Unconfigured Ad

Collapse

Noen som tar full overhaling på bensinmotorer

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • elektrodude
    • Sep 2006
    • 1342

Noen som tar full overhaling på bensinmotorer

Har en 200ccm 3W motor som skulle hatt full overhaling.Mekker og tuller selv,men har ikke utstyr til å trykkteste forgasser,justere "flotørnivå" o.s.v. Motoren har fungert helt flott hele sesongen,men nå i helga trøbblet den. Ville ikke gå på tomgang, døde ut etter noen sekunder på tomgang. Slik som motorer oppfører seg når dei får falsk luft.
    Har lyst til å sende bort motoren og få en frisk og opplagt motor tilbake med nye pakninger,simmiringer++++ altså full overhaling. Hvem gjør en slik jobb?

Tar mye tid en slik stormodell, mer en hadde trodd faktisk
    Alt som kan fjernstyres.
    ---------------------------------------------
    The problem with nitro's these days are that they arent brushless.
    Electronics run on smoke... if you let the smoke out, they stop working.
    Steinar Kvarme.
  • jeeeeeeright
    • Mar 2008
    • 1052

Innbiller meg at RCPro.no tar service på bensinmotorer i alle fall...
    Remi A. Sørensen - 94877903
    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• bellanca
      • Apr 2004
      • 283

Om ikke Geir gjør det, så vet han helt sikkert hvem som kan.

Futaba 10C Fasst
      Last Down 3XL V3
      Spirit Elite
      Primo
      Hellcat
      Sukhoi
      Pt 19
      Ucd
      Bossanova
      Giles 202
      Boomerang
      Mojo
      Ultra Stick
      Riva Silver X
      Laser 3d
      Hobbyrommet er fullt av leker.

Comment

• elektrodude
        • Sep 2006
        • 1342

Ja får prøve med med geir tror eg.
        Alt som kan fjernstyres.
        Steinar Kvarme.

Comment

• Sniper
          • Nov 2005
          • 1386

Dette har jeg lurt på selv da jeg ofte ser på FG at de poster om at motoren har vært til "full service". Ofte blir det gjort en del med motoren også. Nå har jeg både 3W og DA som har gått 15 - 20 liter og bør kanskje tenke på det. Forhandlere bør vel kunne stå for motorservice?
          Geir

3D plane - 1D brain

Comment

• Jøllsrud
            • Oct 2007
            • 469

Hva blir gjort på servicer utenom å fikse gassere?

Ting bør jo ikke bli slitt i de motorne, de har jo en ganske lett jobb.

Comment

• elektrodude
              • Sep 2006
              • 1342

Originally posted by Jøllsrud
              Hva blir gjort på servicer utenom å fikse gassere?

Ting bør jo ikke bli slitt i de motorne, de har jo en ganske lett jobb.
              Man har jo kulelager,simmeringer pakninger,reedventiler,tennplugger og forgasser som du nevner, som kan bli slitt,selv ved lett bruk.
              Alt som kan fjernstyres.
              Steinar Kvarme.

Comment

• Eagle
                • Jan 2006
                • 1299

Jeg hadde iallefall ikke sendt inn en motor for service etter 15-20 liter bensin. Hadde det vært 15-20 timer gange, hadde det vært noe annet. Selv har jeg aldri hatt noen motor til service, mine har jeg kjøpt godt brukte, og bruker de mye selv, skifter plugger ved behov eller for hver 5. drifts time. Standard motorene til 3W er garantert 2000 timer gangtid, CS motorene 1000 timer.

Ved kræsj kan det være en fordel å få sjekket veiv o.l, så unngår man unødig slitasje og vibrasjoner. Ellers er rengjøring av forgasser et must av og til, og vet man om en lokal motorsag/gressklipper mekaniker, så fikser han dette lett. Eller man kan lære seg det

Googler man delenr som står på forgasseren, får man kjapt mange treff for steder man kan kjøpe komplette pakningsett for denne, de koster 20-30 kr. 3W Norge skal ha det ti doble.

