Announcement

Collapse
No announcement yet.

Defekt tenningsanlegg Turnigy HP50

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Defekt tenningsanlegg Turnigy HP50

    Prøvde å starte opp for første gang i dag, en turnigy HP50, Dette er en helt ny motor som kom fra Hobbyking 12 jan -2010.
    Fikk relativt kjapt start på dyret, men med vell kjapp tomgang, stoppet jeg etter ca 20 sekunder. Stoppet med shok`n. Etter dette fikk jeg ikke start på motoren igjen. Ved nermere sjekk av plugg & gnist, viser det seg att det kommer bare en gnist en gang i mellom. Bruker 7,4 lipo og regulator og 5,2 volt.Det står oppgitt 4,8 til 6 volt. Slår jeg over til 5,9 volt regulert, tikker det hele tiden i Boksen, og det kommer gnist på plukken noen ganger uten att jeg svinger på propellen.

    Det er vel slutten for dette anlegget regner jeg med.

    Er det noen som kjenner denne motoren og dette problemet med tenningsanlegget.
    Kan jeg bruke anlegg til andre typer motor, siden det ser ut som dette ikke er ett helt ukjent problem med def tenningsanlegg til denne motoren.

    Kan jo bestille ett par nye, koster kun USD 25,-, men dumt å kjøpe noe som det er problemer med.

    Fa...@zxh...vete hadde planlagt jomfrutur med yak`n til helga.
    Terje Egeberg
    "Opp ska det og det får bare virke"


    38% Carf Sukhoi ZDZ 180
    40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
    35% Pilot Extra 330 DLE 120.
    3DHS slick 89" EME 60.
    3DHS Slick 71"

  • #2
    du kan sikkert bruke dle 55 sin tenning,husk å bytte sensor også for å være sikker
    dle 55 tenning får du hos rcpro.no

    Comment


    • #3
      Er samme tenninga som på dl(e)-motorene. har selv fått ny tenning fra rcpro til en slik motor. hos meg skyltes det en defekt regulator (uansett hvilken volt jeg satte den på, så slapp den strømmen uregulert igjennom).
      Remi A. Sørensen - 94877903
      Leder i Lofoten RC-Klubb

      Comment


      • #4
        Da er to stk nye bestilt fra HobbyKing, så får vi se....
        Terje Egeberg
        "Opp ska det og det får bare virke"


        38% Carf Sukhoi ZDZ 180
        40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
        35% Pilot Extra 330 DLE 120.
        3DHS slick 89" EME 60.
        3DHS Slick 71"

        Comment


        • #5
          ??????

          Tok en ny skjekk på tenningsanlegget igjen i går kveld. Åpnet boksen for å se innvendig.
          Alltid interesangt å studere svarte boxer`s innhold. Her var det neimen ikke mye å se.
          Det var helt korekt en sort boks. Innholdet var helt fylt med svart "plast".
          Tenkte kanskje det kunne være noe dårlig kontakt, det kom gnist en gang i mellom og det tikket i boksen for hvert tenningsslag.

          Men da jeg slo på anlegget nå, å beveget propellen over tenningspunktet, var knisten helt perfekt, og ikke noe lyd fra boksen.
          Hva skjer??????
          Jeg har fundert på om det kunne være kulden som forårsaket dette fenomenet, det var ca 13 blå når jeg prøvde å få liv i motoren sist. Så nå ligger den til kjøling og skal testes igjen i kveld.

          En liten ting til: Når jeg bruker 5,9 volt inn,så står annlegget og pulserer gnist på pluggen hele tiden, omtrent med 0,5 sek hastighet.

