Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demontering av Irvine 120 2-takts-ringmotor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Demontering av Irvine 120 2-takts-ringmotor

    Følgende problem:
    Jeg skal bytte stempel og ring på en Irvine 120 2-taktsmotor med ring.
    Dessverre er demontering av stempelet en gåte. Vanligvis trekkes sylinderfôringen, etter det kan stempelet skyves bakover og stempelstange hektes av veivtappen.
    Med denne metoden flyttes stempelstanga kun 4 mm bakover - stempelstangen på denne motoren er 8 mm høy!
    Som alternative har jeg prøvd å lirke ut kryssbolten i stempelet. Det går heller ikke.
    Det finnes ingen åpning i huset for å ta ut kryssbolten og spyleportene er ikke dype nok.

    Er det noen som kjenner motoren og kan gi meg et hint?

    Hilsen Wolfgang

  • #2
    Heisann

    Jeg har Irvine 150 som er nesten samme motor.

    Byttet lager for et par år siden og der gikk det greit å trekke stempelarmen av veivtappen.
    Kan ikke skjønne at det ikke skal gå på din motor, for at du i det hele tatt skal få ut veiva så er det bare en vei den kan taes ut på, nemlig bakover, du må bare prøve å rikle og trikse litt for det er ingen annen metode for å få den ut på meg bekjent.

    Bare spør for sikkerhets skyld, hvilken posisjon står stempelet i når du prøver å trekke den av veivtappen? Oppe eller nede?
    Lykke til
    Last edited by bellanca; 22-06-09, 22:48.
    Futaba 10C Fasst
    Last Down 3XL V3
    Spirit Elite
    Primo
    Hellcat
    Sukhoi
    Pt 19
    Ucd
    Bossanova
    Giles 202
    Boomerang
    Mojo
    Ultra Stick
    Riva Silver X
    Laser 3d
    Hobbyrommet er fullt av leker.

    Comment


    • #3
      Var borti en motor for litt siden hvor rust på kryssbolten gjorde at råden ikke kunne skli sideveis. Det var et sant H.... å få den råden klar av veivtappen ja....
      Verdt å sjekke?
      Mvh
      Morten Aase

      Comment


      • #4
        Demontering er bare mulig med stempelet i øvre posisjon. Huset har et radialt "innstikk" (spor) som gir plass til nedre lager av stempelstange. I nedre posisjon blokkeres stempelstangen sideveis av dette sporet.
        Lurer på om bronsefôringen for veivtappen kan være montert med stempel og stanga på plass? Det som taler i mot er smøreboringene i lageret. Skal ta noen fotos når jeg er hjemme fra jobben.

        Fotos fra Irvin 120
        http://wtengines.hobby-site.com/joom...ex.php?lang=de
        Last edited by WTEngines; 23-06-09, 17:00. Reason: Link til fotos

        Comment


        • #5
          Hei, testet dette på min motor bare for å være sikker, etter 2 år på hylla var den treg å få av,men når du har fått den 4-5mm av tappen tar du en nebbtang og dra den forsiktig ut, bruk filt eller noe slik at det ikke blir hakk, funka som pokker nå.
          Attached Files
          Futaba 10C Fasst
          Last Down 3XL V3
          Spirit Elite
          Primo
          Hellcat
          Sukhoi
          Pt 19
          Ucd
          Bossanova
          Giles 202
          Boomerang
          Mojo
          Ultra Stick
          Riva Silver X
          Laser 3d
          Hobbyrommet er fullt av leker.

          Comment

          Working...
          X