Unconfigured Ad

Collapse

Starte motoren for første gang.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilroy
    • Nov 2007
    • 27

Starte motoren for første gang.

Har nettopp kjøpt en 52 motor, så lurer eg på om det er noe spesielt eg må tenke på den første gangen eg skal starte motoren?? Bortsett fra fet blanding selvfølgelig.

Takk for alle gode svar!
    Alt som går opp... kommer garantert ned igjen! spørsmålet er om du koste hele plassen etterpå :-S
  • obelix
    • Mar 2004
    • 471

Gratulerer med ny motor
    Nei ikke så mye å si annet enn at du kan klappe den litt og snakke pent til den de første turene.
    Innkjøring med noe fet blanding men ikke for fet da vil den stoppe for deg i lufta om du skal fly den inn da...

Lykke til
    Oi en perfekt landing

Comment

• joo
      MFN Skribent
      • Nov 2002
      • 6936

Er gjerne anelsen forskjell i innkjøringsprosedyrer avhengig av merke, ABC, ring osv. Greit å følge anvisningene til fabrikanten.
      Sørg for at propellen sitter fast, pass fingrer og øyne
      Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• Jon Wold
        • Sep 2002
        • 949

Jeg ville definitivt fått hjelp første gangen man starter en glowmotor. Men jeg tror også du kommer langt med å lese bruksanvisningen fra perm til perm. Alt står jo der.
        MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• lacappuchino
          • Oct 2007
          • 1342

Jeg tror at nyere motorer i dag er så suverent nøyaktig laga at det ikke krever så veldig mye innkjøring, annet enn en fetere blanding de første turene. Det har hvertfall jeg blitt anbefalt av flere i klubben som har drevet med det her siden de første lineflya kom, og som fortsatt er aktive.

Gjorde det selv på spit'en min, som har en tilsvarende motor, og den går så det ljomer!
          Honeybee CP 2

Comment

• Jon Wold
            • Sep 2002
            • 949

Om en motor er ny eller ikke har ikke så mye å si, men om det er ring eller ABC/ABN har det.

Stol heller ikke blindt på det veteranene har å si. Jeg har opplevd mye vranglære fra folk som har erfaring fra bla. linestyring, ting som å starte på full gass, kjøre inn motor på straight fuel osv.

Jeg synder mot det selv såklart men det aller beste er å kjøre inn motoren i benk. Fly ikke med en uinnkjørt motor med mindre du vil trene på dead-stick landinger og du liker å lime understell.
            MVH

Jon Gunnar Wold

Comment

• lacappuchino
              • Oct 2007
              • 1342

Er vel her de individuelle filtrene som kalles 'erfaring' bør virke inn. Jeg har selvsagt hørt ting fra andre veteraner som ikke helt har klart å følge med i tiden, men de er i fåtall ihvertfall i mitt miljø.

Det jeg derimot har opplevd, (og som jeg synes er verre) er folk i nybegynnerfasen slik som meg selv, som leser ting på nettet, og blindt adopterer disse "faktaene". Finner mye bra på nettet, men man kan ikke ta alt for god fisk heller.

Har man aldri rørt en glow-motor før, så er det absolutt best å få hjelp av noen. Dèt er det hvertfall ikke noen tvil om
              Honeybee CP 2

Comment

• Te-raptor
                • Jul 2004
                • 693

Selv har jeg kun brukt glow, ingen firtaktere riktignok men det har blitt noen totaktere.
                Jeg peier å kjøre motoren på bakken de første par tankene, du trenger ingen benk -bare bind fast halen hvis du vil slippe å holde det.
                Når jeg kjører motoren på bakken lar jeg den gå såpass rikt at jeg kan holde en stund på toppen uten å brenne meg, og varierer turtallet litt i intervaller etter en 1/2 tank. At spytt skal koke bort på toppen under innkjøring på bakken syntes jeg hørtes ut til å være i varmeste laget.
                Etter dette justerer jeg høy og lavnål slik at motoren holder seg i gang og reagerer på throttle uten å stoppe, den kan gjerne gå og gurgle litt. Fly så noen tanker med litt "følsom" throttlestikke" og hold deg i en høyde/avstand hvor du føler deg trygg på at du kan gli inn å lande uten motor.
                Etter noen tanker kan du begynne og optimalisere innstillingene.

Dette har ihvertfall funket fint med mine motorer.
                Terje

Comment

• Guest

#9 Unapproved
                  Her står det også mye bra. Selv om motoren din er ny.

http://www.modellflynytt.no/showthread.php?t=4840

Men du har kanskje lest dette alt

Comment

Working...