Selv har jeg 2 stk 3W 200cc, en standard og en CS. Standard motoren har stått i 3.3 meter Yak'n min, denne motoren skal nå Blueprintes og modifiseres for mer ytelse. CS motoren skal inn i Yak'n i stedet, sammen med MTW RE3 Tuned Pipes. Burde gi Yak'n mer vertikal ytelse
                Knut Erik
                But it flies, so who cares??
                www.torqueroller.com
                Steikje galen
                www.skalamodellflyklubb.no
                www.teamflyingcircus.com

Comment

• Jøllsrud
                  • Oct 2007
                  • 469

Originally posted by elektrodude
                  Man har jo kulelager,simmeringer pakninger,reedventiler,tennplugger og forgasser som du nevner, som kan bli slitt,selv ved lett bruk.
                  Veit hvordan en motor er bygget opp. Plugger og gasser skjønner jeg.
                  Men bærelager og den biten bør jo holde lengre om man ikke kræsjer.

Ta f.eks en crossykkel 2takter til sammenligning. De går på mere eller mindre full gass hele tia, med meget ujevn motstand. Og de kjører en god del timer før de åpner opp og gjør noe som helst.

Derfor kan jeg ikke skjønne hvorfor en flymotor med ca 100hk pr\l skal trenge så mye service i forhold til en crossmotor som har over det dobbelte effektuttaket på samme volum..

Comment

• E&E
                    • Apr 2008
                    • 578

Ett stikkord kan være preventiv vedlikehold.

En modellflymotor på 200ccm som stopper når den ikke skal vil vel ofte føre til en rimelig kostbar landing. En crossykkel som stopper på værst tenkelig tidspunkt fører til et tapt løp. Kan sikkeret være kostbart det og.

Flyvedlikehold er basert på å ta vedlikehold før feil og stopp oppstår. En kan liksom ikke kjøre ut til siden å skifte viftereima i veikanten. Den må skiftes før en tar av.

Litt av denne filosofien kan brukes på modellfly å. Gå over utstyret, kontroller at alt er i orden og fiks hvis det trengs.

Akkurat hvor langt en bensinmotor kan gå før en må ta en overhaling vet jeg dessverre ikke. Men hvis fabrikanten går god for 2000 timer kan vel det være et utgangspunkt, med forgasser- og tenningssjekk ved passe intervall før det.
                    Olav Moe

-- Uttrykket "flyinteressert ungdom" forteller ingenting om din fysiske alder. --

Innholdet i min hangar, sånn ca

Comment

• elektrodude
                      • Sep 2006
                      • 1342

3W motoren eg har, har eg handlet brukt i usa. Så eg veit ikkje hvor mye den er gått,eller hvordan den er behandlet.Fikk den billig med 2 defekte tennings anlegg som eg sendte til tyskland for reperasjon. Det viste seg da att tenningsanlegga var fra forskjellig årstall,selv om det ikke skal ha noen praktisk betydning. Ønsker derfor en full overhaling for å liksom starte på "scratsj"
                      Alt som kan fjernstyres.
                      Steinar Kvarme.

