Announcement

Collapse
No announcement yet.

supertiger90 2takt går ikke skikkelig oppned!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • supertiger90 2takt går ikke skikkelig oppned!

    har hatt 3 turer med min laser200 f3a modell nå.
    hver gang har motoren startet lett.
    elmen sliter med det samme som flere andre jeg kjenner som har 2 takter montert oppned.

    altså det som skjer her er at den starter. går på tomgang greit. gir jeg full gass med en gang. og den kommer rett opp på topp går reint på full gass så legger jeg den ned på halv gass da begynner den og gurgle litt ett par sekunder, viss jeg gir fullt igjen da så er den en tykk blå røyk og mye gurgling. jeg hører den sliter med og få unna alt fuelen.

    nytter ikke og ha den slik. jeg må kunne fly på halv gass også uten at den stopper..
    dette er på os nr8 plugg. har også prøvd rossi r4 cold plug. uten noen forbedringer.
    kan det ha noe så si at jeg bruker 5% nitro fuel? motoren har jeg kjørt i benk med mrf1515 tidligere uten problem. men jeg hadde nå en kanne 5% nå da.

    har prøvd alt slags innstillinger på lavfarts nåla uten at den slutter og gurle under pådrag. noen som har noe tips her ? tanken er tett og alt slikt er ok.
    eller er eneste utvei og bytte til en 91 4T ? jeg vet di går lettere oppned.

    er snakk om en supertiger 90 ring motor med orginal potte
    og apc 14x7 prop. di rundene jeg hadde den i lufta gikk den fint på fullturtall så tror ikke at propellen er for liten. det er dette med halv gass og så pådrag eller tomgang noen sekunder for lenge
    MvH Marius Leirdal

  • #2
    Det kan virke som den er litt rik i midtsjiktet. Nå er jo ikke Super Tiger motorene beregnet for lav nitro så at du kjører på 5% kan også påvirke det. Hvordan er høyden på tanken i forhold til motoren - kan være at trykket sammen med høyden presser for mye fuel inn i motoren.

    Ser at noen sliter med noe av det samme når tanken er full men når de har kjørt et par minutter så bedrer det seg. De har da gjerne optimalisert fult turtall på bakken og opplevdt at den leaner for mye ut etter hvert. Det de så har gjort er å la den gå noe rikt på bakken - 3 til 5 knepp ut på fullgassnålen og heller litt inn på tomgangsnålen.

    Ikke sikkert det vil virke for deg med å rike ut fullgass og leane litt på tomgang, men kan være verdt et forsøk.

    Jeg har hatt 5 forskjellige fly med hengende motor og brukt Webra, Os, Mvvs og SK motorer og har alldri opplevd at det har vært noe problem.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

    Mange fly og mye moro

    Comment


    • #3
      siden denne er montert oppned i en laser 200kropp der det ikke går an og montere den andre veier for motorbukken er laget for slik montering.
      så tuten på tanken. altså der som slangene kommer ut ligger ca på linje med motorfeste i blokka.
      så ligger jo da forgasseren litt lenger nede eller under tank linjen. er ikke noen andre måter jeg kan få gjort noe med dette tror jeg. jeg skal vertfall få tak i noe 15% nitro fuel og prøve det først før jeg går inn med noen andre inngrep.
      noen som har no tips til plugg på denne motoren ?
      MvH Marius Leirdal

      Comment


      • #4
        en løsning kan jo være å lage on board glow enkelt og greit med en celle på bryter fly med gløding på da burde den gå mye mer stabilt det er billige måten celle kan du få av meg.
        Ellers så seller de avanserte onboard glow som skrur seg på når pluggen trenger det men de koster jo litt da, når jeg tenker meg om så har jeg en sånn oxo ring meg du om du er innteresert
        Oi en perfekt landing

        Comment


        • #5
          Hei

          Hadde noe av det samme problemet som du.
          ST forgasserne har en 3 innstilling,nemlig halv gass,mellom tomgang og full gass.
          Trikset er å justere selve inntaksnippelen for fuel til forgasseren, løsne de 2 skruene som holder den fast og vri forsiktig, husker ikke helt hvor jeg havna,men mener selve nippelen pekte rett mot fremre monteringshull i selve motoren, når du er fornøyd med midrange så må du justere low end og high speed igjen, alle disse innstillingene henger veldig sammen på ST forgasserne, justerer du en ting må du justere alle.
          5% nitro er evig nok, med 15% kamuflerer du bare problemet og du kan risikere fortenning.
          Etter at dette er justert trenger den sjelden å røres igjen.
          Lykke til .

          Glemte å nevne at med 5% nitro og OS F plugg ble motoren vesentlig snillere og gikk penere. Castor olje i ST gjør godt
          Last edited by bellanca; 27-07-09, 01:21.
          Futaba 10C Fasst
          Last Down 3XL V3
          Spirit Elite
          Primo
          Hellcat
          Sukhoi
          Pt 19
          Ucd
          Bossanova
          Giles 202
          Boomerang
          Mojo
          Ultra Stick
          Riva Silver X
          Laser 3d
          Hobbyrommet er fullt av leker.

