Unconfigured Ad

Collapse

Lett mishandlet O.S 50 Hyper?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johanngj
    • Nov 2007
    • 533

Lett mishandlet O.S 50 Hyper?

Tok idag ifra hverandre min helimotor etter litt fusking sist jeg fløy. Regnet med at det var dags for et pluggskifte, samt bytte av slanger. Men ville i samme slengen ta fra hverandre motoren for å se hvordan ting ligger an. Er såvidt jeg vet 3. eier av denne motoren, men den har alltid oppført seg eksemplarisk. Ville sjekke om det kanskje var dags for å bytte baklager.

I allefall fikk jeg meg noen overraskelser da jeg åpnet motoren. For det første har forriger eier mest sannsynlig limt kjøletoppen og sylinderforing sammen! Denne kom ut i én del, og ble seende ut som en blå sopp på mekkebordet. Det var også en del rester av lim i mellom topp og veivhus. Ikke at det gjør så mye, men det er jo litt kompliserende hvis man vil bytte stempel og foring. Videre fant jeg ut av veiven hadde slark mot råden, og man kunne dreie akslingen bittelitt att og frem uten at råden var i bevegelse. Ellers var bunnen av råden stygt opppripet, og det samme var veivhuset der råden dras med rundt. Dette sees på bildene. I tillegg var det et sett med grove "tigerklør"-lignene riper litt fremfor der råder går rundt.

Stempelringen var heller ikke sentert på pin'en sin, og så tynnslitt at den passet alle veier.
    Alt i alt ser det kanskje ut som at det blir bestilt en Align 55 litt tidligere enn først antatt. Men baklageret var fint, hvertfall. Jeg endte med å rense alt, og skifte plugg og fuel slanger. Får se i morgen om det gjør susen. Motoren har gått smertefritt med unntatt av noen feilslag igår, så jeg dropper å kjøpe inn nytt setup, råde, veiv, og stempelring i denne omgang. Sparer heller til en 55'er. Motoren går til den stuper, og i mellomtiden fortsetter jeg å øve på auto

Da jeg sentrerte motoren ved å spinne start coupleren så fant jeg at servokabelen fra den ene cyclic-servoen har ligget inntil og knisset mot setskruene i coupleren hver gang jeg har startet. Den hvite signallederen var nesten helt slitt over Burde selvsagt ha oppdaget dette tidligere, men litt vanskelig å se hva som skjer der nede. Så kan bare oppfordre alle andre til å se at ledningene fra cyclic-servoene ikke ligger inntil på sine helier.

Dette er ment med en useriøs undertone, og jeg har ingen intensjon om å kritisere tidligere eiere om dere leser dette.

Nyttårshilsen fra mekkerommet!
    Attached Files
    27
    Ja, men slikt er normal slitasje.
    18.52%
    5
    Ja, og du er UANSVARLIG som velger å fly videre.
    11.11%
    3
    Ja, men bare kjør i vei, og spar til neste motor!
    70.37%
    19
    Last edited by johanngj; 01-01-10, 21:35.
    Med vennlig hilsen
    Johannes Gjessing GMFK
    || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||
  • Te-raptor
    • Jul 2004
    • 693

Har det ikke fra tid til annen vært folk som har anbefalt å bruke epoxylim som pakningsmiddel mellom potte og motor? Det er sikkert også noen som har tatt dette videre og prøvd det samme andre steder i motoren, f.eks i toppen. Vet jo ikke om det er det som er tilfellet her, men det kan jo høres slik ut?
    Terje

Comment

• Øyvind M
      • Oct 2008
      • 837

jeg synes du er uansvarlig. kjøp ny motor og det ASAP. det må såklart være 55 ja.
      dx7

Trex 700LE - beastX - bls251 - align 91H - hatoriSB20FH2 - ar7100r - 3xbls451 på2SLIPO - switchglopro
      Hobbyking Radjet800 - Turnigy 2836-2350, turnigy plush 60amp, 4s turnigy lipo
      Løten MFK
      Stay Frosty

Comment

• roadrune
        • Jul 2007
        • 2292

Går fint det, det er jo så enkelt å autorotere med 50 size uansett
        Hilsen Rune Marcussen

MSH Protos500 DS3517 DS3500 V-Bar
        T-Rex 600n YS50 DS8717 DS8900 V-Bar
        JR DSX9

Fitjar Modellflyklubb
        ---------------------------------------------------------------------------
        Tyngdekraft- ikke bare en god ide, det er loven!

Comment

• joo
          MFN Skribent
          • Nov 2002
          • 6936

Ta en runde med smergel og slip vekk et par tiendedels mm av underdelen av råden slik at den ikke subber i veivhuset. Da unngår du at det kommer metallspon fra subbinga inni motoren, det kan jo skrape sylinderveggene. Sett sammen tingene og fly videre, mens du sparer til ny motor. Denne slipinga burde ikke lage mye ubalanse i motoren tror jeg...?