Comment

• Eagle
                        • Jan 2006
                        • 1299

Å skifte lager på motoren din, er trolig ikke nødvendig, men om du demonterer motoren, noe som er enkelt, så finner du det fort ut. Så lenge ikke motorenhar vært veldig varm, så skal det mye til før et lager går. Det som derimot er et problem med 200'n, er hubben. Det sitter en sporkile mellom hubben og veivakslingen, og denne er veldig underdimensjonert. Den er mye mindre enn tilsvarende sporkile på en O.S 120 4 takt. Å skifte hub til stål, fixer ikke problemet, selv om 3W nå har kommet med ny og sterkere hub. Jeg har modifisert 2 motorer nå, og de funker perfekt, men det er endel arbeid, og jeg har fått fagfolk til å gjøre det for meg. En 200 er egentlig en 150 med større sylindre, og veiva og hubben tåler ikke kreftene som kommer.
                        Ang forgasseren, så er det en liten sak du kan gjøre der også. Om du har en Tillotson forgasser, så skift denne ut med en Walbro. Du får kjøpe en fra 3W, evnt få vite hvilken Walbro du trenger, og kjøp en på nettet, sansynligvis billigere.
                        Tillotson er veldig følsom på nålene, og membranen som sitter bak lokket i forkant på forgasseren, blir ofte ødelagt. Tegn på dette er når motoren plutselig ikke vil gå på tomgang, blir veldig tungstarta, og det drypper bensin ut av forgasseren hele tiden. Jeg har gitt min motor en mm mer fortenning, dette gav 150 omd/min mer på full gass. Mulig du har litt å hente der.

Har du gamle hubben av aluminium, med en rød magnet, så ville jeg beholdt den, og fått nye tenningsanlegg beregnet for 1 magnet.
                        Lurer du på noe, er det bare å ta kontakt. Jeg begynner å få grei kjennskap til 3W motorer og spesielt 200 cc'n.
                        Knut Erik
                        www.torqueroller.com
                        Steikje galen
                        www.teamflyingcircus.com

Comment

• elektrodude
                          • Sep 2006
                          • 1342

Joda,ser ingen problemer med å skru motoren i filler. Har utdannet meg som bilmekanikker en gang i tiden,så skjønner hva som foregår i en forbrennings motor Det var mer et utslag av latskap som fikk meg på tanken å sende greiene til "fagfolk".
                          God info du kommer med her om forgasser og hubb,takk skal du ha. Eg har alu hub med en magnet,og 2 tenningsanlegg/ twinspark. Det er tillotson forgasser som sitter på motoren,men har liggende en Walbro som skal vere til en zdz 210, kan tenke meg att den vil fungere på 3w motoren også.
                          Går ut fra att det sitter en simmering på utgående aksling på motoren,bak hubben. Er denne utsatt for unormal slitasje? eller har den ikke vert noe problem på disse motorene?

Har eit spørsmål til.Hvordan finner du tennings tidspunktet på 3w egentlig.På min motor må man vri akslingen raskt forbi ØD for å få gnist på pluggene,så det blir svært unøyaktig å vri på denne og ha en skrutrekker i plugghullet. På min zdz kan eg vri sakte rundt akslinge til gnisten kommer,for så å se hvor mye fortenning man har.
                          Alt som kan fjernstyres.
                          Steinar Kvarme.

Comment

• Eagle
                            • Jan 2006
                            • 1299

For å sette riktig tenning, så gjør du følgende:

På hubben er det et lite hakk, dette sitter i bakkant på hubben. Det sitter på venstre side av hubben(klokka 9) når magneten står rett opp. Det er oxo et tilsvarende hakk på selve "snuten" på motoren, på venstre side sett forfra. Når disse hakkene står mot hverandre er stempelene på topp, dead senter. Da skal tennings sensoren dekke halve den røde magneten på hubben. Magneten kommer da fra høyre mot sensor, sett forfra. Jeg justerte sensoren min slik at den dekker 2/3 av den røde magneten. Fikk litt mer guffe da, men dette må du prøve deg frem med. Er ikke sikkert det blir det samme på din motor.

OM du finner ut at stemplene dine ikke er på topp når disse hakkene står mot hverandre, og at den røde magneten slett ikke er der den burde være i forhold til sensoren, så er det stor sjangs for at sporkilen mellom hubb og veivaksel har røket, og at hubben har begynnt å rotere på veiva. Da vil motoren gå dårlig pga ettertenning. Men dette finner du ut.

Håper dette var svar på det du lurte på
                            Knut Erik
                            www.torqueroller.com
                            Steikje galen
                            www.teamflyingcircus.com

Comment

Working...