          Kommer vel ikke til å bruke dette anlegget på jomfruturen, men det skal ivertfall testes videre.
          Terje Egeberg
          "Opp ska det og det får bare virke"


          38% Carf Sukhoi ZDZ 180
          40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
          35% Pilot Extra 330 DLE 120.
          3DHS slick 89" EME 60.
          3DHS Slick 71"

          Comment


          • #6
            Da var dommen klar! Anlegget er defekt.
            Det så ut som det fungerte med gnist og greier, men ved forsøk på starting ble det kunn noen tenningsslag. Når vi fikk ett skikkelig smell i potta, konkluderte vi att dette var defekt.
            Monterte så inn ett nytt annlegg. En kompiss i klubben hadde ett nytt liggende til sin nye motor,som jeg fikk låne(meget takknemlig for dette).
            Nå startet dyret relativt raskt.
            Vi fikk justert inn, og jeg må si denne sparker skikkelig fra.
            Blir spennende i morgen med jomfrutur.
            Det blir jomfrutur for pilot også når det gjeldere str. på modell.
            Forøvrig en 30% Yak fra Oles RC.shop.
            Terje Egeberg
            "Opp ska det og det får bare virke"


            38% Carf Sukhoi ZDZ 180
            40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
            35% Pilot Extra 330 DLE 120.
            3DHS slick 89" EME 60.
            3DHS Slick 71"

            Comment


            • #7
              Originally posted by Tertitten View Post
              Da var dommen klar! Anlegget er defekt.
              Det så ut som det fungerte med gnist og greier, men ved forsøk på starting ble det kunn noen tenningsslag. Når vi fikk ett skikkelig smell i potta, konkluderte vi att dette var defekt.
              Monterte så inn ett nytt annlegg. En kompiss i klubben hadde ett nytt liggende til sin nye motor,som jeg fikk låne(meget takknemlig for dette).
              Nå startet dyret relativt raskt.
              Vi fikk justert inn, og jeg må si denne sparker skikkelig fra.
              Blir spennende i morgen med jomfrutur.
              Det blir jomfrutur for pilot også når det gjeldere str. på modell.
              Forøvrig en 30% Yak fra Oles RC.shop.
              Så bra det ordnet seg,men har du fått rett cg på flyet ditt?? Hadde det flyet for tre år siden,slet med og få det til.Måtte inn med 250 gr bly.,.....
              Last edited by ronnynorge; 06-02-10, 09:55.
              Ronny Andreassen
              Sunndal/Vinnu
              Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
              3DHs 33" EPP
              JR 9303 2,4

              Comment


              • #8
                Blir å veie inn utpå natta tenker jeg. Har ikke alt helt klart enda.
                Har lagt to batteripakker oppe på motordomen. 3400 til radio og 2450 til tenning.
                Har forøvrig ikke spart vekt i fronten. Ble tipset om dette problemet fra andre også.

                Så blir spennende å se om jeg må tillføre ekstra.

                Var du fornøyd med modellen din? hva type motor brukte du?
                Terje Egeberg
                "Opp ska det og det får bare virke"


                38% Carf Sukhoi ZDZ 180
                40% Pilot Extra 330 DLE 170 http://pilot-rc.com/ProductShow.aspx?id=101
                35% Pilot Extra 330 DLE 120.
                3DHS slick 89" EME 60.
                3DHS Slick 71"

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Tertitten View Post
                  Blir å veie inn utpå natta tenker jeg. Har ikke alt helt klart enda.
                  Har lagt to batteripakker oppe på motordomen. 3400 til radio og 2450 til tenning.
                  Har forøvrig ikke spart vekt i fronten. Ble tipset om dette problemet fra andre også.

                  Så blir spennende å se om jeg må tillføre ekstra.

                  Var du fornøyd med modellen din? hva type motor brukte du?
                  Modellen var jeg fornøyd med,men ikke motoren jeg hadde i.En SV 52cc tror jeg det var,kinaræl...Slapp og altfor lett.Var forøverig den første bensin modellen min så jeg hadde mye og lære Den gikk på skogen etter 10 turer,da 35 mHz mottakeren jeg hadde koblet seg ut.(kjøpte 2,4 med en gang etter det)Hadde ca samme batteri oppsett som deg,pluss 250 gr bly,fortsatt litt baktung.Jeg hadde det flyet for 3-4 år siden,kan hende fabrikken har letta den litt bak...Angret på jeg ikke hadde i mvvs 58 på den i ettertid.
                  men fint fløy den så lykke til
                  Ronny Andreassen
                  Sunndal/Vinnu
                  Fei Bao T-45 GosHawk 1:5,5
                  3DHs 33" EPP
                  JR 9303 2,4

                  Comment

                  Working...
                  X