Unconfigured Ad

Collapse

Motorfusk, bensinmotor

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TapZ
    • Oct 2005
    • 711

Motorfusk, bensinmotor

Jeg har en XYZ-26 bensinmotor i en cub, som jeg har store problemer med å få til å som den skal.
    Jeg har brukt rcanders sin guide på justering av forgasser: http://rc.andersh.com/html/showartic...inmotor&Page=1

Startet med å skru L og H-nålene helt inn, deretter to omdreininger ut på begge.
    Startet motoren. Den starter lett. Justerte L-nåla slik at jeg fikk optimal tomgang. Deretter gir jeg sakte throttle. Den går da veldig rikt, og har veldig dårlig power:

Deretter justerte jeg H-nåla inn ca en halv omdreining, den begynner umiddelbart å fuske på mer enn halv gass. Fusker som rakkern på full throttle, men går fint på tomgang. Bra power og den høres ut til å gå fint mellom hvert "fusk"., hør lyden her:

Jeg har skrudd opp forgasseren og sjekket at den ser ok ut, finner ingen feil eller rusk eller noe der.
    Bensinen jeg bruker er vanlig 95 blyfri blandet med totakts olje. (blandet i 2 dl olje på ca 5,5 liter bensin).

Er det noen som har noen tips til hva dette kan være? Dette er min første bensinmotor.
    Tenningsannlegg? Plugg? Falsk luft?

Setter pris på svar.
    Last edited by TapZ; 05-06-09, 12:43.
    Frank Thingelstad
    2050 Jessheim
  • ronnynorge
    • Jan 2008
    • 1231

Er det ikke vel mye olje du har blandet i bensinen??Jeg bruker 2dl på 10 liter........
    Ronny Andreassen
    Sunndal/Vinnu
    Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
    3DHs 33" EPP
    JR 9303 2,4

Comment

• elektrodude
      • Sep 2006
      • 1342

Høres mer ut som eit tennings problem.Har du testet med annen plugg?
      Har en i miljøet her som har samme merke motor,den har spist opp 3 tennings anlegg.virker som det er en svakhet på disse.Det som har vert rart med tennings anlegga hans er att motoren ikke vil starte,selv om gnist på plugg er helt fin og alt ser ut som det er i skjønneste orden,men den vil ikke starte.når han slenger over eit anlegg fra en annen motor, så starter den på første flikk ! ?
      Alt som kan fjernstyres.
      ---------------------------------------------
      The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
      Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
      Steinar Kvarme.

Comment

• Morten :-)
        • Aug 2004
        • 62

Hei,
        Kan høres ut som det kan være noe mer enn bare justering på motoren din, men når det gjelder justering ville jeg brukt en litt annen fremgangsmåte. Justere H nåla til man finner max turtall og litt ut så turtallet synker ca. 200 omdreininger først. Juster så L nåla til motoren throttler bra. Sjekk og sammenlign max turtall og gjerne gjenta prosesen for finjustering. Nå er motoren justert statisk og vil antageligvis være/virke rik i lufta, prøv litt forsiktig inn på L nåla.

Lykke til,
        Morten

Comment

• rcmodeller
          Forhandler
          • Jun 2003
          • 374

Oljeblanding.

Bruk alltid anbefalt (skal stå i manualen) iblandet oljemengde.
          For mye iblandet olje kan få en bensinmotor til å gå ureint.
          Jeg brukte 2% olje på en påhengsmotor, engang i tiden, som skulle ha kun 1%.
          Den gikk aldri helt reint, så jeg solgte den billig.
          At det kun var for mye olje som var årsaken, fikk jeg vite etterpå

Comment

• joo
            MFN Skribent
            • Nov 2002
            • 6936

Fyrte opp en helt ny MVVS 35ccm i går. Den gikk OK på tomgang, og throtla greit til nesten full gass. Da ville den leane. Viste seg at jeg måtte en del ut på "L"-nåla før den ville gå greit på full gass... Har erfart at sakene ikke er likt som på glowmotorer.
            Det Morten sier kan nok være en idè. Og merk at L-nåla har mer å si helt til fullgass enn man gjerne tror.