          Comment


          • #6
            Dette var lærerikt. Har selv vurdert Super Tigre motorer men har hørt at de kan være vanskelige å stille inn men når man først har greide er de veldig bra.

            Det er jo nesten 2500 kr spart i en 140 modell ved å velge f. eks 2300 istedenfor 140RX. Da har man til pipe og bend ved siden av.
            Espen Kvien
            Gruppeleder F3A
            Vingtor RC Club
            f3a.norge@gmail.com

            Mange fly og mye moro

            Comment


            • #7
              Prøv en OS #F plugg. De er så varme at de brenner all fuel uansett. Da kan du bruke litt rikere innstilling uten at den stopper av for mye fuel.
              MVH

              Jon Gunnar Wold

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jon Wold View Post
                Prøv en OS #F plugg. De er så varme at de brenner all fuel uansett. Da kan du bruke litt rikere innstilling uten at den stopper av for mye fuel.
                Stemmer det jeg brukte os f plugg på min spacewalker som jeg hadde supertiger 3000 i og den kjørte jeg straight på gikk som bare det og den stod på hode og ikke minst den ville bare gå på straight
                Oi en perfekt landing

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Superstar40 View Post
                  Dette var lærerikt. Har selv vurdert Super Tigre motorer men har hørt at de kan være vanskelige å stille inn men når man først har greide er de veldig bra.

                  Det er jo nesten 2500 kr spart i en 140 modell ved å velge f. eks 2300 istedenfor 140RX. Da har man til pipe og bend ved siden av.
                  Skjønner hva du meer, satt selv å var småredd de motorene,men har nå hatt mange av de og de er bare helt, ja super

                  De trenger dog en lang og god innkjørig.
                  Spesielt G2300 er veldig sterk og bra. Skulle alt gå til hel..... så passer OS 7D forgasser på den.
                  Futaba 10C Fasst
                  Last Down 3XL V3
                  Spirit Elite
                  Primo
                  Hellcat
                  Sukhoi
                  Pt 19
                  Ucd
                  Bossanova
                  Giles 202
                  Boomerang
                  Mojo
                  Ultra Stick
                  Riva Silver X
                  Laser 3d
                  Hobbyrommet er fullt av leker.

                  Comment


                  • #10
                    takk for mange god svar her

                    har loddet sammen en onboard gløding nå. holder på å lader denne så får vi se om det funker.
                    jeg har sitt litt på dem midrange innstllingene ja,
                    fant på st sine nett siden en ganske stor forgasserjusterings guide. var ganske omfattende akkurat med denne forgasseren her ser jeg
                    skal nokk få det til
                    MvH Marius Leirdal

                    Comment


                    • #11
                      jaja
                      da har jeg rota litt runt i garasjen i dag mens det pøs regnet ute

                      onboard gløding er montert med bryter
                      fiksa en ørlite hull i eksos slangen helt inne med tank nippelen.(bytta slange)

                      stilt midrange på forgasseren slik at nippelen peker mot motorfestet.
                      skrudde ut hovednåla litt og starta opp.
                      full tank og flyet sto heletiden rett vei altså motor ned under innstilling.

                      tunet inn hovednåla til den toppa på turtall og røyk passe.
                      litt under halvgass så stilte jeg inn lavfarts nåla til jeg var fornøyd med det.
                      gikk helt fint bare liiiten antydning til knatring i lyden liksom av og til. men ellers helt jevn og fint lyd på alle turtalls områder nå.

                      mulig midrage innstillingen er en anelse "lean" da jeg kan høre når jeg tar gassen forsiktig opp overgangen fra lavfarts nåla og over til mid og videre over til høy. ganske stilig faktisk. har kjørt opp en hel tank på på halvgass og full gass og litt tomgang og den stoppa ikke en eneste gang.
                      jeg vil påstå at jeg stoler på motorens gange nå. og det var godt jeg fant ut av det lille hulle som det lakk eksos trykk ut .

                      og det hjalp godt med onboard gløding og!
                      dette er ett en celler nimh batteri som sto i en gløder jeg hadde. fikk faktisk 4000mah innpå det og 1.39V fulllada med imax b6.
                      når jeg slo på glødingen så datt volten til 1.37 så satser på at det holder en dag på stripa. så jeg slepper og lade glødinga hele tiden.

                      har intrykk av at supertiger motorene er ganske bra motorer når di blir stilt rett. og ganske bra power i dem også.

                      håper jeg får mer glede av motor og fly når regne slutter her
                      MvH Marius Leirdal

                      Comment


                      • #12
                        Synd å måtte si det,men Super tiger kan nok være en noe vrang motor.
                        Last edited by HEIN; 31-07-09, 07:49.
                        Mc 24 Gold retro-Hott "Nerdemax de-lux"
                        Skal det værra seilfly, skal det værra skallstøpt..

                        Comment

                        Working...
                        X