Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fuel til Cox, og gammel Diesel.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fuel til Cox, og gammel Diesel.

    Jeg har funnet frem min gamle Cox Baby Bee 08 glow. Jeg har også byttet pakninger og topp, da jeg også fant et rep. sett til motoren. Nå skulle den være i god stand. Men så er det å få tak i fuel til denne. Den bruker 1/2A fuel, og det er ikke så lett å finne. Er det noen som har tips hva jeg kan bruke? Eller hvor jeg kan finne fuel? Eller om jeg kan mikse selv. Setter stor pris på tips.

    Har også funnet frem min gamle Webra Diesel 2,5. Den har desverre ligget så lenge at stempelet sitter helt fast i gammel olje. Ikke til å rikke. Har prøvd å la motoren ligge i Aceton. Og har smørt den godt. Er det noen som vet hvordan jeg kan få liv i motoren igjen? Og drivstoff til diesel, hvor kan man få tak i noe slikt?
    Er kanskje litt sært å drive med i dag, men jeg bygger en egenkonstruert høyvinget modell som hadde passet bra til Baby Bee. (Eller kanskje elektro.)
    Vennlig Hilsen
    Arne Husby

    Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

  • #2
    1/2 A fuel for Cox motor er ikke så lett og oppdrive. Ser ut til at Norwegian Modellers har 1/2A bilfuel med 16% olje. En Cox motor som Babe Bee bør ha fra 22-25% olje og da hovedsakelig Castorolje. Cox motorer må du ikke benytte på ren syntetolje grunnet koblingen mellom stempel og råde. Dette er i praksis en kulekobling som er ømfintlig for ”banking”. Dvs at den lett blir slarkete. Syntetolje smører veldig godt, men er ikke så god når det gjelder å dempe slitasje på Coxmotorer nettopp på grunn av denne konstruksjonen.

    Du finner fuel her:

    The resource cannot be found.

    Jeg ville ha tilsatt mer olje siden denne fuelen har kun 16% olje.

    Syntetolje finner du her: The resource cannot be found.

    Castorolje finner du her: The resource cannot be found.

    Hvis du blander en ½ dl olje i denne fuelen får du et blandingsforhold på:
    53,33% metanol
    22,60% nitro
    24,08% olje

    Totalt får du 0,52l fuel til Coxen din. Helst bør de ha 25% nitro, men det skulle gå bra med denne blandingen. I følge produktdatabladet består oljen av ren Castor. Du kan da tilsette enten ren syntetolje eller ren Castorolje. Det blir i grunnen en smakssak.

    Du finner litt info om Cox motorer her: COX Engines
    Last edited by Arild Johansen; 04-01-10, 08:32. Reason: Lagt til info
    Arild Johansen

    Modell-Helikoptersport
    Oslo og Omegn Modellhelikopterklubb/
    AHMHK

    Comment


    • #3
      Et annet alternativ er å kjøpe en kanne med drivstoff beregnet for bilmotor, f.eks Rapicon 16/12 og en flaske med Klotz Benol. Begge artikler er lagervare hos Elefun. Tilsett ca en desiliter Benol til en liter 16/12. Dette er hva jeg bruker selv.

      Norwegian Modellers har vært utsolgt for Benol i noen måneder, men jeg vet at Elefun har en flaske


      Til Webra-dieselen bruker du 50% parafin + 30% eter + 20% ricinusolje (Benol). Eter kan kanskje fremdeles kjøpes hos en Mercedes-Benz lastebilforhandler. Eldre mercedeser brukte eter til sin "pilotstarter". Du kan også kjøpe startgass, sette beholderen opp-ned og tappe drivgassen ut av boksen, og deretter skjære opp boksen og tappe ut flytende eter.

      Mengden eter kan sammenliknes med varm/kald glødeplugg, og med erfaring utvikler du din egen preferanse for *din* motor/propell. Eter er bare til for å igangsette forbrenningen - det er parafinen som er drivstoffet. Mer eter enn nødvendig reduserer ytelsen, ikke omvendt. Husk at en diesel kan dra en større propell enn en glødepluggmotor med samme volum.

      For å løsne den gamle dieselmotoren, varmer du den opp med f.eks en elektrisk varmepistol. Ikke bruk brenner av noen slag hvis du ikke er vant til å løsne ting med varme. Varm opp litt og litt, slik at den blir gjennomvarm, og løsne den med håndmakt mot propellen. Ikke "bryt" den opp, tålmodighet er nøkkelen.

      Comment


      • #4
        Takker.

        Takk for det mine Herrer. Da har jeg litt å jobbe med. Da ser det ut til at det er mulig å få liv i disse motorene igjen.
        Vennlig Hilsen
        Arne Husby

        Liker alt som flyr. Svært interessert i flyhistorie.

        Comment


        • #5
          eter kan også skaffes fra nermeste apotek. skal du ha mer enn en dl må det antagelig bestilles.........

          Comment

          Working...
          X