Unconfigured Ad

Collapse

Må en 4 takter ha trykk til tanken?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • strofe
    • Sep 2004
    • 249

Må en 4 takter ha trykk til tanken?

Har et ønske om å slippe å ha potta utenfor cowlingen. Dette kan løses ved å bruke en flexirør i steden for potte, men jeg mister da trykknippelen.... Hvor viktig er det å ha trykk til tanken??
    Motoren det er snakk om er en RCV 130 montert i en Spitfire. Det er mao ikke snakk om 3D flyging men skala.
    Er det noen som har noen erfaringer å dele??
    Mvh
    Bent Andreassen

Harstad Modellflyklubb på Facebook
    http://www.facebook.com/#!/groups/313467363926/
  • Superstar40
    • Dec 2002
    • 1667

I en artikkel i RCME i fjor så var det temaet omhandlet og konklusjonen var at det ikke var nødvendig. Forutsetningen var riktig plassering av tank og størrelsen på tanken. Har selv ingen særlig erfaring med 4t men har kjøpt et fly nå med en YS 110 så da må jeg lære å håndtere det også.

Kan eventuelt finne frem artikkelen og kopiere den og sende den over til deg.
    Espen Kvien
    Gruppeleder F3A
    Vingtor RC Club
    f3a.norge@gmail.com

Mange fly og mye moro

Comment

• Te-raptor
      • Jul 2004
      • 693

En mulighet er jo å bruke en pumpe. Husk da bare på at du også må slippe luft inn i tanken.
      Terje

Comment

• Olavjoergensen
        • Jun 2005
        • 2208

Skal ikke gi deg noe fasit svar, men har testet uten pottetrykk på 4-takt. Har fungert fint stort sett, men har enkelte ganger fått stopp på motoren også som jeg tror skyldes at tanken ikke hadde trykk. sett inn en perry pumpe da vel
        Har en ny liggende som jeg kan sende deg om du trenger den, jeg trenger den ikke lenger!

Mvh OJ
        Olav Jørgensen
        Low & fast

Comment

• strofe
          • Sep 2004
          • 249

Å ha en motor som av og til stopper pga pottetrykk er ikke et tema!
          Ser andre steder på forumet at det ikke er helt enkelt å justere perry pumpene/ motoren helt riktig, har jeg oppfattet dettte riktig eller er det en smal sak å få det til??

Jeg har plagdes noe så inni det røde helv.......med denne motoren til nå, men etter hvert ser det ut til at ting begynner og ordne seg. Derfor har jeg ikke så veldig lyst til å gå for en løsning som kan gi meg mer trøbbel. Da skal jeg heller ta hull til potta
          Mvh
          Bent Andreassen

Comment

• Karl H.
            • Mar 2006
            • 1452

Er det ikke mulig å få plass til potte og flexirør? OS har rør som passer til motoren.
            Flexible Exhaust Pipe 1414A. Har slike selv til mine motorer.
            Karl Hans Glommen.
            Mjøsa Modellflyklubb

Man har ikke mer moro enn man kjøper sjøl.

Comment

• yak
              • Mar 2008
              • 302

det enkleste er det beste,sett trykknippel i potta
              jeg hadde et tilfelle hvor trykknippelen kokset igjen,da stoppet motoren ved full gass under takeoff.det skjedde flere ganger bare flaks at jeg reddet flyet
              borret opp hullet i trykknippel,har fungert problem fritt etter det
              når tanken mistet trykket så måtte jeg skru ut dysenålen,for å kompensere for manglende trykk,det resulterte i større fuel forbruk ,mindre trekkraft,dårligere gange i motoren

Comment

• strofe
                • Sep 2004
                • 249

Originally posted by Karl H.
                Er det ikke mulig å få plass til potte og flexirør? OS har rør som passer til motoren.
                Flexible Exhaust Pipe 1414A. Har slike selv til mine motorer.
                Har et slik flexirør men det er ikke plass til det +potta uten at potta blir hengende langt utenfor cowlingen. Ønsker selfølgelig som alle andre å ha minst mulig hull i cowlingen, men noe må det jo bli Det heller nok mot at jeg tar litt større hull slik at vel halve potta kommer utenfor!!

Godt Nytt År !!!
                Mvh
                Bent Andreassen

Comment

Working...