Announcement

Collapse
No announcement yet.

SC motor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • SC motor

    Har en SC 40 motor jeg ikke helt helt får til å fungere.
    Den er tung å starte og når den først starter går den kun ca 2-3 min før den stopper.
    Tror dette må være et justerings problem, så dersom det er noen som har justeringstips så kom med dem.

  • #2
    Er det en ny motor??
    Har en SC53A som oppførte seg merkelig. Innkjøringen gikk greit (par tanker), bare justering på hovednålen. Ved en senere start ville ikke motoren gå, eller den gikk men døde ut etter kort tid. Det viste seg at jeg måtte justere tomgangsnålen ut 2-3 omdreininger. Men 2 dager senere, på stripen, ville den ikke gå lengre. Måtte justere tilbake tomgangsnålen til utgangspunktet. Nå går den som en klokke Ikke vær redd for å justere på tomgangsnålen....

    Tommy
    Mvh Tommy Fosland
    Tromsø MFK

    Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

    Comment


    • #3
      Motoren har gått ca 10 timer.
      Den fungerte helt fint, men så plutselig slo den seg vrang.
      Er det eventuelt en plass på nettet som har info om justering av SC motorer?

      Comment


      • #4
        Ehh, min har nå gått noen timer og begynt å fuske... Den går fint på bakken, men i luften blir den så fet at den tilslutt stopper! (Jero 10% og OS A3 plugg). Hvis jeg magrer den mer, går den seg varm. Har ikke fått justert/fløyet/testet noe mer på den, da jeg var litt uheldig under en nødlanding (grunnet motortrøbbel)...
        Mvh Tommy Fosland
        Tromsø MFK

        Hangaren: Pilot-RC Sbach 342 36% - DLE-120 | Pilot-RC Super Decathlon 28% - DLE-55 | EF Extra 300 88" - DLE-55 | EF Extra EXP 60" - Hacker A50-14XS | RFC Sbach 1m - Hacker A20-22L | Goblin 570 -Scorpion HK-4025-1100

        Comment


        • #5
          Jeg hadde også sc53, den gikk forsåvidt greit men elendig ytelse, jeg brukte os8 plugg. Byttet til irvine 53, en drøm i forhold på alle måter. Bedre ytelse,letter å justere og starte !!! Irvine er også relativt billig, så har dere råd, løp å kjøp.... Jeg ga opp sc motoren, og jeg er ikke den som lett gir opp.
          Low and slow with power to go !!

          Comment


          • #6
            Mye av problemet ved motorer produsert i østen er at de ofte bruker samme påmontert utstyr selv om de er litt forskjellig konstruert. Dette vil en som har litt peiling fort skjønne ikke alltid faller heldig ut."Alle" ser ut til å bruke samme effektdrepende demper. Putt på et tilpasset eksossystem og motoren spretter flere hakk opp i ytelse. Leste et annet sted at en hadde svært gode resultat med en norskprodusert Paulsenpotte. Dette systemet øker effekten kraftig og demper lyden betraktelig. Tegninger finnes også på modellfly.no is available for purchase - Sedo.com Er du fremdeles ikke fornøyd så skift også til en bedre forgasser. Da har du garantert en motor som er sprekere og går like stabilt som langt dyrere motorer.

            <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: baltus den 2002-05-18 00:03 ]</font>

            Comment


            • #7
              Jeg hadde også probl. med min sc40, den gikk ikke bra,tok en titt på forgasseren. Forgasser "tønna" hadde stor dødgang side veis. Slip av det u-gjengete partiet på skruen som holder "tønna" på plass, og til pass skruen så "tønna" går fint(på min skrue slipte jeg gjengene nesten helt ned).
              (Jeg har også en sc.53 den er den beste motoren jeg har, har små trimmet den litt ,den sitter i en cap231 m/røk-anlegg)
              En annen ting du kan gjøre med motorer som forandrer seg "mye" med tanke på blandings justeringer, kansje du bør ta opp forgasseren din og gjøre den rein med rødsprit e.l. det er sikkert noe som har kommet i fuel systemet ditt.
              --
              Knut Dahl
              Getting High By Flying Low

              Comment


              • #8
                Jeg har selv en SC motor, en SC46. Har sjeldent problemer med denne, kun små justeringer på dysa etter varmen i været etc... Har fått et tips om å legge på en ekstra topp-pakning for å bedre tomgangen.
                Vet ikke om det hjelper, men er verd å prøve.
                Med vennlig hilsen / Best Regards
                Freddy Ulvseth
                http://freddy.ulven.com/rc

                Comment


                • #9
                  Har sett flere eksempler på at tetning mellom forgasser og motor er dårlig. Sjekk om O-ringen tetter ordentlig. En annen ting som også ble nevnt her er potten. Del potten og ta ut dempeskiven. Effekten blir bedre og lydnivået øker marginalt.
                  Min erfaring med SC er også at de trenger usedvanlig lang innkjøringstid.
                  Et meget godt alternativ til SC er MVVS. Har meget god erfaring med disse motorene.

                  Morpheus

                  Comment


                  • #10
                    Lang innkjøring ja, jeg har en SC53, 4-takts motor.. har flydd den over den tiden det skal ta å kjøre inn motoren, men fortsatt så syns jeg den er litt "seig"...

                    Annet tips, etter trekk mutteren som holder forgasseren, jeg har klart å miste den bolten/skruen med mutter i lufta.. heldigvis var forgasseren der når det kom ned... hehe..
                    Klart å redde flyet med kontrollert en nødlanding...
                    Med vennlig hilsen / Best Regards
                    Freddy Ulvseth
                    http://freddy.ulven.com/rc

                    Comment


                    • #11
                      Du vet Ulven, det går raskere å kjøre inn en motor i benk også er det mye lettere å etter stramme alle skruer når en er ferdig med innkjøringa (før en setter motoren i flyet)
                      Kunne ikke dy meg (se annen plass i forumet).
                      Vingemutteren.
                      PS. Har du sjekket ventil klaringa? skal kontrollerse etter innkjøring!

                      <font size=-1>[ Denne Beskjed ble redigert av: Vingemutteren den 2002-08-31 00:48 ]</font>
                      Gert Hildrestrand.
                      Limets Venner.
                      Valdres Flyklubb Modell

                      Famous last words? Hey watch this!

                      Comment

                      Working...
                      X