimma motorsykler på 1:13,5 i komp på 95 oktan, uten å få tenningsbank, så tror ikke det er så viktig med høy oktan.. Det er IKKE mere power med høyere oktan!
Nå er ikke sannheten rundt bensin så enkel som den kan virke...
Når det gjelder bankefasthet (oktan) er det 2 (3) benevnelser på sakene. Det som vi leser på bensinpumpene i Norge er RON-oktanen (bankefasthet ved lave turtall/tomgang). MON-tallet oppgies ikke på pumpene. I USA derimot oppgies PON (Pump Octane Number) som er middelverdien av disse. Derfor virker det som dem kjører på en del lavere oktan på den sida av dammen. (MON er gjerne noe lavere enn RON i "vanlig" bensin).
Vanlig bensin inneholder mye aromater mens Aspen er nesten rein alkylat, har ikke benzen osv.
Pumpebensin har gjerne rundt 10 oktan lavere MON enn RON... mens Aspen bare skiller rundt 3 fra RON til MON. Aspen er altså langt mer bankefast ved høye turtall enn pumpebensin, osv osv.
Verdt å tenke på når man skal sjekke hva motorprodusentene VIRKELIG mener med bensinanbefalingene sine.
We process personal data about users of our site, through the use of cookies and other technologies, to deliver our services, personalize advertising, and to analyze site activity. We may share certain information about our users with our advertising and analytics partners. For additional details, refer to our Privacy Policy.
By clicking "I AGREE" below, you agree to our Privacy Policy and our personal data processing and cookie practices as described therein. You also acknowledge that this forum may be hosted outside your country and you consent to the collection, storage, and processing of your data in the country where this forum is hosted.
Comment