Unconfigured Ad

Collapse

Kan motoren ruse ut?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kilroy
    • Nov 2007
    • 27

Kan motoren ruse ut?

skal starte en 52 2 taks motor for første gang, men har liten erfaring med glowmotorer. Kan motoren ruse ut når eg starter den? I hvis den skulle gjøre det, hvordan får eg stoppet den raskest mulig? Eventuelt må eg ha litt gass for å få starte den?

Skal motoren kjøres inn helt på tomgang? eller skal den ha litt turtall?

Har lite erfaring på området, så tar i mot de tipsene eg får
    Last edited by kilroy; 09-12-09, 23:17.
    Alt som går opp... kommer garantert ned igjen! spørsmålet er om du koste hele plassen etterpå :-S
  • hiTmanhiT
    • Jun 2008
    • 131

Veit ikkje heilt kva du meiner med "ruse ut", men det er iallefall noke eg aldri har hørt om.

Du må sikkert gi litt gass for å få start på den. Men ikkje masse.
    Følg manualinstruksene som følger med så godt som mulig.

Du kan godt gi turtall når du kjører inn. Eg har kjørt mine 2 glowmotorer litt på bakken, justert de på nålene skikkelig(som krever full gass), så har eg kjørt de helt inn i lufta.

For å stoppe motor stenger du bare throttle helt. Ikkje hiv noe inni den, og prøv heller ikkje å stoppe den med foten din(det kommer mest sannsynelig til å få stygge konsekvenser)

Dette er bare info basert på min lille erfaring med glowmotorer. Det beste er å få hjelp av noen som kan slike motorer godt.
    Besøk http://www.mortenbilet.net for testar, bilder og tips om RC-fly!
    Interessert i RC? Besøk #radiostyrt @EFnet eller #rchobby @QuakeNet!(Samme kanal på forskjellige servere)

Comment

• kilroy
      • Nov 2007
      • 27

Med "ruse ut" mener eg at turtallet bare øker og øker ukontrollert.

Så servoen som går til throttle skal være slik at når eg dra stikka helt i null så stopper motoren?? i så tilfellet; vil ikke dette føre til at eg kan stopper motoren i luften? :S
      Alt som går opp... kommer garantert ned igjen! spørsmålet er om du koste hele plassen etterpå :-S

Comment

• skoolsen
        • Mar 2009
        • 193

Sett opp servo overføringen slik at, når throttle stikka er helt bakover, altså tomgangs stilling, da har du 1mm åpning på throttle sleiden/spjeld. Da kan du bruke trimmen til å stoppe motoren med (lukke igjen den resterende ene millimeteren)
        Du kan da også justere tomgangen med trimmen.
        Noen sendere har også en trottle stopp knapp.
        Magnar Schou Olsen

Comment

• kilroy
          • Nov 2007
          • 27

Tusen takk!

Det var jo faktisk genialt!

Har lite erfaring med glowmotor! Er det noe eg må være obs på den første gangen eg starter motoren??

Comment

• skoolsen
            • Mar 2009
            • 193

Pass på så du ikke kjører den for varm, ta litt spytt på toppen, det skal koke sakte bort,
            Koker det bort med en gang er den for varm, Start motoren å la den gå på 1/4 gass i 2-3 min, pass tempen, motoren utvikler mer varme når den er ny og kan fort bli varm, rik blanding selvfølgelig, 2-2,5 runder på hoved nåla. så lar du motoren bli helt kald, før du fortsetter på samme innstillinger i 10 min ca. la motoren bli kald igjen, øk nå til 1/2 throttle
            10-15 min, du kan begynne å skru nåla gradvis inn, men pass på at det kommer masse uforbrent fuel fra eksosen (det er fuelen som kjøler)
            La motoren bli kald igjen, øk til 3/4 throttle kjør i 10-15 min. igjen samme prosedyre, pass tempen. La den bli kald igjen. så gir du full throttle, gradvis fortsetter du å skru nåla inn, men pass på att den går rikt alikevel.
            Resten kjører du inn mens du flyr, Noen tanker med rik blanding.
            Motoren går bedre og bedre etterhvert, når du så skal justere motoren riktig, skrur du nåla inn til du får max turtall og derretter noen klikk på nåla ut igjen
            Juster alltid hoved nåla før du tar tomgangs nåla.
            Juster ett klikk av gangen og la motoren stabilisere seg mellom hvert klikk,
            I bruks anvisningen skal jo prosedyren for innkjøring stå, Kan gjøres på flere måter
            Last edited by skoolsen; 10-12-09, 00:26.
            Magnar Schou Olsen

Comment

• Lazy Bee
              • Mar 2003
              • 212

Hold fingrene ute av propellen
              Ikke stress, det kan raskt føre til at man får hånden inn i propellen.
              Rolf Bakke
              Mine RC filmer på YouTube:
              http://www.youtube.com/user/KapteinKUK

Comment

• kilroy
                • Nov 2007
                • 27

Takk for svar!

men eg ting eg lurer på; skal eg la motoren gå litt på tomgang i begynnelsen av alle de "stegene" du snakker om?, slik at den kommer litt opp i temperatur før det høye turtallet.
                Trodde ikke høy turtall var bra for en kald motor.

Comment

• skoolsen
                  • Mar 2009
                  • 193

Det kan du godt gjøre,
                  Den blir fort varm
                  Magnar Schou Olsen

Comment

• beaverkrasher
                    • Dec 2009
                    • 6

Originally posted by kilroy
                    Med "ruse ut" mener eg at turtallet bare øker og øker ukontrollert.

Så servoen som går til throttle skal være slik at når eg dra stikka helt i null så stopper motoren?? i så tilfellet; vil ikke dette føre til at eg kan stopper motoren i luften? :S
                    Her kan du justere tomgangen slik at du har stikka helt tilbake, med trim i midtstilling mens motoren "maler". og når du drar trimmen bak, stopper motoren. Da er du sikret at motoren ikke stopper i lufta. har den selv slik på min beaver, og det funker supert om man må stoppe motoren fort.

Comment

• pleym
                      • Dec 2001
                      • 909

Eneste måten du kan få motoren til å "ruse ut" er hvis du mister propellen slik at den går uten belastning. Det er ikke noe jeg pleier å bekymre meg mye over

Comment

• TrondD
                        • Feb 2008
                        • 172

Vi hade en litt artig episode på stripa vår for noen år siden. En student som bodde i byen kom for å prøve en gammel hjemmelaget trainer. Tre-millimeter finer over alt, og en gammel Supertiger 60 motor. Flyet veide minst seks-sju kilo.
                        Under takeoff ble 120 meter stripe litt for kort. Flyet passerte veien i enden av stripa på full hyl. Her ble det litt for humpete og minst halvparten av propellen forsvant. På begge sider. Men det var ikke snakk om å gi seg. Full gass og hinsides turtall utover åkeren.
                        Så ble det plutselig stille.
                        Han rusa'n helt ut.
                        Trond Dullerud
                        Trondheim Modellflyklubb

Comment

Working...