Fløy sakene 3 turer i dag, går greit, men rikt. Noe den skal få lov til et par liter til. Kjører drøyt 3% olje, går ned mot 2% når den har fått en del flytid.
            Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• TapZ
              • Oct 2005
              • 711

Takk for svar. Skal prøve å blande mindre olje i bensinen, og prøve å skifte plugg også.
              Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt plugg til denne motoren?
              Frank Thingelstad
              2050 Jessheim

Comment

• Ola
                • Jul 2004
                • 251

Noe så enkelt som perle på pluggen?
                Ola
                Elverum Flyklubb Modell
                www.efkm.org

Comment

• TapZ
                  • Oct 2005
                  • 711

Hm.. Hva betyr perle på pluggen?
                  Frank Thingelstad
                  2050 Jessheim

Comment

• Ola
                    • Jul 2004
                    • 251

At det danner seg en liten perle under elektroden på tennpluggen.
                    DA50'n min fuska plutselig som bare det i påska. Noen i klubben nevnte perle på pluggen og faktisk var det årsaken. Bare å skrape den vekk og fly videre.
                    Ola
                    Elverum Flyklubb Modell
                    www.efkm.org

Comment

• TapZ
                      • Oct 2005
                      • 711

Kjøpte meg ei kanne med Aspen 2t bensin i dag, og prøvde å fyre motoren med det nå. Desverre samme feil fortsatt. Fant heller ikkenoe spesielt på pluggen da jeg inspiserte den, bortsett fra at den kanskje var noe sotete.
                      Prøver uansett med en ny plugg. Dersom det ikke hjelper må jeg prøve nytt tenningsannlegg. ugh.
                      Frank Thingelstad
                      2050 Jessheim

Comment

• -GAS-
                        • Jun 2007
                        • 1323

Hei,

Prøv å ta ut pluggen å blås den rein med trykkluft. Hvis porselenet i pluggen blir vått av bensin vil det bli overslag i selve pluggen. Det kan være lurt å skjekke åpningen på pluggen også. Dette er noe jeg alltid tar på måfå... for stor åpning kan skape trøbbel. Sånn rundt 1,5mm åpning burde være greit.

Skal du justere forgasser så er dette det som funker skikkelig bra http://tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm

Foresten.... hvor mye olje har du i bensinen? Disse motorene vi bruker takler som regel mye olje, helt opp til 5-6%
                        Last edited by -GAS-; 22-05-09, 22:26.
                        Christen
                        http://jetsofnorway.com/

Comment

• TapZ
                          • Oct 2005
                          • 711

Originally posted by Christen
                          Hei,

Prøv å ta ut pluggen å blås den rein med trykkluft. Hvis porselenet i pluggen blir vått av bensin vil det bli overslag i selve pluggen. Det kan være lurt å skjekke åpningen på pluggen også. Dette er noe jeg alltid tar på måfå... for stor åpning kan skape trøbbel. Sånn rundt 1,5mm åpning burde være greit.

Skal du justere forgasser så er dette det som funker skikkelig bra http://tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm

Foresten.... hvor mye olje har du i bensinen? Disse motorene vi bruker takler som regel mye olje, helt opp til 5-6%
                          Jeg brukte nok opp mot 4 % i den første bensinen jeg prøvde med. Deretter prøvde jeg nå i kveld Aspen sin 2t-blanding som har 2% med samme resultat.

Skal se om jeg ikke får tak i en ny plugg i morgen, ser dem har en tilsvarende på FK-butikkene.
                          Frank Thingelstad
                          2050 Jessheim

Comment

• TapZ
                            • Oct 2005
                            • 711

Har nå fått tak i en ny plugg, men det hjalp dessverre ikke.
                            Da begynner jeg å bli rådløs. Eneste jeg tenkte jeg skulle prøve var å kjøpe et nytt tenningsanlegg.

Men vil kan denne type oppførsel komme av tenningsanlegget? Den starter jo opp og går fint på tomgang?
                            Frank Thingelstad
                            2050 Jessheim

Comment

• joo
                              MFN Skribent
                              • Nov 2002
                              • 6936

Jeg mener nå ennå at du skal magre på L-nåla før du bytter tenningsanlegg...
                              Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

Working...