Unconfigured Ad

Collapse

Tenning og RX på samme batteri, erfaringer?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • affa
    Administrator
    • Jul 2002
    • 5877

Tenning og RX på samme batteri, erfaringer?

Har i alle år flydd på forskjellige batterier og hatt lengst mulig avstand mellom disse, men er det strengt tatt nødvendig? Greit nok i "gamle" dager og 35 båndet, men i dag er det ikke mye forstyrrelser å spore på 2.4GHz systemene.

Monterer en 73" Yak nå og er fristet til å kjøre alt på ett 2S3000 mah LiFE batteri med evt separate brytere eller kjøre alt på 1 batter og 1 bryter? Vet at det ikke gir redundante systemer, men så snakker vi heller ikke stordoning.

Noen som har testet dette og hvordan fungerer det mot 2,4GHz systemet?
    • 1530

jeg vet at dette fungerer fint.er det ingen forstyrrelser på bakken så er det heller ingen forstyrrelser i lufta, det er min erfaring, men om ikke vekta har noe å si så sett i 2 batterier. jeg for min del skal ha 2s lipo med 8a bec, dle30/extra260 178cm.
    trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
    trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
    arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
    PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
    homemade quad med diverse elektronikk.
    noen depronkjerrer.
    futaba10c 2.4ghz.
    radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• affa
      Administrator
      • Jul 2002
      • 5877

Jeg tror også dette fungerer bra, men tenkte å høre hva folk hadde av erfaringer.

Jeg kjører ikke LiPO på vinteren så blir LiFE for egen del. Nye Hyperion LiFE er gode på kapasitet og meget lette. Dessuten går de fint uregulert på servoene så trenger kun eb ebkel step-down på tenning.

Comment

• Litespeed
        • Jun 2005
        • 1064

Har kjørt det opplegget på en Aeroworks 120 med Zenoah 26 med elektronisk tenning og 2,4 ghz Fasst Futaba , brukt 1 batteri på 3300mah på både mottager å til tenning det holder ihvertfall til 2 fulle tanker.....no problem
        Øyvind

www.ahmfk.com http://sportwing.no/ http://hp.nlf.no/

Comment

• lillejon78
          • Dec 2005
          • 1530

jag har 2s rhino 3700mah,holder sikkert 30tanker:P
          trex-600-NSP-FBL 0s55hz,beastX,align ds610,ds650.
          trex-550e. FBL align ds610.ds620. beastX, castle esc &bec, EDGE 553mm.
          arf jupiter med magnum 52 med ukjente servoer.
          PA katana MD elektro med ymse elektronikk.
          homemade quad med diverse elektronikk.
          noen depronkjerrer.
          futaba10c 2.4ghz.
          radiostyrte bilær med reservedeler liggende klart

Comment

• Larsern
            • Sep 2007
            • 756

Har kjørt med kun ett batteri til mottaker og tenning på flere fly over lengre tid, og aldri hatt så mye som ett hikk. Spektrum/JR 2,4.

På AR7000 og R921 har jeg loddet tre ledninger ut fra batteri slik at jeg får to tilførsler med to brytere til mottaker, og en egen tilførsel rett fra batteri med egen bryter til tenningen.
            På AR9100 har jeg kjørt tenning fra "mottakeren" da det er kun satelittene som er reelle mottakere.

Lars.

Comment

• Olavjoergensen
              • Jun 2005
              • 2208

Jeg har testet flere utgaver av dette med tenning vs rx og forstyrrelser på 35 mhz båndet.
              1. Jeg har hatt og har servoer og mottaker helt inntil tennings anlegget.
              2. Tennings batteri i umiddelbar nærhet av andre batterier og rx.
              3. Tenning og RX henter strøm fra samme batteri.
              4. Powerbox i nærheten av tenninngs anlegg
              Jeg har aldri opplevd en eneste forstyrrelse av noe slag noen gang på disse modellene, hvertfall ikke som er meg merkbart. I det ene tilfellet hadde jeg en "logger"
              som telte hvor mange ganger powerbox`n valgte å bruke mottaker 2 isteden for mottaker 1 p.g.a signal kvalitet. Denne driftet alltid fra mottaker 1, ikke et eneste bytte skjedde i følge logger`n. Dette gjelder enn Emcotec powerbox som har 2 mottakere og bruker mottaker 2 om mottaker 1 skulle finne på å feile, eller om signal kvaliteten blir dårlig på mottaker 1.
              Radio`n som er brukt er Graupner MC-24, med Graupner mottakere.

Mvh OJ
              Olav Jørgensen
              Low & fast

Comment

• affa
                Administrator
                • Jul 2002
                • 5877

Da kjører jeg på. Blir AR7000 mot min JR 12X i denne

Comment

• mavpro
                  • Jan 2007
                  • 53

Interessant lesing! Jeg hadde aldri tenkt på dette før, men for noen uker siden tipset en kompis meg om at dette både er fullt mulig, og forsvarlig.

Jeg er nå snart ferdig med en SebArt SU 29 på 2,6 m. Her bruker jeg en 35 mhz Weatronic 10/20 mottaker, og PowerBox sine 2800 mAh batterier. I nesa sitter en 3W 106, og tradisjonelt hadde jeg gjort klar en 3300 mAh batteripakke til tenninga. Radioen er en JR 12X.

Siden Weatronic'en leverer stødige 6V ut, har jeg nå bestemt meg for å teste systemet med strøm direkte fra mottakeren til tenningsanlegget. Jeg startet en tråd på RC Universe http://www.rcuniverse.com/forum/fb.asp?m=9497344 , men her var det ikke mange godord å få. Uansett akter jeg å teste, siden modellen nå balanserer perfekt uten dette 330 gram tunge batteriet i nesa. Totalt sett vil jeg spare en god halvkilo dersom det viser seg å fungere.

Noen som vet om det vil hjelpe ytterligere med en ferrittring plassert på ledningen til tenningsanlegget?

Comment

• jeeeeeeright
                    • Mar 2008
                    • 1052

Bruker selv et 2s5000mah lipo i en Aeroworks 50cc Yak til alt sammen. Har et "Smart-Fly Powersystem eq6 (for lite kanaler på radioen, og jeg hater y-kabler) som i tillegg til å "splitte kanalene" på mottakeren min, regulerer spenningen ned til 6volt. Bruker en ledig servoutgang på denne til å gi strøm til tenningen.
                    Kjempeflott løsning, og den eneste grunnen til å bruke et så stort batteri som jeg har et at flyet mitt ble for lett i nesa. Powersystemet tillater også bruk av 2 batterier direkte (2 strøminnganger) og vil veksle mellom disse etter behov, i tillegg til å ha innebygget optisk cut-off.
                    Remi A. Sørensen - 94877903
                    Leder i Lofoten RC-Klubb

Comment

• yak
                      • Mar 2008
                      • 302

WRC Wike R/C Products IBEF Ignition Battery Eliminating Filter - For UNREGULATED LiIon or LiPoly

Last edited by yak; 17-02-10, 10:30.

Comment

Working...