Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vibrasjoner i bensinfly

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vibrasjoner i bensinfly

    Har en Somenzini Pitts med en RCGF 100 twin som jeg nylig startet. Har ingen erfaring med bensinmotorer. Motoren går som en klokke, men på tomgang vibrerer det ganske kraftig i hele flyet. Er dette normalt? Vibrasjonene forsvinner når man får litt turtall på motoren.
    Mvh
    Ståle

  • #2
    Er vel ganske normalt vil jeg tru, min og alle jeg har sett rister en god del på tomgang..
    Går det bra der borte ellers med deg?
    betennelse i flynerven..

    Comment


    • #3
      Jeg har samme fly med DA-100.
      På tomgang vibrerer høyderorerne en del.
      Blir vel bedre når du får kjørt motoren litt.

      Legg ut et par bilder av doningen da.

      Comment


      • #4
        Propell

        Om du bruker trepropell, så må du ballansere denne. Om du ikke har gjort dette allerede. Bruk en ballanserer og ha litt lakk på baksiden av det bladet som er lettest.
        - Ellers så rister alle "bensinfly" en god del. Ha Locktite på alle metallskruer - alt som kan riste løs, rister løst - før eller siden.
        - Om du orker ta bryet, så kan du montere motoren på gummiknotter. For å få inspirasjon på hvordan du gjør det, kan du sjekker Tony Clark's systemer. Men sett IKKE gummidemperne rett på motoren. Ellers så tror jeg det finnes tråder her på forumet som viser dette.
        Men som sagt så rister fly med bensinmotor en god del, spesielt ensynlindrede. To sylindrede rister litt mindre.


        mvh.: Jan Eirik.

        Comment


        • #5
          Takker for svar. Da anser jeg vibrasjonene som normale. Er en Mejzlik karbonpropell så den skal vel være rimelig balansert fra fabrikk. Stemmer som du sier Anders, er faktisk høyderorene mine også som vibrerer ganske bra. Skal se om jeg kan få lagt ut et par bilder av flyet når jeg kommer hjem fra jobb. (Bor i USA med 7 timer tidsforskjell, så er på vei til jobben nå)

          Ellers så går det bra her borte Tom Remi, men savner fedrelandet litt da, ikke minst klubbmiljøet i Bodø. Er ikke helt det samme miljøet her, Texas folk er rare.
          Mvh
          Ståle

          Comment

          Working...
          X