At servokabler kan subbe/gnages/smeltes kan dessverre skje. Uansett hvor mye man forsikrer seg om at kablene er lagt rett kan man overse noe.
          Jeg tabba meg på min C-ARF Extra for et par år siden. Kjøpte den brukt, og skrekk og gru hvordan kablene inni modellen var lagt! Piskantenne var montert, men antenneledninga ikke kappet til. Overskuddet lå kveliet opp ved mottakeren Opto-killsystem montert, men alle bryterne var samlet ved mottakeren slik at der var null separasjon mellom tenning og kabling/mottaker. Jeg rydda opp i sakene og var svært så fornøyd. Men så var det ut med hele motordomen for å støpe i sprekker som hadde oppstått rundt firewall. Da jeg monterte domen og motoren med cannister klarte jeg å overse at kabelen til throttleservoen ikke var sikra skikkelig. Den endte opp med å touche cannisteren... Og jeg som gikk over hele modellen for å forsikre meg at føringene var idiotsikre Vel, på flight nummer 2 eller 3 døde motoren i lufta, men i god høyde så det var helt kurant å komme ned. Ble jo bare en glider, og da føler jeg meg tryggere på landingene.
          Alt var smeltet sammen på cannisteren, så det var med andre ord full kortslutning. Aner meg at SmartFly`en berga meg siden denne kortslutninga ikke la alle servoene døde Så mye for den jobben med å rydde opp i og sikre kablene!

Joda, det bør være en vane å gå over sakene jevnlig på hobbyrommet og se etter slikt som gnag osv osv. Vet mange gjør det, og dere som kanskje ikke gjør det kan gjerne innføre dette som en vane Har satt sammen mitt første "ordentlige" helikopteret på mange år, og jammen var der mange skarpe kanter som kablene skulle passere. Mye jobb å legge på kraftig tekstiltape der kabler førtes gjennom slike feller. Men så føler man seg ganske sikker når jobben er gjort. Men kan hende har jeg oversett noe likevel...?
          Absolutt ikke NLF-medlem lenger!

Comment

• arhennie
            • Mar 2008
            • 4316

Var det meg ville jeg sjekket hva det koster å fikse den. Og blir rep kosten for stor hadde jeg kjøpt ny motor med det samme. Finnes jo en del brukte også, men en OS 50 koster ikke mye fremfor hva en kræsj kan koste. Det er jo typisk at motoren stopper i et ugunstig øyeblikk. At den tynnslitte ringen knekker kan være nok.
            At det er uforsvarlig synes jeg egentlig ikke. Ikke annet enn mot det stakkars helikopteret...
            arhennie

MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
            http://hadelandmfk.no/
            www.henniehobby.no/arne

Comment

• johanngj
              • Nov 2007
              • 533

Ja da er den ikkeoverhalte motoren testfløyet, og resultatet var todelt. Den startet og throttlet som vanlig, men hadde helt rått med power sammlignet med forrige flight. Orket endeløst med aileron og elevator tic-tocs, og pumpeøvelser og climbout var enestående.

Men etter en halv tank, så var det som noen trykket på en knapp. Ikke noe power, og selv stallturn bogget motoren betraktelig. Jeg gikk til norm mode, og da sjalter gov'en ut, og heliet går på kurver. Headspeed på midstick var kjempelav, med etterfølgende relativt kraftig wobbling grunnet harde dempere. Var ikke mulig å lande trygt, så gikk tilbake til idle1. Så mens gov'en trolig hadde full gass, så ble det en nokså kontrollert landing/nødlanding i løssnøen.

Da jeg etterpå undersøkte litt, så er det nada kompresjon i motoren. Hadde håpet at den nye pluggen ikke tettet, eller at toppen var løs, men det var det ikke... Så nå er det ny demontering, og se hva som har skjedd. Kan dette skyldes en ødelagt stempelring? Har ikke hatt stempelring-motor tidligere, så jeg vet ikke dens funksjon. Som nevnt fra igår, så var den rimelig tynn, og hvis jeg trykket på den, så forsvant den langt inn i stempelet i sporet sitt.
              Last edited by johanngj; 02-01-10, 17:10.
              Med vennlig hilsen
              Johannes Gjessing GMFK
              || JETI DS-16 Carbon || Baudis FOSA F3F || TUD Freestyler 4 || Paritech DG303 Elan Acro 1:2,2 Turbin IQ 160+ SE ||

Comment

• johanngj
                • Nov 2007
                • 533

Da er motoren dissekert for andre gang på 24 timer. Og konklusjonen er ny motor må innkjøpes. Noe av metall har forårsaket betydelig skade på stempel, foring, og stempelring. Dette var over snø og i god høyde, så tviler på at jeg har fått stein i gassern heller.

Stempelringen sitter fast i den lange ripa, og det var metallspon i veivhuset. Toppen av stempelet og innsiden av kjøletoppen har hakk og er blitt helt rue av metallspon. Jeg er bare imponert over at den ikke stoppet i lufta. Slik jeg ser det, så trenger jeg nytt setup, og stempelring. Men med tanken på at det nå trolig ligger metallspon i baklageret, og at det er slark mellom råde og veiv, så blir prisen for nye deler så stor at jeg heller velger en ny/"ny"motor.

Så er spørsmålet da: Ny-brukt 50 Hyper fra rcmarked, eller ny Align 55? Den rette pipa har jeg allerede. Jeg tror jeg vet hva Øyvind M kommer til å foreslå
                Attached Files
                Last edited by johanngj; 02-01-10, 17:38.
                Med vennlig hilsen
                Johannes Gjessing GMFK

Comment

• johanngj
                  • Nov 2007
                  • 533

Liten update for å avslutte tråden for min del. Etter en del surfing og lesing så har jeg konkludert at et ødelagt baklager er hovedgrunnen til havariet. Manglende støtte fra baklageret tillot at akslingen kunne tilte litt rundt omkring og føre til at råden har subbet i veivhuset. Dette har løsnet spon som igjen har ødelagt setup'et og stempelring.

Motoren er solgt som delemotor, og ny Align 55 er neste mann inn i heliet.

Så moralen må vel være å skifte baklager med jevne mellomrom, FØR råden begynner å subbe i veivhuset.
                  Med vennlig hilsen
                  Johannes Gjessing GMFK

Comment

Working...