Tok idag ifra hverandre min helimotor etter litt fusking sist jeg fløy. Regnet med at det var dags for et pluggskifte, samt bytte av slanger. Men ville i samme slengen ta fra hverandre motoren for å se hvordan ting ligger an. Er såvidt jeg vet 3. eier av denne motoren, men den har alltid oppført seg eksemplarisk. Ville sjekke om det kanskje var dags for å bytte baklager.
I allefall fikk jeg meg noen overraskelser da jeg åpnet motoren. For det første har forriger eier mest sannsynlig limt kjøletoppen og sylinderforing sammen! Denne kom ut i én del, og ble seende ut som en blå sopp på mekkebordet. Det var også en del rester av lim i mellom topp og veivhus. Ikke at det gjør så mye, men det er jo litt kompliserende hvis man vil bytte stempel og foring. Videre fant jeg ut av veiven hadde slark mot råden, og man kunne dreie akslingen bittelitt att og frem uten at råden var i bevegelse. Ellers var bunnen av råden stygt opppripet, og det samme var veivhuset der råden dras med rundt. Dette sees på bildene. I tillegg var det et sett med grove "tigerklør"-lignene riper litt fremfor der råder går rundt.
Stempelringen var heller ikke sentert på pin'en sin, og så tynnslitt at den passet alle veier.
Alt i alt ser det kanskje ut som at det blir bestilt en Align 55 litt tidligere enn først antatt. Men baklageret var fint, hvertfall. Jeg endte med å rense alt, og skifte plugg og fuel slanger. Får se i morgen om det gjør susen. Motoren har gått smertefritt med unntatt av noen feilslag igår, så jeg dropper å kjøpe inn nytt setup, råde, veiv, og stempelring i denne omgang. Sparer heller til en 55'er. Motoren går til den stuper, og i mellomtiden fortsetter jeg å øve på auto
Da jeg sentrerte motoren ved å spinne start coupleren så fant jeg at servokabelen fra den ene cyclic-servoen har ligget inntil og knisset mot setskruene i coupleren hver gang jeg har startet. Den hvite signallederen var nesten helt slitt over
Burde selvsagt ha oppdaget dette tidligere, men litt vanskelig å se hva som skjer der nede. Så kan bare oppfordre alle andre til å se at ledningene fra cyclic-servoene ikke ligger inntil på sine helier.
Dette er ment med en useriøs undertone, og jeg har ingen intensjon om å kritisere tidligere eiere om dere leser dette.
Nyttårshilsen fra mekkerommet!
I allefall fikk jeg meg noen overraskelser da jeg åpnet motoren. For det første har forriger eier mest sannsynlig limt kjøletoppen og sylinderforing sammen! Denne kom ut i én del, og ble seende ut som en blå sopp på mekkebordet. Det var også en del rester av lim i mellom topp og veivhus. Ikke at det gjør så mye, men det er jo litt kompliserende hvis man vil bytte stempel og foring. Videre fant jeg ut av veiven hadde slark mot råden, og man kunne dreie akslingen bittelitt att og frem uten at råden var i bevegelse. Ellers var bunnen av råden stygt opppripet, og det samme var veivhuset der råden dras med rundt. Dette sees på bildene. I tillegg var det et sett med grove "tigerklør"-lignene riper litt fremfor der råder går rundt.
Stempelringen var heller ikke sentert på pin'en sin, og så tynnslitt at den passet alle veier.
Alt i alt ser det kanskje ut som at det blir bestilt en Align 55 litt tidligere enn først antatt. Men baklageret var fint, hvertfall. Jeg endte med å rense alt, og skifte plugg og fuel slanger. Får se i morgen om det gjør susen. Motoren har gått smertefritt med unntatt av noen feilslag igår, så jeg dropper å kjøpe inn nytt setup, råde, veiv, og stempelring i denne omgang. Sparer heller til en 55'er. Motoren går til den stuper, og i mellomtiden fortsetter jeg å øve på auto

Da jeg sentrerte motoren ved å spinne start coupleren så fant jeg at servokabelen fra den ene cyclic-servoen har ligget inntil og knisset mot setskruene i coupleren hver gang jeg har startet. Den hvite signallederen var nesten helt slitt over

Dette er ment med en useriøs undertone, og jeg har ingen intensjon om å kritisere tidligere eiere om dere leser dette.
Nyttårshilsen fra mekkerommet!
Comment