Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensin vs Glow i seagull ultimate 90

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bensin vs Glow i seagull ultimate 90

    Har en Seagull ultimate 90 size som det i dag står en SC108A motor i. Denne synest eg er hakket for slapp og vertikalen blir veldig begrenset. flyvekta er vel i området 4500gr. SC`n veier vel 835 gram og eg må da balansere flyet med ca 250gr bly i snuten for å balansere det. har kikka litt på alternative motorer og OSmax120AX virker som et greit alternativ å prøve men uten å ha noe erfaring med bensin motorer så lurer eg på om det er noen som har noe synspunkter på å sette inn det. ser at elefun har en RCGF 20cc bensinmotor på 1037gr inkl muffler og tenning(+batt til tenning)Kan noesånt være et alternativ eller kommer glowen mye bedre ut slik vekt effektmessig på såpass små modeller. takknemlig for synspunkter og innspill da eg stort sett bare har erfaring med 40 size fuelfly fra før.
    mvh Tor E.

  • #2
    glowmotoren har mest effekt i forhold til sin egenvekt
    men den drikker godt med fuel når det blir litt størrelse på motoren
    med valg av glow ville jeg gått for en 4 takter, saito 125 foreksempel
    4 taktere bruker mindre fuel enn 2 takter,prøv å få en motor som kan erstatte bly klumpen
    det er bedre med mye kubikk enn mye bly

    Comment


    • #3
      Min favoritt glow motor til fly i den klassen er YS 140 Dingo. Det er et skikkelig råskinn. Den finnes også i 110 utgave. Om du skulle finne på å sette inn en bensin motor, så er en CRRC 26 I Pro motor like tung/lett som en SC 120 firtakter. Jeg har brukt den motoren istedet for 4 taktere i samme vektklasse, og med den flyvekta du oppgir, får du bra med krefter. Med 3.5 dl tank får du en flytid på nærmere 20 minutter, kanskje over, alt etter gass bruken. Jeg har flydd 23 minutter med min, og ennå var det bensin på tanken.

      I mine øyne er bensin å foretrekke, billig i drift, relativ billig i innkjøp, iallefall disse minste bensin motorene. Man får en 26 cc motor fra 900 kr og oppover.
      Problemet er forgasser plassering, og dertil slakting av små cowlinger. Dette blir en smakssak. Vil tro at snuten på modellen din er litt liten til å huse en benisn motor, men det går jo an å prøve
      Knut Erik
      But it flies, so who cares??
      www.torqueroller.com
      Steikje galen
      www.skalamodellflyklubb.no
      www.teamflyingcircus.com

      Comment


      • #4
        Valgets kvaler dette her hehe. Muligens enklest og sikrest å gå for et av de nevnte glowmotorene på denne modellen men eg må si meg litt fristet av å prøve en bensiner også. kan nok bli litt trangt om plassen med en sidemonter forgasser men eg så att RCGF motoren på både 20 og 26cc hos elefun hadde bakmontert forgasser ellers så er forøvrigt det estetiske ikke hovedfokus for meg, iallefall ikke denne gangen så litt skjering i cowlingen skal eg tåle. Var også en på RCuniverse som hadde kjørt samme modell med ZENOAH 20 og var godt fornøyd men men får spekulere litt.

        Comment


        • #5
          Jeg hadde en Seagull Extra 260 med vs 160 cm. Det blir vel mye det samme som du har tror jeg?
          Det var glow motorer som sto oppført som anbefalinger fra produsent. Mener å huske det var 90-2T og 120-4T. Jeg kjøpte en Magnum 120 4T i den.

          Men det jeg stusset på under byggingen var at flyet virket å være bygget for gas. Rommet under cowlingen var stort. Det så ut som det var gjort klart for festing av tenningsanlegg. Og jeg måtte bruke en OS - flexislange for å få eksosen ut av flyet. Skulle jeg valg motor til denne i dag hadde jeg uten tvil gått for bensinmotor.

          Nå hadde jeg flyet i lufta bare to flighter. Motor var ikke ferdig innkjørt, jeg hadde fuel med 0% nitro (spør meg ikke hvorfor) og det var bare så vidt jeg fikk det opp i lufta. Det var et enda større under at jeg fikk det helt ned. Det ble aldri noe mer prøving med det flyet før jeg solgte det, da jeg like etterpå helte over på helikoptre...
          Attached Files
          arhennie

          MA Whiplash 90N, Beam 600 Avantgarde, Synergy N9, Raptor 50 V2
          http://hadelandmfk.no/
          www.henniehobby.no/arne

          Comment


          • #6
            Joda flyet mitt ligner veldig på flyet ditt i konstruksjon bortsett fra mitt er dobbeltdekker da. Oppgitt motorstørelse er vel fra 91 til 120 motorer her også men også eg måtte til med ekstra slange på potta for å komme ut da hele potta på 108 motoren ble ligende inni cowlingen da den er ca 18 cm bred og 20 cm høg. den går også helt bak til bakkant av tank med relativt mye plass under tanken. Derfor tror eg att det kan være mulig å sette bensin i den på ett fornuftig vis ivertfall til det motsatte er bevist hehe

            Comment


            • #7
              Go for it
              Knut Erik
              But it flies, so who cares??
              www.torqueroller.com
              Steikje galen
              www.skalamodellflyklubb.no
              www.teamflyingcircus.com

              Comment


              • #8
                Hva med denne, GF26i-V2 26cc Petrol Engine for Radio Control Aeroplane (Version 2) | CRRCPRO


                Tar du vekk innsugstuten passer den kanskje inni cowlingen også

                L

                Comment


                • #9
                  Har kikka litt rundt og tror nok eg har bestemt meg for å gi bensinmotoren en sjangs å eg tenker eg vil gå for en 26cc. det er no flere alternative merker og forhandlere å velge på så eg får se. blir vel en bestilling en av dagene så har eg da litt å pusle med inne i varmen og når gradestokken nærmer seg 30 blå ute....brrr.

                  Comment

                  Working...
                  X